Even voorstellen, mijn naam is Ingrid en ik ben uit 1946. Jong van hart en avontuurlijk, reislustig en sind januari 2012 helemaal verslaafd aan het tangodansen en alles wat daarmee te maken heeft. De muziek, het gevoel dat het oproept. In maart ga ik voor 3 weken naar Buenos Aires, huur een appartementje in de wijk Palermo, heb voor 2 weken privelessen en groepslessen geboekt,( alleen de zondagen "vrij) blijft nog 1 week over om in te vullen. Voor die laatste week zou ik graag tips willen krijgen waar eventueel nog meer gedanst kan worden en wat en hoe ik Buenos Aires het best kan beleven.
Ik ben nu bezig om wat Spaans te leren, Italiaans en Engels spreek ik vloeiend.
Aangezien ik alleen op pad ga zou ik graag nuttige tips willen krijgen over veilig een taxi nemen of openbaarvervoer. Tevens hoe en waar ik een prepaid telefoonkaart kan kopen zodat ik gewapend met telefoon op pad kan gaan.
Heb geen smarphone wel een quadband toestel. Deze reis is echt als dansreis bedoeld en ik hoop later nog eens terug te komen en dan er een rondeis aan te plakken. Nu dus echt geconcentreerd op Buenos Aires en het tangodansen. Alvast bedankt!
Beste Ingrid,
ik zou je toch willen aanraden om ook in de laatste week vast te houden aan de lessen met dezelfde leraar of lerares, indien hij/zij je bevalt, want het is niet aan te raden om opeens een geheel andere methode aan te nemen. En geloof me, iedereen heeft weer zo zijn eigen theorieën, vooral over de techniek, en dat kan bijzonder verwarrend worden.
Los daarvan is het belangrijk om tijd uit te trekken voor het bezoeken van milongas. Je zult in de lessen een heleboel in korte tijd leren en als vrouw, als volger, is het relatief gemakkelijk om daar in salons weer profijt uit te halen, en hoe meer oefening, hoe beter. Laat je meevoeren door een leider en denk ondertussen goed aan wat je allemaal leert over techniek en houding.
Vergeet vooral niet ook lekker wat wandelingen door de (erg gezellige) stad te maken. Buenos Aires is echt een stad voor eindeloze, doelloze wandelingen en het zou zonde zijn om alleen maar binnen te blijven. Draag niet teveel aan waarde bij je, dan zal er niet veel gebeuren. Als je bijvoorbeeld 's nachts terug naar huis wil gaan, dan kun je het beste een taxi bellen, dus informeer naar nummers van betrouwbare bedrijven. In Buenos Aires is het echter niet zo, dat los van wat trucjes met vals wisselgeld, dat je bang hoeft te zijn voor ontvoeringen en berovingen in taxi’s. Zo 's nachts (ik liep er gewoon gerust zo rond, als je maar geen opvallende dingen doet) zie je overal taxi’s rondrijden op zoek naar klanten, want de Argentijn weet wat uitgaan is. Er rijden ook genoeg bussen rond, maar het systeem is erg ingewikkeld. Overdag zou ik gewoon gebruik maken van de metro, er zijn maar een paar lijnen en alles is heel overzichtelijk. Via lijn D kun je bijvoorbeeld binnen no-time vanuit Palermo in het microcentro zitten, maar vermijd wel de spits, want dan is het gekkenhuis.
Goed overzicht van salons: NameBright - Coming Soon
Mijn favoriet is Club Sin Rumbo, Villa Urquiza. Ligt aan de rand van de stad, maar het niveau van de dansers is er hoog en je zult er niet snel een toerist aantreffen. Het is een veilig, eigenlijk wat saai, deel van de stad, en de eveneens goede milonga Sunderland vind je er trouwens ook. Onthoud dat je van kijken ook een heleboel leert. Ik ken ook salons waar echt nog nooit een toerist geweest is, maar dan heb je het over wijken waar je op je tellen moet passen, zoals Mataderos. Je kunt het beste de écht toeristische plekken zoals La Viruta kun je wat mij betreft het best vermijden.
Veel succes, iemand die je al kent.
Beste Ingrid,
Naast de prima bovenstaande tips misschien ten overvloede nog een aanvulling. Neem van tevoren of wellicht tijdens je verblijf in Buenos Aires eens contact op met Patrick van der Doef. Hij reist al meer dan 20 jaar door Argentinië en woont inmiddels al jaren de gehele lente en zomer (okt - mrt/apr) in Buenos Aires. Hij kent de stad op zijn duimpje.
Alvast heel veel (tango)plezier gewenst!
Gr. Marina
Argentinië en Uruguay maximaal beleven!
Wat een prachtige en informatieve post, Don Agucho! Als er een verkiezing zou zijn met “beste antwoord” op het forum zou ik deze per direct nomineren ![]()
Ja Don A kan het mooi verwoorden en is zelf een hele goede tangodanser!
Wat betreft simkaartje voor je telefoon, koop er één van Movistar die is dan direct geactiveerd. Je haalt ze meestal bij de kioskjes in de straat.
Don A geef je mij ook nog wat tips? Want misschien ga ik me ook wel aan de tango wagen hahaha! Ik heb al een uitnodiging van een show (via via) binnen en dat lijkt me erg leuk!
Btw Patrick gaat de 24e weer naar Baires
Ik zie overigens wel vaker vragen over veiligheid in Buenos Aires. Ik ben nu een paar weken terug uit Buenos Aires en heb de hele stad tig maal doorkruist, en met Argentijnen over veiligheid gepraat, dus ik kan een recent beeld geven. Ik vind dat de risico’s door veel mensen sterk overschat worden, en dat je met een beetje gezond verstand niet veel meer risico op problemen hebt dan in grote steden in Europa en Noord-Amerika. Het grootste probleem (de misdaad groeit wel degelijk) momenteel zijn overvallen op woningen en winkels, maar daar heb je als toerist niet zo snel mee te maken.
Overdag raak je, zolang je niets van opzichtige waarde bij je draagt (pas op met camera’s en dergelijke, en maak gebruik van binnenzakken), niet erg snel in de problemen. Gebruik gewoon je gezonde verstand, iets wat sommige toeristen juist helaas niet echt weten te doen. Ook 's nachts heb ik me zelden onveilig gevoeld, ik ben in Nederland minder bang voor rovers maar hier heb je dan wel weer een grotere kans op zinloos geweld en dat soort grappen. Vind ik dan. Het gekke van het centrum van Buenos Aires is dat het helemaal volstaat met kantoren en dat een groot deel van het werkend volk er tegelijk helemaal niet woont, waardoor het 's avonds en 's nachts erg rustig is. In het begin voelt dat een beetje intimiderend, maar de verhalen die ik ken van mensen die overvallen werden vonden juist plaats op drukke pleinen. Ik raakte er eigenlijk ontspannen door, je woont in een stad met 12 miljoen inwoners en toch kun je lekker even een rustige nachtelijke wandeling maken richting Puerto Madero, het gerenoveerde havengebied.
Dit brengt bij mij dat waar je juist voorzichtig mee moet zijn. Anders dan Europa (op Napels en Parijs misschien na dan) is Buenos Aires berucht om een drietal schimmige plekken van infastructureel belang, namelijk het gebied rond Retiro, Constitución en Once. Dit zijn (overigens nog altijd zeer mooie) stations waar veel forensen komen en in de straten eromheen vind je sneller rare types, prostituees en criminelen. Daar komt nog eens bij dat er pal naast Retiro een sloppenwijk gevestigd is die maar blijft groeien. Wees dus goed op je hoede, vooral bij Retiro, Plaza San Martin en de metrolijn C die van Retiro naar Constitución loopt. Het plein bij Constitución kun je beter maar helemaal vermijden (link met wat foto’s: http://es.wikipedia.org/wiki/Plaza_de_la_Constituci%C3%B3n_%28Buenos_Aires%29) . Ik kwam er een keer na een asado die om vijf uur 's nachts eindigde, per abuis terecht omdat de bus niet helemaal de route nam die ik me had voorgesteld. Geen prettig moment, maar ik wist gelukkig welke kant ik op moest om naar het centrum te komen.
Om problemen voor anderen te voorkomen, raad ik iedere bezoeker van Buenos Aires aan om ook op te letten op andere toeristen. Ik heb eens een Engels stel gezien dat heel opzichtig op de kaart stond te kijken op de hoek van Av. Independencia en Av. 9 de Julio, bij een pleintje met een beetje een schimmig imago. Ik heb ze snel de juiste kant op gestuurd.
Ik vind dat Buenos Aires past echt op een Zuid-Amerikaanse monsterstad gaat lijken als je buiten het hieronder aangegeven groene gebied komt. Ik heb geleerd aan te voelen waar je wel en niet moet komen. Ik raad vooral af om te gaan naar Mataderos en het hele gebied in het zuidwesten, en hoewel ik best wat risico’s durf te nemen, raad ik ook af om in La Boca van de bekende Caminito-attractie af te wijken. Men zegt vaak: het noorden is relatief veilig, het zuiden is helemaal niet zo veilig. Je ziet op de kaart hieronder een riviertje, dat is de zwaar vervuilde Riachuelo. Daaromheen vind je allerlei slechte wijken en ook een paar echte sloppenwijken. Je hebt weliswaar wat leuke attracties in een wijk zoals Nueva Pompeya, maar zoals ook Patrick van der Doef aanraadt, ga hier alleen heen als je een duidelijk doel voor ogen hebt. Verder zijn er gewoon meestal helemaal geen redenen om in die zuidelijke wijken te komen, dus doe het dan ook gewoon liever niet. De fijne toeristenwijk San Telmo beschouw ik tot aan de grens met La Boca als veilig, maar 's nachts moet je wel een beetje opletten op wie je pad kruist en dat soort dingen. Altijd voorzichtig blijven. Dat doe ik ook in Amsterdam of Rotterdam. Een grote stad heeft nou eenmaal zo zijn problemen. En de echte Latijns-Amerikaanse toestanden in Buenos Aires vind je alleen in wijken en voorsteden waar je helemaal niet moet komen, en er is ook helemaal niks te doen voor de gemiddelde toerist. Ik ben overigens een keertje aan de overkant geweest van de Riachuelo, die rivier, tegenover de Caminito. Nou, dat was eerlijk gezegd net de Democratische Republiek Congo, ik wist niet hoe snel ik daar weg moest, gelukkig wordt het al snel duidelijk waar je wel en niet moet komen.
Ik hoop zo wat mensen die de zoekfunctie gaan gebruiken in de toekomst, geholpen te hebben.