Hallo allemaal,
Dit jaar staat in de planning om te verhuizen naar Kenia. Ik wil graag een deel van mijn spullen meenemen/verschepen. Hebben jullie ervaringen met verschepen? En hoeveel zal dat ong. kosten per m3?
Hallo allemaal,
Dit jaar staat in de planning om te verhuizen naar Kenia. Ik wil graag een deel van mijn spullen meenemen/verschepen. Hebben jullie ervaringen met verschepen? En hoeveel zal dat ong. kosten per m3?
Leuk dat je ook gaat verhuizen naar Kenia, ik hoop volgend jaar te verhuizen naar Kenia, zelf wil ik weinig meenemen. Ik heb lange tijd in de transport/container wereld gewerkt, weet een beetje hoe het in zijn werk gaat. Je kan het beste een aantal expediteurs aanschrijven of bellen, zij kunnen je een offerte geven. Je hebt sowieso een expediteur nodig, want deze kan je alles voor je regelen. Als je ongeveer weet hoeveel kilo het is, kunnen zij het uitrekenen. Als je het gaat verschepen, kan het voorkomen dat de container een tijdje vast staat in de haven van Mombasa, vorig jaar waren er problemen met de capaciteit op deze terminal. Als je niet zoveel te verhuizen hebt, kan je het ook over laten vliegen. Succes met de verhuizing.
Ik voor heb mijn verhuizing de tweede maal zelf geregeld met het kopen van een container bij containerservice Moerdijk en deze zelf geladen ( wanneer je een container via een transport bedrijf laat komen dan heb maar een kortea tijd om in te laden met een eigen container kan je enkele dagen laden maak wel een goede lijst met de inhoud. In de gele gids vindt je diverse bedrijven die het transport voor je verzorgen wanneer je niet aan de kust zit laat het dan naar INland port Nairobi brengen daar gaat het inklaren beter dan in Mombassa met een echte agent kan het het hier allemaal geregeld worden zodat je hier geen problemen heb. En als je alles uit heb geladen kan je of de container zelf houden als een goede opslag of verkopen. Een 20ft container kost ca. 1000 - 1100 euro met een certificaat dat geld is makkelijk terug te ontvangen hier in Kenya. Ik hoop dat dit een beetje kan bijdragen aan je verhuizing.
Wat betreft de kosten een deel lading is over het algemeen duurder reken op ongeveer 500- 750 euro per M3. een transportuer die je zeker kan helpen met een deellading is Kuhnnagel die hebben hier ook een kantoor.
Keeska, je koopt een container voor euro 1000 en wat kost het verschepen en het afleveren van de container in Nairobi? En hoe lang is de container onderweg?
De laaste container verscheping was 3000 euro naar Nairobi incl export documenten excl de afhandeling hier de tijd was 6 weken en als het een beetje tegen zit 8 weken.
De afhandeling in Nairobi is vlugger dan in Mombassa. De verscheping in een deel container was 1500 euro voor 3 m3 en duurt langer afhankelijk van de totale zending De prijs voor een 20ft container hier is 1500 tot 2000 euro in Nairobi up country is het hoger. Wanneer het persoonlijke spullen zijn zoals huisraad e.d. is er geen import heffing maar dat is als je aan kan tonen dat de goederen gebruikt zijn. wanneer je het goed doe dan koop je tweedehands het nodige in en vermeld het ook op je paklijst als persoonlijke goederen.
Daar ben ik weer. Heeft iemand enig idee hoe het zit met inklaren van persoonlijke goederen in mombasa? Gaat werkelijk alles uit de dozen of hoe werkt dat?
Hallo Izzie,Mocht je besluiten een container te huren of te kopen,dan zou ik evt interesse hebben om een stukje te huren.
groeten,Wim Fabrie
Izzie weet het niet van Mombassa maar in Nairobi heb ik de ervaring dat de container open moet en alles eruit gehaald moet worden maar dat was bij de eerste container mijn tweede container ging soepeler omdat alles genummerd was en op papier aan de agent gestuurd was. Maar dat waren echt persoonlijke spullen.
Mijn ervaring met invoeren is dat Nairobi soepeler is dan Mombassa. de inklaring kan dus ook in naast Mombassa ook in Nairobi en Kisumu.
Het transport van de container gaat dan per trein naar de inland port en dat gaat direct van het schip naar het depot je container is na ongeveer 2 tot 3 dagen na aankomst n Nairobi.
Wanneer je je container afsluit gebruik dan de z.g. veiligheids hangsloten die niet opengeknipt kunnen worden maar waarvoor de sleutel nodig is.
Mijn advise is gebruik een goede agent die alle zaken voor je doe het kost wel iets maar dan is het geregeld.
Hier de website van KRA customs
Keeska bedankt voor de snelle reactie. Ik stuur persoonlijke goederen via groupage, dus helaas Wim ik huur/koop geen hele container.
Nog een vraag: Wel heb ik ook behoorlijk veel tweedehandse kleding en krijg ik er daar een familie bij. Zou het mogelijk zijn om er twee dozen bij te doen met tweedehands kleding en dat in te klaren als persoonlijke goederen?
Kun je mij de contactgegevens verstrekken van het bedrijf waar je mee werkt?
Gr Wim
Izzie je kan de kleren gewoon meesturen als persoonlijke kleding want 2 dozen is niet te veel Ik had ongeveer 10 koffers met kleding en je zend alles als persoonlijke goederen met de groupage dus zijn er geen problemen die hebben hun Eigen gent hier om alles af te werken.
Hoi Keeska,
Ze hebben inderdaad hun eigen agent, maar ik begreep dat het in Kenia zo is dat je de customs clearance zelf moet doen. Dus de agent die in Mombasa is doet dit niet voor ons.
Maar goed, bedankt voor je reactie. Erg prettig zo’n forum.
Je agent kan de helezaak oor je regelen en afhandelen het enige wat je moet betalen is de agent, de customers kosten ,2% gOK and 2% IF waarde.
Dus voor de invoerpapieren maak je de waarde heel laag. Dus je geluids apparatuur is kost ca. 15. euro een wasmachine 20 euro een stoel 2.50 euro.en geen nieuw aanschafte dingen in de orginele doos meesturen.maar alles als gebruikt opgeven.
keeska
vraagje wat is een goede agent?
ik wil binnenkort naar me vriendin in Kenia gaan verhuizen.
zij woont in kisumu.
dus wil een container gaan verschepen met mijn spullen.
kan jij me de nodige info geven.
wat ik moet doen etc.
gr gerwin