Taal...

Hoe zit het precies met de taal. Ik wil dan vooral weten of ik in mijn werk goed met Nederlands uit de voeten kan of dat het noodzakelijk is dat ik vloeiend Papiamentu kunnen spreken? Zo ja, is dat moeilijk te leren?
Ik wil als zelfstandige therapeut gaan werken en dan is het wel belangrijk dat mijn clienten zich ook goed verbaal kunnen uiten ( hoofdzakelijk kinderen).

Het is zeker belangrijk de taal te leren en vooral als je met kinderen gaat werken. Veel mensen spreken nederlands daar zit het probleem niet maar je spreek natuurlijk liever je eigen taal. Als ik in nederland geholpen word en de therapeut spreek alleen engels zou ik me eerlijk gezegd niet op mijn gemak voelen. Mischien anderen wel hoor, maar dat is mijn mening.

Als je de taal elke dag hoord, gevoel hebt voor taal en er echt moeite voor doet zal je het binnen no-time spreken daar ben ik van overtuigd.

Het is inderdaad aan te raden om de taal te leren. Zeker als je veel met (lokale) kinderen gaat werken. Thuis spreken de meeste kinderen toch Papiaments. Wil je ze een beetje geruststellen en uitleggen wat je gaat doen en waarom, dan kan dat toch het beste in hun moedertaal.
Betreft Papiaments; Hier op Curacao kun je verschillende cursussen volgen. Deze duren een aantal weken. Daarnaast kun je ook naar Atrami gaan. Dat is een stichting waar mensen bijelkaar komen om te converseren in het Papiaments waardoor je de taal nog sneller en beter onder de knie krijgt.

Succes!

Groetjes,
GPstart Team