Speculaas ofte Speculoos

(Waar) Is dit te koop in Zuid-Afrika? Voor zover ik mij herinner zijn we dit tot nu toe nog niet tegengekomen.

Bedankt voor tips! Toetske

In de Nederlanse winkel in Kya Sands in de buurt van Joburg

En sommige Spars hebben dit ook, zeker de Spar on Broadacres, ook in de buurt van Joburg, zeker rond de kersttijd. Dan wordt allerlei lekkernijen vanuit Europ geimporteerd.

Bedankt, Annemieke, Heb je toevallig ook een adres of telefoonnummer voor deze twee winkels?
Groetjes. Toetske

Baie baie dankie, Martijn!

Wij nemen telkens een kilo of twee-drie van hier mee om te verdelen onder verschillende Zuid-Afrikaanse vrienden. Vooral die van Roodepoort zullen superblij zijn dat ze niet telkens op onze volgende komst moeten wachten om weer eens een pakje te kunnen openen (ze hoeven nog geen 15 km te rijden).
En wijzelf kunnen de koffers met iets anders vullen…

Groetjes. Toetske

Klopt adres van De Zoete inval. Maar pas op is geen beste buurt.

adres van e Spar in Broadacres.

BROADACRES SUPERSPAR ☆ Brode Acre Centre Cnr Cedar & Valley Road, Johannesburg, Gauteng.

1 like

Ik maak ze zelf, mocht je zin en tijd hebben om ze te maken hierbij een recept.

Voor speculaas kruiden ( heb ik ook op internet gevonden)
10 gram kruidnagelpoeder
30 gram kaneel
10 gram nootmuskaat
5 gram witte peper
5 gram anijszaad
5 gram korianderzaad, daarna pleten.

Koekjes:
250 gram bloem
2 theelepel bakpoeder
125 gram bruine baster suiker
1,5 theelepel speculaaskruiden ( persoonlijk doe ik het dubbelen in)
175 gram boter
Snufje zout

Deeg min. 1 uur laten rusten liefs 2 dagen.
Baken op 175 graden voor 15/20 minuten.

Succes met baken!

[quote=“Aidan1, post:7, topic:116476”]

hierbij een recept. QUOTE]

Baie dankie vir die resep, Aidan1!

Tijdens onze rondreis door ZA hebben we echter allicht niet de mogelijkheid (=noch alle ingrediënten noch tijd noch oven) om deze zelf te bakken, vandaar mijn vraag waar ik ze ginds kan kopen. Ze op voorhand bereiden en in de bagage meenemen is een optie, maar daar moet al zoveeeel ingepropt worden en dan kan ik ze ook gauw ergens kopen!

Men weet echter nooit of het hier of daar zal lukken om jouw recept eens uit te proberen; ik heb het alvast afgedrukt om mee te nemen. Kan dit recept dan ook aan onze vrienden overmaken, die wellicht in de wolken zullen zijn.

Enig probleem: bruine basterdsuiker: voor zover ik weet bestaat deze hier bij ons in België niet en bijgevolg heb ik mijn grootste twijfel of men die in ZA kan vinden. Is er een alternatief?
De speculaaskruiden vind ik hier wel ergens op één of andere wekelijkse markt. In de supermarkt ben ik ze nog niet tegengekomen (hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik er ook niet specifiek naar heb gezocht).

Groetjes, Toetske.

Speculaas kruiden kan je in Z.A. Niet kopen, nooit tegengekomen. En bruine suiker hebben ze hier overal zeker bij de Woolies.

Hollandse winkels: bestaan ze ook elders dan bij Jo’burg?

Wellicht verkopen deze dus ook èchte Hollandse kaas? De zogenaamde “Gouda” bij P&P, Spar, Checkers enz… is tenslotte eerder een affront en zeker de benaming onwaardig.

Groetjes, Toetske.

Nederlandse kaas van Z.A. Melk, kan je kopen bij Van Gaalen, kaasboerderij in Hartebeespoort (magaliesbergen, 1 uur rijden an Joburg)

Of Frico kaas bijm de Spar in Broadacres . Of op de boerenmarkt elke zaterdag heel vroeg vlakbij Pretoria. Of op de Irene market 2 x in de week ij het het Jan Smuts huis, Centurion, Pretoria.

Je moet het maar weten.

Bedankt, Annemieke,

We landen in december op 'n dinsdag in Jo’burg zodat we op zaterdag al een heel eind daarvandaan zullen zijn. Misschien lukt Hartebeespoort nog wel…

Groetjes, Toetske