Hallo allemaal,
Ik ben Paul, ik ben 17 jaar en zit op 6 gymnasium. Hoewel het schooljaar nog zeer jong is, speel ik met het idee (zelfs meer dan dat) om technische bedrijfskunde te gaan studeren aan de TU te Valencia. Niet alleen lijkt het me een verrijking voor mezelf, het brengt me ook veel dichter bij mijn Spaanse vriendin die zelf in Valencia (Manises) woont.
Ik ken haar nu al zo’n 3 jaar en tot nu toe kunnen wij elkaar 2 keer per jaar zien: 2 weken met Kerstmis en zo’n 7 weken in de zomer. Dat is natuurlijk beter dan niets, maar afscheid van elkaar nemen loopt toch iedere keer weer uit op een tranendal, waarna we vervolgens weken met een leeg gevoel thuis zitten. Natuurlijk spreken wij elke dag uren met elkaar via MSN, maar het kan de leegte niet vullen en de kwaliteit van MSN laat vaak ook te wensen over. Ik heb daarnaast al sinds mijn zesde een onverklaarbare liefde voor Valencia, dus één plus één maakt twee om daar te willen studeren, zo lijkt me.
Nu heb ik reeds veel informatie gezocht en gevonden over het studeren in het buitenland, maar de sites stellen me toch enigszins teleur: sommige spreken elkaar tegen, andere geven mij weer niet de informatie die ik juist zo nodig heb. Ik heb enkele dagen geleden dan ook contact opgenomen met de universiteit zelf, maar ook de informatie daar was mij (grotendeels) reeds bekend. Ik hoop daarom dan jullie, of anders in ieder geval iemand, mij kunnen helpen met de volgende vragen:
1. Welke procedures moet ik doorlopen vóór ik me kan inschrijven aan de universiteit aldaar? Het laten vertalen van het diploma door een daarvoor bevoegd vertaler en het diploma laten legaliseren door een instantie is mij bekend, maar verder hangt mij een grijze waas voor ogen. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af wanneer ik precies het diploma kan laten legaliseren: wanneer ik het daadwerkelijk in handen heb (zo rond eind juni) of al ervoor? De inschrijving aan de universiteit vindt namelijk al zo halverwege juli plaats, dus wordt het allemaal wel érg krap wanneer ik dat alles geregeld moet zien in 2-3 weken tijd.
2. Moet ik een universitair examen afleggen om toegang te krijgen tot de universiteit? De site van de universiteit zelf laat doorschemeren dat dit niet hoeft (dat maken mijn vriendin en ik er in ieder geval uit op), maar andere (Nederlandse) sites doen vermoeden dat dit juist weer wél moet. Zelf lijkt het me eerlijk gezegd ook overbodig, gezien de redelijk hoge kwaliteit van het Nederlandse onderwijs.
3. Van welke studiebeurzen kan ik gebruik maken? Zowel van de Spaanse als van de Nederlandse, of alleen van één van de twee? Het is aannemelijk dat er slechts voor één van de twee gekozen kan worden, maar ik heb het nog nergens fatsoenlijk geformuleerd gezien.
Over het inburgeren maak ik mij overigens helemaal geen zorgen. Ik ken heel Valencia zo ongeveer en Spaans heb ik mijzelf geleerd, dus een cursus volgen heeft niet mijn hoogste prioriteit.
Ik hoop dat in ieder geval één van jullie hier (uit ervaring) iets zinnigs over kan zeggen, want het studeren over de eigen grens pleegt een donker gebied te zijn om informatie over te vinden.
Groetjes,
Paul