Slecht nieuws van Taj Mahal

De beroemde monument “Taj Mahal” zou kunnen instorten binnen 5 jaar.Er moeten dringende maatregelen genomen woorden.
Verschillende historici en milieudeskundige hebben de Indiase autoriteiten
gewaarschuwd over het feit dat het beroemde monument al snel kan instorten als er niets gedaan wordt.
Sinds vorig jaar zijn een aantal scheuren te zien in sommige delen van het graf en de vier minaretten vertonnen tekens van buigen.

*Bron : presa on line * www.presaonline.com
Vertaling: DS

weer zo’n hype.
Typische Westerse bangmakerij.

Deze keer, niet echt een bangerij is: omdat de fundering is van hout en al véél jaren, niet ver vandaan, vloeit een riviertje; door de vocht, zijn de funderingen al verrot.
Ik hoop dat de Indiase regering iets doet, want in het begin, hebben ze niets ondernomen en na lang indringen van wetenschappers, archeologen en milieudeskundige, hebben ze hulp belooft.
Er moet nog ergens staan op “Google” - overtuig jezelf, dan.
Groetjes
Sopirla>>>

Bijna goed. De fundering is van mahoniehout en is er op berekend altijd onder water te staan. Nu staat de rivier de Yamuna veel te laag, ligt het hout droog en dan gaat het rotten. Vrees wordt bevestigd door Indiaas parlementslid Ramshankar Katheria, dus net alleen door westerse bangmakers.

Goede morgen Kingfishrerik
Ik heb de artikel vertaald zoals het was geschreven. In de artikels die ik vertaald heb, verander ik niets, trouwens in ALLE artikels; daarom heb ik de bron vermeld, de link, om iedereen te kunnen zelf lezen.
Zelfs de Roemeense artikels.Je weet maar nooit wie van mijn collega’s Roemeens kan lezen en begrijpen (zoals mijn echtgenoot, die 100% Belg is).
Groetjes
Sopirla>>>

****Volkskrant 5 oktober. **
**

Taj Mahal staat op instorten

Redactie − 05/10/11, 10:12 

De Taj Mahal kan binnen vijf jaar instorten als de Indiase regering niet snel ingrijpt. De houten fundamenten van het 358 jaar oude mausoleum zijn volledig verrot.
Het grafmonument steunt op grote mahonie-eiken balken die in de bodem van de Yamuna-rivier zijn geplaatst. Maar de rivier in het noorden van India droogt uit door vervuiling en ontbossing, waardoor de fundamenten opdrogen en de balken uit elkaar vallen.

De rest van het verhaal is op de site van de Volkskrant te lezen (voor wie kan inloggen als abonnee) . Ik zou maar snel gaan kijken in Agra, voor hij omvalt. Mooier bouwwerk kom je zelden/nooit tegen)

Hey, Kingfishererik
Ik heb je toch gelijk gegeven en ik geloofde wat je schreef. Het was absoluut niet nodig om me nog eens te overtuigen.
Ik kan moeilijk de ganse artikel vertalen; trouwens, ik denk niet dat iemand zoveel geduld zal hebben om een “brochure” te lezen over 1 onderwerp.
Ik schrijf een paar interessante regels en dan hou ik ermee op.
Voor de geïnteresseerde bestaat een link; op dit manier kunnen ze zich verder informeren.
Wat denk je?
Groetjes
Sopirla>>>

Dat was ook niet om jouw te overtuigen. Het was voor de rest van de lezers, die net zo goed in Roemeens zijn als ik :slight_smile: