Suriname onstabiel - MKV trager afgehandeld (gepauzeerd?)

Ruim drie maanden geleden hebben mijn vriendin en ik een MKV aangevraagd en ons aanvraagnummer hiervoor gekregen. We gaan namelijk 5 maanden in Suriname werken voor onze huidige werkgever, althans… dat is de bedoeling. We zouden morgen (24-09-2015) vliegen.

Er gebeuren nu veel rare dingen in Suriname. Na veel navraag via e-mail (consulaat) krijgen we daar ook geen antwoord, alleen dat we nog af moeten wachten. Een collega/vriendin van ons is op dit moment al aan het werk in Paramaribo en is er voor ons achteraan gegaan vorige week dinsdag. Zij is o.a. langs het Ministerie van Justitie en Politie geweest om te vragen wat de status van de MKV’s is en hoe we dit eventueel kunnen versnellen. Versnellen is (uiteraard) niet mogelijk. “Gewoon wachten mevrouw, ik weet het ook niet.” Er lagen staaaapels met papieren op de bureau’s bij de mevrouw die hier werkt. Onze collega noemde onze namen en er ging een lichtje branden bij mevrouw in Paramaribo. Ze pakte onze twee MKV’s van bovenop de stapel. Mijn collega heeft ze in haar hand gehad en ze waren helemaal goedgekeurd, er moeten alleen nog twee handtekeningen op. Voor zo ver ik weet van het hoofd van vreemdelingendienst (die nu in de gevangenis blijkt te zitten vanwege fraude?) en één door de minister zelf, van arbeid gok ik? Deze minister is onlangs gekozen en moet nog ingewerkt worden, staat onder toezicht en heeft nog geen nieuw personeel. Lekker vaag allemaal.

Daarbij vloog vrijdag ‘spontaan’ het Ministerie van Justitie en Politie in Paramaribo in de fik, tot twee keer toe. Consulaat kan er niks over zeggen, maar geeft aan dat dit ‘volgens hun informatie geen impact heeft op de afhandeling van onze MKV’s’. Terwijl ze toch echt daar lagen een week geleden, maar ik geloof het graag als mensen me wat zeggen.

Consulaat reageert pas na twee dagen via mail. Telefonisch zeggen ze dat je teruggebeld wordt, dit gebeurt niet. Uit wanhoop ook nog een mailtje gestuurd naar het ministerie van Buitenlandse Zaken hier in Nederland, maar die verwijzen me door naar het consulaat. Die dus niks doen en traag reageren, telefonisch zeggen dat ze er allemaal niet over gaan.

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Wat kan ik nu het beste doen? We wachten maar af, maar ik ben zo bang dat ik wacht op niks. Dat we over drie maanden horen dat ze de MKV’s kwijt zijn oid. Daarnaast heeft mijn werkgever ook problemen als wij niet binnen twee weken die kant op komen, er is op ons gerekend binnen het bedrijf. ook persoonlijk geeft het wat heisa en stress, mijn huis was bijvoorbeeld eigenlijk al onderverhuurd vanaf dit weekend.

Als iemand hier meer over weet, wat te doen, wat niet te doen, het op te geven of toch te blijven wachten… ik hoor het erg graag. Ook als mensen in hetzelfde schuitje zitten natuurlijk.

Ik heb geen idee, maar wilde je alleen heel veel sterkte en succes wensen. Lijkt me echt rot om zo afhankelijk te zijn van mensen die niet doen ze wat ze zouden moeten doen in dit geval. Ik duim voor je dat alles goed komt!

Lief, dankjewel. :slight_smile:

Niemand een tip? Consulaat kan ons verder ook niet informeren, ze mailen niet eens meer terug ‘omdat we maar moeten afwachten’…

Ruim 3 maanden van te voren aanvragen is ook wel erg riskant gezien deze gang van zaken niet heel raar is, maar daar heb je nu niets meer aan. Ben je inmiddels als in Suriname of heb je de vlucht gecanceld?