**Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Kun je als je een huis hebt in Marmaris/Içmeler (dat is namelijk wel al het geval, ik kan bij vrienden/familie logeren/wonen) bv. ergens daar in de buurt een studie tot verpleegkundige volgen (in het Engels of Nederlands, mijn Turks is nog niet zo goed)?!
Momenteel ben ik 17 jaar oud en volg hier al mijn opleiding tot verpleegkundige en ben nu eerste jaars! Ik doe de BBL opleiding en dat houdt in dat je eerst 9 maanden naar school gaat en dan 3 jaar in het ziekenhuis werkt waarvan je 1 dag in de week terug naar school gaat en 4 dagen in het ziekenhuis werkt!
Ik heb mijn vriend nu al zo’n 3 jaar in Turkije wonen en ging echt iedere vakantie (dus om de 2 maanden) en in de zomervakantie woonden we 2 maanden samen! Nu kan dat niet meer i.v.m. mijn studie krijg ik maar 5 weken vrij in een heel jaar! Hijzelf zit op de Universiteit in Mugla dus voor hem is het heel moeilijk om een vakantievisum te krijgen naar NL omdat hij geen baan heeft maar studeert!
Zelf was ik sowieso van plan om na mijn studie in juni/juli 2008 samen met hem daar te gaan wonen, ik zou dan daar in het ziekenhuis kunnen gaan werken want dat is al nagevraagd en geen probleem!
Maar het probleem is dus dat ik hem nu 3 jaar en 10 maanden maar heel weinig kan zien en dat kan ik gewoon niet maar ik wil (en moet) wel mijn diploma anders kun je een een hotel gaan werken ofsow, dat ziet wel allemaal leuk en prachtig uit maar dat is het niet, het is hard werken en weinig verdienen en het is ook nog eens seizoensverbonden!
Daarom mijn vraag: Weet mischien iemand of het mogelijk is om mijn studie daar te kunnen gaan volgen?!
Groetjes,…
vast wel
Hallo,
Je zei vast wel maar eerlijk gezegd heb ik daar dus niks aan!
Daarom wil ik iedereen nog eens vragen of het mogelijk is en of iemand mij daar wat meer informatie dan over kan geven als het dus mogelijk is!
Dus: kan ik mijn studie daar afmaken, hoeveel jaar duurt die studie en wat zijn de kosten…
Groetjes,…
Ik vrees dat je toch eerst je studies in eigen land zal moeten afmaken.
Om hier op school te gaan moet je zeker eerst perfect turks kunnen. Ik heb ervaring met mensen die hier komen met jonge kinderen en het eerste leerjaar starten en voor die kinderen geven ze zelfs de raad eerst nog een jaar kleuterschool te maken om turks te leren. Ik ken geen school in de omgeving van Marmaris die lessen geeft in verpleegkunde in het engels.Maar ik weet wel als je een diloma hebt je wel aan het werk kan in een ziekenhuis in Turkije, maar denk eraan de ziekennzorg hier in ziekenhuizen is niet dezelfde als bij ons. Het is moeilijk aanpassen aan de turkse cultuur. Hebben andere normen in de zieknhuizen, ben al een paar keer opgenomen en ik kan ervan meespreken. Verpleegsters hier is niet hetzelfde als bij ons en denk niet dat ze je europees laten denken, heb hier ooit een nedelandse verpleegster gehad in het ziekenhuis en kon de sfeer niet aan en is terug gegaan. denk er eerst goed over na eer je de stap zet. Van wat gaat je leven hier ? Uit Nederland zullen je ouders geen kindergeld meer krijgen en jij zelf verliest alle rechten op sociale zekerheid als je hier komt wonen. Je zal alles prive moeten betalen, hoe gaat je hier een verblijfsvergunning aanvragen zonder inkomen? Hetzelfde geld hier voor U als voor je vriend in Nederland. Geen bewijs van inkomsten of en een eigen huurcontract van appartement op je naam geen verblijfsvergunning. En dan ??? Kan je om de 3 maanden het land uitgaan voor en visum. Een verblijfsvergunning kost 12OO euro voor 5 jaar. Dan moet je denken aan je verzekeringen privaat,eten, kleren ,school enz… en je bent pas 17 jaar. Denk aub nog eens goed na, als je echt van elkaar houd ,dan moet je op elkaar kunnen wachten en de jaren gaan zo snel voorbij. Breek je leven door je studies te onderbreken in Nederland.Je moet hier ook een toelating aanvragen via Ankara Ambadase om hier school te lopen ,echt niet gemakkelijk. Maar aan jouw de keuze.
Groetjes van iemand die het heel goed voor heeft met je,en zeker weet dat het moeilijk is te leven met een vriend die ver weg is ,maar…denk aan de toekomst.
Franka
Je uitleg is volkomen duidelijk,Franka,
Ben het volledig met je eens.
Hans,Forumbeheerder.