Suikerfeest op Bali

Over een maand vertrekken wij naar Bali. We zijn daar tot 10 juli. Momenteel hebben we alleen nog maar de vluchten vastgelegd. Daarnaast wil ik ook een homestay voor de 1e nachten vastleggen.

Nu zag ik net dat 6 juli het suikerfeest is. Is het dan verstandig om de overnachtingen van 5 tm 10 juli ook al vast te leggen? En dan nu al, of kan dat ook nig een week van tevoren? We hebben eigenlijk geen vast schema, dus dat doe ik liever niet.

Bali is hindoeïstisch, daar wordt geen Suikerfeest gevierd.
En áls het toevallig ergens wordt gedaan dan zal het zo klein zijn dat je daar geen last van hebt.

Ik las ergens dat veel moslims wel naar bali komen om suikerfeest te vieren? Of aansluitend een vakantie? Maar ik hoef er dus niet echt rekening mee te houden?

Ik was in 1991 al eens op Bali en toen kon je aan versieringen al zien, dat Idul Fitri net geweest was. Daarna zijn er nog veel meer Javanen naar Bali gekomen en dat zijn veelal moslims. Het Hinduïsme op Bali wordt dus wat naar achteren gedrongen.

Wij waren in de zomer van 2012 op Lombok, precies tijdens het begin v/d ramadan. Zaten in Kuta, verbleven bij Yuli’s homestay, heerlijk plekje maar vlakbij de moskee. En omdat het begin v/d ramadan uitgebreid gevierd werd met flink geroep van de moskee echt tot 's avonds laat (uurtje of 11) ging maar door, zijn wij maar snel vertrokken terug naar Bali.
En op Bali er niks meer van gemerkt, zelfs het vervoer naar Bali terug ging prima.

Even voorop gesteld dat ik normaliter geen ‘last’ heb van de moskee. Je weet dat je in een hoofdzakelijk islamitisch land bent dus daar moet je dan niet over zeuren.

Hoi Niek,

Ik ga je een beetje een ander antwoord geven dan hierboven. Bali is inderdaad oorspronkelijk hindoeïstisch. Echter, het suikerfeest is niet alleen een islamitisch feest, maar ook een nationale feestdag in Indonesië (twee dagen eigenlijk, 6 en 7 juli dit jaar). Daarnaast zijn dit jaar 4, 5 en 8 juli verplichte vrije dagen. Ook alle niet-moslims hebben dus die hele week vrij, en Bali is dan natuurlijk een populaire bestemming. Verder is het Suikerfeest ook een nationale feestdag in omringende landen (Maleisië, Singapore). Mijn gevoel zegt dus dat het zeker beter is om te reserveren.

Groeten,

Erwin

Hi Erwin.
Heb een vraag maar het gaat om een andere feestdag op Bali zelf,weet je toevallig de datum van de hindoeïstisch feest vlgd jaar?
bijvoorbaat mijn dank.
charles

Hoi Charles,

Met het hindoeïstische feest bedoel je denk ik Nyepi oftewel de dag van de stilte. Die is in 2017 op 28 maart (zie Wikipedia).

Groeten,

Erwin

1 like