Ik studeer aan de Hogeschool HAS Den Bosch en ik probeer een stage te regelen voor een periode van 3 a 4 maanden. Ik kan bij verschillende werkgevers terecht komen: natuurorganisaties, ruimtelijke ordening en lokale overheden. Zolang het maar met het landelijk gebied te maken heeft. Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die mij in contact kunnen brengen met Nieuw Zeelanders die mij verder kunnen helpen een stageplek te regelen. Of misschien kun je mij een paar tips geven?
Grappig dat je ook op de HAS zit! Welke richting? Ik doe dier- en veehouderij. Neem aan dat je een periferiestage zoekt?
DE organisatie in Nieuw Zeeland voor natuur is het DOC (Department of Conservation, google maar eens). Hun beheren ALLE nationale parken en andere natuurgebieden. Dit doen ze ook echt actief/interactief.
In Palmerston North (Massey Univeristy) en Christchurch (Lincoln University) zitten agrarische universiteiten waar ze vast ook met met ruimtelijke orderning werken. Waarschuwing, sta hier goed op je strepen wat ze hebben daar een andere mentaliteit dan in NL!!!
Ook kun je gewoon zelf gaan googlen, je komt heel veel tegen.
Gewoon alles wat je leuk lijkt + voldoende niveau heeft e-mailen. NZ’ers zijn vrij modern dus vinden het heel logisch dat je mailt. Voor de rest is de kans vrij groot dat je met een (1,2,3e generatie) Nederlander mailt
In Nieuw Zeeland zijn ze erg relaxed, alles komt wel op zijn tijd. Voor mijn stage betekende dit dat de materialen die ik nodig had 2 maanden te laat arriveerde. Na het onderzoek moest mijn stagebieder het eindproduct goedkeuren en de beoordeling invullen. Omdat mijn onderzoek zo laat klaar was (door de te laat gearriveere materialen) zou hij dit nasturen. Dit is nooit gebeurt waardoor ik geen eindproduct/beoordeling heb en een nieuwe opdracht moet gaan doen.
Twee vriendinnen van mij zaten op een andere universiteit, daar hadden ze de helft van de tijd vrij (stagebieder vond dat ze ook wat van het land moesten zien en er was niet zoveel werk voor hun). Als gevolg hiervan was de stage niet van voldoende niveau en is slecht beoordeeld.
Van meewerkstages hoor ik eigenlijk alleen maar positieve reacties. Ondanks alles kan ik je wel aanraden in het buitenland/nieuw zeeland op stage te gaan (ook voor periferie) maar je bent wel gewaarschuwd.