Vanaf begin februari 2010 t/m eind juli ga ik naar Curaçao voor stage.
Ik moet hiervoor Papiaments leren. Ik heb een cursus in huis gehaald en 1 keer in de week ga ik naar een mevrouw die van oorsprong uit Curaçao komt.
Ik ken nu een paar kleine dingen, zoals mijzelf en anderen voorstellen e.d. Maargoed, ik ben dan ook nog maar net een weekje begonnen.
Is hier iemand op het forum aanwezig die al ervaring heeft met het Papiaments op Curaçao. En dan in stagevorm?
Dus iemand die eerst geen Papiaments sprak en voor contacten met bijvoorbeeld cliënten het moest leren?
Ik ga er heen voor een logopedische stage, dus ik heb veel contact met cliënten. Daarom ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van anderen. Hoe makkelijk is het toe te passen. Spreken echt veel mensen Papiaments (daar hoor ik namelijk nogal veel verschillende verhalen over). En hoe reageert men erop wanneer je zelf niet vloeiend Papiaments spreekt?
Iedereen spreekt hier idd Papiaments, het is echt de voertaal onder de lokale bevolking. Ik merk dat het erg gewaardeerd wordt als je ook wat in hun taal spreekt. Ik kan het helaas nog niet zo goed, alleen wat losse woordjes. Ik heb ook een thuiscursus gedaan en heb die cdrom mee hier op Curacao dus soms oefen ik nog wat. Ik ga wel lessen nemen hier, dat is wat beter en dan leer je sneller.
Hey hey!
Ik werk en woon hier nu een jaar en heb de taal, helemaal op werk gebied, aardig onder de knie! mij hadden meerdere mensen verteld dat nederlands de voertaal was, maar dat was het dus niet… Papiaments wordt overal gesproken en mensen van hier kunnen zich daar veeeel beter in uitdrukken en dat lijkt me bij jou beroep ook erg belangrijk. Mensen moeten zich geheelop hun gemak voelen, nou spreken de mensen hier echt ook vaak goed nederlands, maar zoals chotje al zei, het wordt ten zeerste gewaardeerd dat je papiaments spreekt.: )
Ik zou zeggen, ga door met alle cursussen die je nog kan vinden en leef je helemaal uit als je hier bent!
Goede voorbereiding:D:D
Liefs, jody