Studeren in Valencia

Hallo allemaal,

Ik ben Paul, ik ben 17 jaar en zit op 6 gymnasium. Hoewel het schooljaar nog zeer jong is, speel ik met het idee (zelfs meer dan dat) om technische bedrijfskunde te gaan studeren aan de TU te Valencia. Niet alleen lijkt het me een verrijking voor mezelf, het brengt me ook veel dichter bij mijn Spaanse vriendin die zelf in Valencia (Manises) woont.

Ik ken haar nu al zo’n 3 jaar en tot nu toe kunnen wij elkaar 2 keer per jaar zien: 2 weken met Kerstmis en zo’n 7 weken in de zomer. Dat is natuurlijk beter dan niets, maar afscheid van elkaar nemen loopt toch iedere keer weer uit op een tranendal, waarna we vervolgens weken met een leeg gevoel thuis zitten. Natuurlijk spreken wij elke dag uren met elkaar via MSN, maar het kan de leegte niet vullen en de kwaliteit van MSN laat vaak ook te wensen over. Ik heb daarnaast al sinds mijn zesde een onverklaarbare liefde voor Valencia, dus één plus één maakt twee om daar te willen studeren, zo lijkt me.

Nu heb ik reeds veel informatie gezocht en gevonden over het studeren in het buitenland, maar de sites stellen me toch enigszins teleur: sommige spreken elkaar tegen, andere geven mij weer niet de informatie die ik juist zo nodig heb. Ik heb enkele dagen geleden dan ook contact opgenomen met de universiteit zelf, maar ook de informatie daar was mij (grotendeels) reeds bekend. Ik hoop daarom dan jullie, of anders in ieder geval iemand, mij kunnen helpen met de volgende vragen:

1. Welke procedures moet ik doorlopen vóór ik me kan inschrijven aan de universiteit aldaar? Het laten vertalen van het diploma door een daarvoor bevoegd vertaler en het diploma laten legaliseren door een instantie is mij bekend, maar verder hangt mij een grijze waas voor ogen. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af wanneer ik precies het diploma kan laten legaliseren: wanneer ik het daadwerkelijk in handen heb (zo rond eind juni) of al ervoor? De inschrijving aan de universiteit vindt namelijk al zo halverwege juli plaats, dus wordt het allemaal wel érg krap wanneer ik dat alles geregeld moet zien in 2-3 weken tijd.

2. Moet ik een universitair examen afleggen om toegang te krijgen tot de universiteit? De site van de universiteit zelf laat doorschemeren dat dit niet hoeft (dat maken mijn vriendin en ik er in ieder geval uit op), maar andere (Nederlandse) sites doen vermoeden dat dit juist weer wél moet. Zelf lijkt het me eerlijk gezegd ook overbodig, gezien de redelijk hoge kwaliteit van het Nederlandse onderwijs.

3. Van welke studiebeurzen kan ik gebruik maken? Zowel van de Spaanse als van de Nederlandse, of alleen van één van de twee? Het is aannemelijk dat er slechts voor één van de twee gekozen kan worden, maar ik heb het nog nergens fatsoenlijk geformuleerd gezien.

Over het inburgeren maak ik mij overigens helemaal geen zorgen. Ik ken heel Valencia zo ongeveer en Spaans heb ik mijzelf geleerd, dus een cursus volgen heeft niet mijn hoogste prioriteit.

Ik hoop dat in ieder geval één van jullie hier (uit ervaring) iets zinnigs over kan zeggen, want het studeren over de eigen grens pleegt een donker gebied te zijn om informatie over te vinden.

Groetjes,

Paul

Hoi Paul,
wat leuk om te lezen dat er meerdere mensen met het idee lopen om in Valencia te gaan studeren. Ik zit ook in 6 VWO en wil volgend jaar ook in Valencia studeren, maar dan wel aan een andere universiteit dan jij van plan bent ik ben dus ook druk bezig om informatie te verzamelen.

Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat je je gewoon bij de universiteit je moet aanmelden. Als de universiteit je aanvraag heeft goed gekeurd moet je je officieel laten inschrijven. Je moet een toelatingsexamen afleggen, je VWO diploma laten waarderen en je kennis van de Spaanse taal laten toetsen.

Je kunt sowieso van de Nederlandse studiebeurs gebruik maken. Volgens mij kan je ze niet allebei naast elkaar gebruiken en ik weet niet of je kans maakt op een Spaanse studiebeurs. Maar die Nederlandse moet wel lukken. Zie hiervoor de onderstaande link:

http://www.ib-groep.nl/particulier/Informatie/Studiefinanciering/Hoger_onderwijs/Buitenland_vanaf_sep_2007/Algemeen.asp

Verder ben ik ook nog niet helemaal op de hoogte, maar misschien dat iemand anders hier ons verder kan helpen.

Groetjes Laurita…

Hey Laura,

Bedankt voor het reageren op mijn post! De manier van inschrijven heb ik deze zomer al ervaren, toen ik met mijn vriendin naar haar universiteit ging (dezelfde als waar jij naartoe wilt gaan, tenzij je voor een privé-universiteit gekozen hebt).

Over jouw opmerking van het toelatingsexamen en de toets om de kennis van het Spaans te testen: ben jij daar zeker van? Ik vraag me namelijk af of je aan een bewijs dat je het Centraal Examen gedaan hebt genoeg hebt. Dat las ik namelijk ergens. Cursussen Spaans voor buitenlanders worden door de universiteit aangeboden, dus een toets om je kennis van het Spaans direct te testen lijkt mij een beetje tegenstrijdig, hoewel ik het fijne er natuurlijk niet van af weet.

Dat van de studiebeurs weet ik en op een Spaanse studiebeurs heeft een buitenlander ook zeker recht. Deze vergoedt het collegegeld nagenoeg volledig en (volgens mijn vriendin) ook de reiskosten die iemand moet maken als hij/zij bijvoorbeeld iedere dag met de metro naar de universiteit moet. Ik vraag me echter af of je moet kiezen tussen de Nederlandse en de Spaanse, of dat je ze allebei kunt pakken. Waarschijnlijk het eerste.

Ik ben in ieder geval blij dat ik niet alleen sta in mijn zoektocht!

Groetjes,

Paul

Hoi Paul.

Ik ben ook blij dat ik niet de enigste ben die het idee heeft om in Spanje te gaan studeren. Want hier in mijn omgeving heb ik wel eens het idee dat ze me gestoord vinden dat ik in een ander land wil gaan studeren.

Ik ben zelf hard opzoek naar informatie op internet, en dit is dus het geen dat ik gevonden heb. Het leek mij wel betrouwbare informatie, maar of het 100% waar is kan ik je natuurlijk niet beloven.

Over dat toelatingsexamen. Vrienden van mij (uit noord-Spanje) die hadden het erover dat hun een test moesten doen, nog op hun middelbare school. En dat de uitslag daarvan bepalend was of je sommige studies wel of niet kon doen. Maar of dit vergelijkbaar is met het Nederlandse vwo diploma weet ik niet. Maar erg veel duidelijkheid krijg ik daar verder ook niet over op internet.

Over die studiebeurs. Ik denk niet dat je veel kans maakt op twee studiebeurzen, helaas.

• Geen dubbele aanspraak
    Heb je Nederlandse studiefinanciering en ontvang je in het buitenland ook een studietoelage van een buitenlandse overheid? Dan heb je geen recht op Nederlandse studiefinanciering.*

(http://www.ib-groep.nl/particulier/Informatie/Studiefinanciering/Hoger_onderwijs/Buitenland_vanaf_sep_2007/Extra_voorwaarden.asp)

Over het testen van je Spaanse kennis, daar ben ik eigenlijk niet verder op door gaan zoeken. Ik ben in het bezit van een (Nederlands) diploma Spaans voor Gevorderden. Die probeer ik om te zetten zodat hij in Spanje ook geldig is en dan hoop ik dat het voldoende is. Maar ik las dat jij een Spaanse vriendin hebt en jezelf Spaans hebt geleerd, dus voor jou moet dat toch ook niet het grootste probleem zijn denk ik.

Nou ja, niet dat je veel wijzer bent geworden van deze post, maar goed. Als jij nog dingen hebt ofzo waarvan je denkt dat is echt wel handig om te weten, alle informatie is welkom hier!

Groetjes Laurita…

Hey Laura,

Dat gevoel heb ik ook hoor, maar dat maakt mij weinig uit.

Dat van het toelatingsexamen is mij reeds bekend, maar of het ook voor buitenlanders geldt, is de vraag. Ik vond op de site van de UPV een of ander bestand met toelatingseisen voor buitenlanders en volgens dat bestand had je aan een 5,5 gemiddeld bij het Centraal Eindexamen genoeg. Het stond echter zeer slecht aangegeven allemaal en ook mijn vriendin kwam er niet uit.

Die test om het Spaans te toetsen zal geen probleem zijn, maar het lijkt me niet leuk om midden in de zomer een test af te moeten leggen, terwijl ik gewoon zorgeloos vakantie wil vieren. Je weet hoe dat gaat in Spanje.

Je hebt me trouwens wel geholpen door dat te posten van de studiebeurs. Daarvoor dan ook mijn dank! Mocht ik nog relevante informatie vinden, dan zal ik die zeker hier posten!

Groetjes,

Paul

Heb je de universiteit al gebeld/gemaild?

Ja, al enige tijd geleden gedaan.