De Europese Unie vindt het heel belangrijk dat jongeren een tijdje in het buitenland doorbrengen om zo een breder beeld van Europa te krijgen. Om dit voor elkaar te krijgen is er een subsidieprogramma bedacht. Het komt er op neer dat jongeren tussen de 18 en de 25 voor 6 tot 12 maanden in het buitenland vrijwilligerswerk kunnen doen zonder hier iets voor te betalen.
Om hiervoor in aanmerking te komen moet je contact opnemen met een zognaamde zendorganisatie. Dit is een organisatie die je kosteloos helpt bij het zoeken naar een project.
Een van de zendorganisaties in Nederland is NoBorders. Op het forum van hun website (http://www.noborders.nl) kun je jezelf inloggen en de actuele vacatures bekijken. Als er iets leuks tussen zit kun je direct reageren en met een beetje mazzel vind je zo dus supersnel een leuk project!
Houd er wel rekening mee dat als je een project gevonden hebt, de subsidieaanvraag wel moet worden goedgekeurd. Dit duurt eventjes. Als je voor 1 november een project vindt kun je vanaf 1 febrauri vertrekken.
Zelf heb ik op deze manier vorig jaar een project gedaan in Slowakije en het is echt super! Volgens mij is het de enige mogelijkheid om vrijwilligerswerk in het buitenland te doen waar je dus helemaal niets voor moet betalen. Nu werk ik voor NoBorders dus als je vragen hebt hoor ik het wel. Aangezien ik niet vaak op dit forum kom kun je me het beste mailen: merijn@[EMAIL=“merijn@noborders.nl”]noborders.nl
Groetjes