Stage natuurgeneeskunde

Hallo, :wereld:
Ik ben op zoek naar een plek waar ik stage kan lopen voor mijn studie natuurgeneeskunde(geen homeopathie). Het is een beetje moeilijk in te schatten welk land hiervoor nou het meeste geschikt is, dus in principe houd ik me voor alles aanbevolen, maar mijn voorkeur gaat uit naar Afrika of Azie. De periode dat ik dit wil doen is ergens tussen half oktober en eind december 2009.
Wat ik zoek is een plek waar mensen worden behandeld op een natuurgeneeskundige manier door a.o: massage’s/waterbehandelingen/kleipakkingen/voedingsadviezen/vasten/klisma’s
iriscopie/tongdiagnostiek, kruidenpreparaten maar ook dmv traditionele helingsrituelen. Waar ik erg benieuwd naar ben is de manier waarop gekeken wordt naar ziekte en gezondheid in verschillende landen en hoe daar dan mee omgegaan wordt.
Ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen.
Groet Bianca

Hallo!:cheer:
Ik heb niet direct een tip voor je zoektocht, maar ben eerder op zoek naar iets gelijkaardigs, maar dan wel in Zuid-Amerika, meerbepaald Colombia, meerbepaald in de buurt van Santa Marta in het noorden. Ik studeer momenteel ook binnen de natuurgeneeskunde en zou heel graag weten wat op dat vlak leeft ginder. Mijn vriend heeft daar namelijk een bepaald plan, waar ik eventueel wil in meestappen als ik ook wat connectie vind met natuurgeneeskunde ginds.
Dus als er mensen zijn die daar projecten, mensen, organisaties kennen die bezig zijn met natuurvoeding, kruiden, voetreflex, massage, irisscopie… kortom gezondheid en natuur in Colombia, dan wil ik hier dolgraag meer over horen!

Groeten,
Barbara

Dag Bianca,
ik zie nu pas dat jouw bericht al dateert van 2009.
Ben je intussen op stage (geweest)?
Benieuwd naar verhalen hierover…

groet,
Barbara

Hoi Barbara,
ja ik ben er 5 weken geweest, bij een natuurgeneeskundige praktijk waar ze werken met kruiden en massages. Het was wel heel anders dan ik heb geleerd, maar ik heb veel (ernstige zieke mensen) gezien en ook wel gemerkt dat je met kruiden veel kunt bereiken.
Er is in Zuid Amerika veel op dit gebied, maar het is een beetje zoeken naar wat je wilt en kunt doen. In suriname zijn veel verschillende culturen en elke cultuur heeft weer zijn eigen methodes. Ik heb ook een beetje kennisgemaakt met de indiaans cultuur, maar heb toch te weinig tijd gehad om daar iets mee te kunnen doen. Er is van alles, maar het is toch heel anders dan zoals ik met natuurgeneeskunde omga, maar je kunt altijd kennis aan elkaar overbrengen en samen kom je dan een heel eind.
Lijkt me heel leuk wat je gaat doen en ik wens je alvast veel succes en plezier!!
Als je nog specifieke vragen hebt wil ik best proberen daar antwoord op te geven en ben ook we benieuwd wat je precies voor projekt gaat beginnen.
Groet Bianca

Dag Bianca,

zo fijn om zo snel een reactie van je te krijgen!
Zeg waar heb je dan precies die stage gelopen? Afrika of Azië en welk land, streek? En hoe ben jij aan je zoektocht begonnen? Ik kan me wel voorstellen dat in Colombia wel het een en ander leeft hierrond maar hoe begin je eraan he? De indianen zullen vast wel met kruiden werken inderdaad, maar daar geraak je niet zomaar bij, dat zijn vrij gesloten gemeenschappen. Hoe verliep jouw zoektocht?
Momenteel twijfel ik er nog aan om het te doen, omdat we in eerste instantie naar daar zouden gaan om een guesthouse te openen, op een afgelegen plek in de natuur. Op zich is dat wel leuk, maar ik wil iets meer, iets bijleren over natuurgeneeskunde. Vandaar mijn zoektocht nu.

In elk geval hartelijk dank voor jouw reactie en ik houd je op de hoogte als er een duidelijk project vorm krijgt.

Wat bedoel jij precies met ‘het is toch wel heel anders dan hoe ik met natuurgeneeskunde omga’?

Groet,
Barbara

Hallo Barbara,

Ik heb stage gelopen in Suriname, leek me wel handig ivm de taal en leek me een interessant land om te gaan kijken. Eigenlijk ging het heel makkelijk zodra ik het besluit had gemaakt om daar heen te gaan. Via deze site kreeg ik het adres van een natuurgeneeskundige praktijk in Paramaribo. Daar heb ik een brief naar toe gestuurd en kreeg de reactie dat ik daar wel mocht komen stage lopen. Ik vond ook via deze site een tijdelijke woonplek. Dus heb er verder niet over nagedacht en ben gewoon gegaan. Achteraf was het wel een risico natuurlijk, want ik kende daar verder niemand en ben er gewoon van uit gegaan dat het wel goed zou komen. En eigenlijk was dat ook zo. Een prima huis en ik heb daar 5 weken meegedraaid in de praktijk.
Het verschil met zoals ik met natuurgeneeskunde omga en zoals het daar was, was het eigenlijk dat ik vooral het holistische mistte. Ik probeer altijd alle kanten van een mens te zien en te behandelen, maar daar werd niet veel gekeken naar bijvoorbeeld de psychische kant en de manier van diagnose stellen was voor mij ook een vraagteken. Het leek een beetje op een doktersbezoek; 10 min praten en daarna diagnose stellen, terwijl ik daar toch echt wel een uur of anderhalf uur mee bezig ben. De mensen die daar kwamen waren veel zieker dan de mensen die hier een bezoek brengen aan een natuurgeneeskundige praktijk, dus ik heb veel ervaring opgedaan omtrent ziektebeelden. In suriname is een open cultuur, dus heb je snel contact met mensen en daardoor heb ik ook kennisgemaakt met een indiaanse jongen, die heeft mij een beetje de indiaanse cultuur laten zien en heb ook een kruidendrankje(heel bitter!) mee gekregen. Toch was het een soort mix van traditionele indianengeneeswijzen gemixt met de westerse christelijke. Ik had graag meer willen weten en zien, maar daar had ik geen tijd voor, helaas.
Dat is een beetje in het kort mijn verhaal.
Groet Bianca