Kan je in Sri Lanka zelf ook van die verloopstekkertjes kopen? In Thailand vond je die op de eerste beste markt, mss in Sri lanka ook?
Ik bedoel dus van die kleine stekkertjes die je op onze eigen apparaten kan zetten, niet zo’n grote wereldstekker die voor alle landen kan dienen. Die vind ik niet handig en blijven vaak ook niet in stopcontact zitten owv gewicht.
Hier kosten ze nog best veel per stekker, vandaar dat ik ze liever ginder zou kopen indien mogelijk.
Of zijn deze meestal voorradig in Hotels?
Lokaal in hotels (als de vorige leners ze teruggebracht hebben en in winkels/markt zijn het vooral multi-dingen. Logisch want ze kunnen niet voorspellen uit welk land de toeristen komen.
Je hebt echter maar 1 soort omzetplug nodig, van Nl naar de 3-vierkante-pinnen UK stopcontacten. Die vind je in ongeveer de helft van de kamers. De andere helft heeft ‘Lankan-continental’: een tweepins Nl stekker past daarin maar je moet eerst even de 3e aarde-pin foppen met bijvoorbeeld een plastic stokje.
Wij gebruiken meestal “truuk” die Erik beschrijft, met een pennetje de onderste beveiliging indrukken. Dan passen de Nederlandse stekkers er gewoon in (tenzij je hele oude stopcontacten hebt, daar liggen de pootjes iets verder uit elkaar). Wat echt een aanrader is, want over het algemeen zijn er niet heel veel stopcontacten in de kamers, is een verloopstekker met dubbele USB aansluiting. Kosten rond de 15 euro, maar daar kan je dus naast een standaard apparaat (laptop/cameraoplader) ook 2 usb devices (iPad/telefoon) op aansluiten.