Stagelopen in zuid - afrika

Hallo mensen,

Ik zit in mijn eerste jaar van de opleiding Social Work in Den Bosch. Ik wil graag activiteiten organiseren voor kinderen die de krottenwijken wonen van Kaapstad.

Graag wil ik hier meer informatie over, maar weet niet waar ik het moet vinden. Willen jullie mij hierbij helpen?

Met vriendelijke groeten,

Christel

Geen makkelijke opgave om in je eentje activiteiten te gaan organiseren voor kinderen uit de krottenwijken; bovendien ook geen fris en veilig karweitje. Lijkt me in jouw geval beter me aan te sluiten bij 1 van de vele projecten die al lopen. Kijk eens bij google op ‘khayelitsha’, het grootste township van Kaapstad of bij ‘kayamandi’, het township van het nabijgelegen Stellenbosch.

Beste Christel,

Ik heb me een half jaar geleden ingeschreven bij de unsa (www.unsa.nl) die is een organisatie die voor een kleine vergoeding, je huisvesting, vlucht en stageplaats regelt. (95% kans)
Ik ga in Augustus en heb er super veel zin in.

groet,

Stefan

He Christel!

Ik heb in augustus 2005 voor een half jaar stage gelopen in Kaapstad waarbij ik een project heb opgezet voor straatkinderen. Ik ben ook aan deze stage gekomen dankzij UNSA. Ik zou jou ook willen adviseren je aan te melden bij UNSA. Ze helpen je niet alleen aan een stage maar ook wanneer zich problemen voordoen tijdens je stage helpen ze je evt aan een ander stageadres.
Wat betreft je vraag over het organiseren van activiteiten voor kinderen in krottenwijken:
Heb je al meerdere voorbereidingen getroffen? Hoe zie jij jezelf dit realiseren en wat verwacht je van de kinderen?
Er lopen al diverse projecten in de krottenwijken van Kaapstad waarbij bijvoorbeeld sportdagen worden georganiseerd. Ik zou je emailadressen van mensen kunnen geven die met deze organisaties in contact kunnen komen (moet je me maar even een mailtje sturen).
Ik weet niet hoe lang je in Kaapstad wil gaan werken maar ik wil je wel graag meegeven dat het ontzettend moeilijk zal worden om iets (in een bijv een half jaar tijd) te organiseren. Ik heb zelf ook een geheel nieuw project opgezet en dat is ons met bloed zweet en tranen uiteindelijk wel gelukt. Dit komt niet alleen doordat het cultuurverschil zo groot is maar ook doordat de maatschappelijke dienstverlening er beperkt is. Je moet dus ook niet teveel hulp verwachten van andere instellingen. Wat betreft de kinderen zelf: ze zijn ontzettend onvoorspelbaar. Het verschilt ook wanneer je met kleine kinderen te maken hebt die nog nooit buiten de krottenwijken zijn geweest (en dus niet hebben gezien wat voor een rijkdom er ook in hun stad is) of wanneer je met straatkinderen te maken hebt (die dagelijks toeristen beroven en je vaak ook proberen te manipuleren).

Ik wil je graag helpen met de voorbereidingen van je stage maar dan zal je me wat meer moeten vertellen over wta je verwacht, wat je wilt en wat je al hebt voorbereid. Ik hoor het wel.

In ieder geval veel succes ermee!

groetjes,

Marianne

HeyChristel,
Ik ga zelf ook voor social work naar ZA, via Khaya.nl, echt een superorganisatie!
Succes!

Werken in ‘krottenwijken’, dat noemen ze in zuid-afrika ‘townships’ is niet iets wat je zomaar doet. Een vriend van mij werkt bij Khaya.nl. Is inderdaad een goede organisatie. Kijk voor meer informatie over townships op
www. KaapstadMagazine.nl.
Of lees dit artikel om een beetje meer een beeld te krijgen: http://www.kaapstadmagazine.nl/articles/~598

Succes! groeten chris