Ik ga stage lopen bij een vastgoed ontwikkelingsbedrijf in Natal, Brazilië. Echter loop ik tegen een probleem aan met de visumaanvraag. Na veel telefoontjes met het Braziliaanse en Nederlandse consulaat, stage bureaus en een visum express service ben ik nog niks wijzer geworden.
Vanochtend was ik op het Braziliaanse consulaat in Rotterdam voor de aanvraag van een studenten visum (temporary visa IV). Echter, het bleek nodig te zijn om een “geschreven confirmatie van acceptatie door een Braziliaanse universiteit” te hebben. Ik wil dit document graag aanleveren maar ik begrijp niet hoe ik hieraan kan komen omdat ik enkel stage zal lopen en zover niks met een universiteit te maken heb.
Is er toevallig iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat er verwacht wordt, wat het betekent, en vooral hoe ik hieraan kan komen?
Het lijkt me eerder dat je een VITEM-V nodig hebt. (as a trainee after the completion of university or professional studies, provided that he/she is not employed by a company or institution in Brazil)
Item V is inderdaad een optie maar een process dat nog langer gaat duren. Ik heb nu een bureau ingeschakeld die goedkeuring voor mij bij een Brazliaanse universiteit gaat regelen. Blijkbaar moet een universiteit in Brazilië, waarmee ik verder niks mee te doen zal hebben, mijn stage goedkeuren. Een vreemd process maar blijkbaar werkt het zo.
Het makkelijkste is idd om het bedrijf een uitnodiging te laten schrijven en bij een locale (bij voorkeur federale) universiteit een declaratie te laten halen. Ze moeten de documenten hier laten legaliseren bij de notaris… eventueel zou je MEC (ministerie van educatie) kunnen bellen. Mocht je documenten via hun willen laten legaliseren, geef me even een seintje. Ik hoop dat je nog even tijd hebt voordat je deze kant op komt, deze processen zijn nooit echt snel.
Kan ik je even persoonlijk contacten via skype of telefoon? Ik zit met m’n handen in het haar en wil graag beter begrijpen hoe ik dit aan moet pakken. Het stagebedrijf kan mij ook niet verder helpen.
Als die uitnodiging en goedkeuring wat hierboven staat niet werkt. Zoek dan contact met http://www.sistemas.ufrn.br/portal/PT/, kijk of ze een cursus hebben waar je je voor kunt inschrijven. Met dat inschrijfbewijsje vraag je je visum aan.
Of je doet wat de meeste stagelopers doen ivm al het papierwerk, op een toeristenvisum het land binnen en een boete krijgen voor een overstay van 8 reais per dag, max 800 reais. Deze moet je vaak pas betalen als je het land weer in wilt.
Saywhat, Ik had het zelfde advies, echter je kunt je alleen inschrijven als je een studentenvisum hebt (dus je kunt nooit een inschrijfbewijs krijgen zonder visum) echter ze geven vaak wel een brief af waarin ze aangeven dat ze je kunnen inschrijven en dat is genoeg. Echter blijkbaar wil UFRN geen inschrijf indicaties meer aangeven. Heb voor wbl3000 gebeld, geen succes. Zijn nu een ander traject aan het regelen. Betreft de overstay, sinds ongeveer een jaar geleden is het systeem van de douane geupdate en vrij goed, de overstay moet je nu betalen bij het verlaten van het land.
In de afgelopen maanden in Rio nog gebeurd dat mensen bij terugkomst moesten betalen, maar idd je weet maar nooit. Houdt er in dat geval gewoon rekening mee dat je 800 reais kwijt bent.
Ik hoop dat jij inmiddels in Brazilië zit en je stage kunt volgen! En als dat inderdaad zo is dan kun je mij wellicht helpen met een vraag.
Ik ga het studentenvisum, item IV aanvragen. Alle documenten heb ik al, maar moet enkel nog mijn vliegticket boeken (retour). Deze heb ik nodig om het visum aan te vragen. Ik weet alleen niet wanneer ik mijn terug datum moet kiezen. Officieel moet je na het einde van de studie het land uit, maar het lijkt me nogal vreemd om op de laatste studiedag te vetrekken. Zit hier speling in, zo ja hoeveel?
Daarnaast zou ik graag wat langer willen blijven, maar dan als toerist. Om dit te doen moet je het land even uit heb ik begrepen en kun je terug komen op een toeristenvisum. Maar dan zou ik mijn ticket dus pas terugboeken (naar Nederland) na een aantal weken nadat de studie is afgelopen. Maar accepteren ze dat bij de ambassade? Ben benieuwd hoe jij dit hebt gedaan.
De ambassade heb ik al gebeld, maar die zeggen dat enkel de Police Federal dat besluit. Maar ik wil het graag zeker weten en niet voor verassingen staan als ik straks naar het consulaat gaat. Het zou nogal zonde zijn als ik het ticket moet aanpassen.
Wouter is ondertussen hier aan het studeren. Had even wat voeten in de aarde maar het is gelukt. Je moet een retour ticket laten zien op het consulaat als je de aanvraag doet. Officieel kan je de aanvraag doen over de datums die op de verklaring staan van de instantie. Als je bijvoorbeeld een cursus hier gaat doen dan heb je van het BR opleidingscentrum een document doen waarin zij verklaren dat je een cursus voor hun gaat doen. De datums die op deze verklaring staan kan je gebruiken voor je aanvraag.
Boek direct bij een vliegtuigmaatschappij zoals bijv KLM en koop een ticket voor de aangegeven periode. Let op de klasse en de mogelijkheden om te wijzigen. Ik heb voor 75 euro een ticket gewijzigd, dat valt dus erg mee.
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als Wouter. Ik wil stage lopen voor een jaar in een prive ziekenhuis en heb daar de uitnodiging voor, echter het is niet via een braziliaans universiteit. het ziekenhuis gaat mij niet helpen met een V visum omdat ik niet betaald wordt. een visum instantie kan mij niet verder helpen, omdat ik zelf contact op moet nemen volgens hen met de universiteit als ik een IV visum wil. ik zou niet weten welke. Daarnaast is het probleem dat ik verplicht ben een retour ticket te laten zien. echter wil ik voor een jaar gaan en kan ik helemaal niet een retourticket kopen voor een jaar (okt 2016). Het consulaat blijft volhouden van wel. ik begrijp hier niks van. KAN IEMAND MIJ HELPEN?!
Ik begrijp het ook niet helemaal.
Als ik me goed herinner zouden stageplaatsen door een Nederlandse school of instituut moeten worden geregeld (daar waar je nog studeert dus) en niet door de Braziliaanse kant. Maar de bureaucratie is wat lastig, zoals vaak in Brazilie.
Als het helemaal is ga je gewoon als toerist, zonder visum en blijf je gewoon langer dan de toegestane 90 dagen. WEl met een 90-dagen retour dus, ander magje er niet in. De retour laat je verlopen. Terug op een enkeltje. De boete is ruim 8 reais per dag.
Maar liever dus officieel.
Het consulaat is er heel duidelijk in dat het een Braziliaans universiteit moet zijn. Het is eigenlijk net als bij wouter . welke instantie kan mij helpen met brieven vanuit een Braziliaans universiteit? Het is hem blijkbaar we’ll geluKT…