Social Security Benefits

Ok, beetje rare vraag;

Ik en mijn vrouw gaan in Durham wonen per 1 maart. Ik begin daar een bedrijf en heb daar dan ook al klanten / contracten voor. Echter, mijn vrouw begint daar zonder werk en zal wel meteen werk gaan zoeken.

Echter, is het mogelijk om (tegelijk met je NI nummer) een social security benefit aan tevragen (we huren dus misschien een housing benefit) zodat we nog ietwat geld binnenkrijgen van haar uit?

Ze is eager om te solliciteren, maar je snapt het wel, de kleine beetjes helpen.

denk dat dat wel mogelijk is, mits ze inderdaad dat NI nummer heeft…

kijk eens op direct.gov.uk voor meer info

Lijkt me niet dat je bij aankomst meteen al benefits kan aanvragen als je zelf nog nooit belasting in dat land hebt betaald. Je zult er toch wel een minimale tijd hebben moeten wonen. Daarbij hangt het ook sterk af van jouw inkomen of je vrouw nog wat kan krijgen.
Op die site die WME aangeeft kan je een vragenlijst afgaan.

Nee je kunt wel meteen social benefits aanvragen, alleen is het gebasseerd dan op inkomen. Zo te zien komen we wel in aanmerking daar voor. Zou wel fijn zijn om dan de 1e 3 maanden dat te hebben om door te komen.

Maar goed, we zien het wel :slight_smile:

Ik heb even wat verder gelezen en je kan als EU burger aanspraak maken op dezelfde benefits als UK nationals, maar ik zie het somber voor jullie in als jullie nog niet eerder in de UK hebben gewerkt:

EEA national exercising Treaty rights, for example a worker or self-employed person you are eligible to access benefits on the same basis as UK citizens, provided you meet the relevant eligibility criteria for those benefits. Those who are economically inactive, including A8 and A2 nationals (see below) will not generally be entitled to income-related benefits.

http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTaxAndBenefits/BenefitsTaxCreditsAndOtherSupport/BeginnersGuideToBenefits/DG_170638

Er zijn 2 vormen van jobseekers allowance, de ene, contribution-based benefit, is gebaseerd op hoeveel national insurance contributions (NIC) je hebt gedaan, in jullie geval dus niks als je er net heen gaat en nog niet eerder belasting hebt betaald in de UK en de andere, income-based is voor als je een ‘low income’ hebt en niet genoeg NICs hebt. Die zal dan sterk afhangen van jouw inkomen (en zo te zien is het erg onwaarschijnlijk allowance benefits te krijgen als jij meer dan 24 uur per week werkt) en eventueel spaargeld.

Ze zullen je ongetwijfeld alle advies geven bij een jobcentre. Ik heb nu ook alleen nog op job allowance benefits gezocht, allicht zijn er nog anderen van toepassing.
Succes er mee in elk geval! Het mooiste zou natuurlijk zijn als je vrouw snel een baan vindt.:thumbsup:

Er zijn meer benefits dan alleen die jij noemt. Je hebt ook housing benefits (daar komen we voor in aanmerking), council tax benefits (komen we voor in aanmerking), en low income benefits, waar we niet voor in aanmerking komen.

Al met al praten we hier nog over een stevig bedrag. Tis fijn om als je het niet zeker weet, even te bellen met JobCentre zelf, zij kunnen je het eigenlijk meteen vertellen.