Mijn naam is Ilonka, ik ben bijna 22 ben van plan in juni een maand naar Bolivia te gaan. Ik wil daar graag een taalcursus gaan volgen.
In de Rough Guide uit de bieb kwam ik een site tegen voor Spaanse les in Cochabamba. De school heet Runawasi. Ze geven lessen in Spaans, Quecha en Aymara, van beginners tot gevorderden. Voor relatief lage prijzen, in vergelijking tot alle organisaties als Activity International, Projects Abroad, Tricolore en het Andere reizen.
Mijn eerste gevoel bij deze organisatie is goed. Je leest niet alleen wat ze bieden, maar ook hoé. Dit miste ik nog wel eens bij die van Tricolore en Het Andere Reizen.
Dan nu mijn vragen:
Hoe hebben jullie het ervaren om zonder een dergelijke organisatie een taalcursus te volgen?
Wat was voor jullie de reden om te kiezen voor een organisatie in plaats van zonder organisatie te gaan?
Wat hebben jullie aan de organisaties zoals Het Andere Reizen en Tricolore gehad tijdens jullie verblijf?
Misschien nog wel het belangrijkste: Heeft een van jullie ervaring met deze taalschool? (Of een andere talenschool uit een gids vergelijkbaar met Lonely Planet?)
Waar moet je extra op letten als je zonder organisatie gaat, behalve dat de mensen daar te vertrouwen zijn?
Alvast super bedankt voor de informatie, zo kan ik weer verder mijn ideeen uitwerken:idea:
Heel verstandig dat je naar Bolivia wilt om spaans te leren. Ten eerste omdat het hier ongeveer het goedkoopste is van heel Zuid-Amerika en ten tweede zodat je het vrijwel accentloos kunt leren (in Chili is het onverstaanbaar, in Argentinie hebben ze een eigenaardig accent). Ik ben naar La Paz gekomen met een Nederlandse organisatie om vrijwilligerswerk te doen en spaans te leren. Achteraf heb ik daar spijt van gehad omdat de organisatie een rotzooitje was, ik er uiteraard een flinke som voor heb moeten betalen, het werk niet erg leuk was en het taalinstituut niet erg goed. Daarom ben ik zelf verhuisd naar een andere stad in Bolivia waar ik nog privelessen heb genomen, die véél beter zijn. Laat je dus niet te veel leiden door de organisaties, ook al is het vanaf thuis een veilig idee. Vooral in Cochabamba, La Paz en Sucre heb je veel taalinstituten, die je ter plekke erg makkelijk kunt vinden. Bovendien is het goedkoper wanneer je het zelf regelt en ben je vrij om weg te gaan wanneer het je niet bevalt. Regel het vanaf thuis bijvoorbeeld voor een of twee weken, dan kun je ter plekke bekijken of je wilt blijven bij het instituut / de organisatie of dat je iets anders wilt doen. Als je er eenmaal bent, is het een stuk eenvoudiger dan je thuis vanachter je computer denkt. In ieder geval heel veel plezier met spaans leren en Bolivia ontdekken!
Ik ga begin mei naar Bolivia om eerst 2 maanden te werken in een hostel en daarna wil ik ook een Spaanse cursus gaan volgen voor een week of 3 in Cochabamba voordat ik verder ga reizen richting Brazilie en Argetinie. Wie weet zien we elkaar daar wel. Ben tegen die tijd wel benieuwd hoe je de school vindt…!!!Wie weet een aanrader!!
Gewoon lekker zelf daarheen gaan en daar kijken! Ik ben naar Argentinië gegaan en had op internet al een school uitgezocht, maar nog niks geboekt. Was ik achteraf ook erg blij mee want ben daar dus wel heen gegaan, en gewoon begonnen, bleek dat ik het helemaal niet zo leuk vond! Maar gelukkig stond er niks vast en ben ik dus gewoon op zoek gegaan naar een andere school die wel erg leuk was!! Ik ken trouwens een vrouw in Cochabamba die ook Nederlands spreekt en SUPERgoede privélessen geeft!!! Heb bij haar meer geleerd dan 4 weken groepsles… Alhoewel je dan wel het gezellige schoolleven misloopt wat wel fijn is als je alleen bent. Cochabamba is wel echt een super stad met genoeg studenten en vrijwilligers! Als je nog vragen hebt dan laat maar weten, ik heb er n maandje gezeten, dus denk dat ik je wel wat kan vertellen. En anders alvast veel plezier!! X
Zo’n 2 jaar na datum van de topic-poster, maar omdat ik toch even mijn eigen ervaring wil gebruiken om toekomstige Runawasi-leerlingen aan te moedigen: DOEN! Ik had zelf al een beetje Spaans opgedaan voor ik vertrok naar Bolivia, maar daar aangekomen ben ik op zoek gegaan naar een taalschool.
Runawasi bleek ideaal: op 1 week tijd heb ik zo’n 20-22u les gekregen, privé-les als het ware: 1 leerkracht voor 1-2 studenten. Het was zo dat wij de eerste 3 dagen telkens 1 andere leerkracht kregen en nadien mochten we aangeven met wie het het beste “klikt” om verder te gaan. De lessen duurden van 8u30 tot 12u30 met een korte pauze tussenin van zo’n 15 minuten.
Je had wel veel verschil in de leerkrachten onderling, ik had er 1 die klaarblijkelijk liever haar Engels oefende met mij dan mij Spaans te laten praten, dat was het ook niet echt. Aan de andere kant had ik ook wel een heel goede lerares nadien, die constant Spaans sprak en doelgerichte (lees: interessantere) huistaken meegaf. Want ja, je krijgt na de les ook nog steeds huiswerk mee dat - indien mogelijk - gericht is op waarom je Spaans wil gebruiken (bij mij was het toen om les te geven in een schooltje).
Kortom: een aanrader, maar je rekent best wel een budget/weekplanning uit op voorhand!