Speciale toegang tot lager plateau Terracottaleger?

Bij het zoeken naar tours/excursies kom ik regelmatig tegen dat wordt aangeprezen dat de bezoeker speciale toegang krijgt tot het lagere plateau bij het terracottaleger in xi’an. Ik vraag me af of dit ook mogelijk is zonder vooraf geboekte tour. en is het echt een eventuele meerprijs waard?

Ik weet niet of er sinds de laatste keer dat ik er geweest ben (eind 2007) iets veranderd is, maar ik zou me zo niet geen plaats voor de geest kunnen halen waar precies je er dan dichterbij zou kunnen komen. Het enige wat ik me kan voorstellen is direct bij de ingang van de grootste hal, daar is een platform waar het altijd dringen is, direct daaronder is een platform waar bezoekers zover ik weet niet worden toegelaten. Dan sta je net een paar meter dichter bij de beelden (op gelijke hoogte als aan de zijkant van de hal), en zal het vooral minder druk zijn. Maar of en hoe je daar toegelaten wordt zou ik je echt niet durven zeggen.

Ik ban afgelopen Juli (2010) bij het terracotta leger geweest. Ik heb de foto’s even terug gekeken en er is inderdaad een palteau dat iets lager ligt dan het plateau direct na de ingang en op de foto’s inderdaar en stuk rustiger. Dit plateau is inderdaar op de zelfde hoogte als de paden aan de zijkant waar je zowiezo mag komen.

Je staat dan ongeveer 3 meter boven de warriors recht voor ze de rest van de mensen staat daar weer boven. Ik zie de meerwaarde er eigelijk niet van in omdat aan de andere kant van de eerste hal (pit 1) je op de zelfde hoogte staat als de beelden. en daar mag iedereen zo komen.

Of je terplekke kunt betalen voor het lager plateau weet ik niet.