Er razen de laatste tijd aardig wat stormen en orkanen in de wereld… Erg tragisch voor de bewoners van deze gebieden, zeker als er doden vallen! Ook de invloed op het toerisme is dan uiteraard aanzienlijk, wat het gebied dan dubbel treft.
Twee dagen geleden hoorden we over de storm Nate die in CR 7 levens heeft gekost. Kan iemand vertellen hoe de situatie nu is? Met de mensen en het wegennetwerk? Ik weet dat er jaarlijks rond deze tijd flinke stormen kunnen zijn,maar vgs mij toch niet van deze omvang?
Ik heb de berichten gevolgd op ticonet en costan rica star en de verwoestingen lijken vooral onder San José, In Guanacaste en in de Pacific zuid bij Tarcoles en lager. Las dat oa de Rio Tarcoles en Rio Barù buiten hun oevers waren getreden.
Maar monofeliz en Anoukveldmaat zitten in die buurt dus die kunnen je vast meer vertellen over de situatie ter plekke.
Dan maar een bericht uit Costa Rica.
Guanacaste heeft het meest te lijden gehad van de storm.
De heftige rregenbuien hebben rivieren buiten hun oevers laten treden en waren de oorzaak van
modderstromen. Deze waren heftiger als normaal in deze tijd van het jaar.
Diverse wegen zijn vernield als ook enkele bruggen. Ook zijn nog enkele dorpen van de buitenwereld af gescheiden.
De hoofdwegen zoals de route van San José naar Caldera en San José naar Limon zijn weer open.
De Interamericana Sur de weg van Cartago naar het zuiden is nog geblokkeerd alsook de weg van Perez Zeledon naar Dominical. De zon schijnt sinds vrijdagochtend weer, dus de werkzaamheden kunnen onder goede omstandigeheden worden uitgevoerd. Sommige vernielingen van de wegen zullen echter veel tijd kosten om die te herstellen. De verwachting is dat de meeste herstellingen zijn gerealisdeerd voor dat het hoogseizoen is begonnen.
Ik ben momenteel op bezoek in Nederland, ik heb zaterdag na drie dagen weer contact gehad met mijn vriend (gelukkig wel via andere weg al gehoord dat iedereen oké was). In het dorp waar wij zitten is de schade beperkt, het grootste probleem was de stroom die uitgevallen was en de toegangsweg is beschadigd. Gelukkig geen gewonden. Helaas weet ik niet meer, ik lees en zie dezelfde berichten en foto’s als jullie…
Wij vertrekken 24 oktober.
Maar ik kan echt nergens vinden wat wel of niet toegankelijk is. Toch wel makkelijk als we weten welke wegen of plaatsen niet bereikbaar zijn.
Download WAZE op je mobiel, koop voor een paar dollar een Kölbi simkaartje met internet en je hebt de ideale online routeplanner die 100% up to date informatie geeft over jouw reisroute. Echt een ideale en betrouwbare reispartner!
Inmiddels is alle modder opgeruimd, de zon schijnt weer, de mensen trekken weer terug vanuit herbergen naar hun huis. Er zijn nog wat bruggen die kapot zijn, maar de meeste zullen binnenkort weer gerepareerd zijn. Ook bijna alle wegen zijn weer begaanbaar, er wordt aan gewerkt om ook hier alle problemen op zeer korte termijn op te lossen.