Hoe is de toestand op dit ogenblik in Egypte ?
Ik had graag in februari een weekje naar Dahab geweest, maar volgens de site van Buitenlandse zeken is het daar momenteel niet veilig.
Een collega van mij heeft zonet een rondrit gemaakt via Caîro, Luxor en vertelde dat het zeer onveilig was, de hotels waren allemaal herboekt naar hotels buiten de steden, varen op de Nijl ging niet, er waren geen toeristen, veel agressieve verkopers…
Heeft er iemand meer informatie ?
ik ga volgende maand naar Dahab en Cairo, ik zal je op de hoogte houden.
maar… ik heb net op de site van BuZa gekeken (vandaag geupdate) en daar staat helemaal NIKS over onregelmatigheden in Dahab. wel moet je demonstraties en samenscholingen vermijden, maar dat is overal zo.
vorige week nog contact gehad met Miriam van Kingfishertours (ook op dit forum), zij woont in Luxor, en ook zei geeft aan dat je gewoon veilig rond kan reizen en veel mensen dat ook doen.
Is dat niet met name het grensgebied met Israel? Dahab ligt daar nog een aardig stukje vandaan.
Maar als gezegd, ik ga volgende maand. Ik vlieg naar Dahab, en ga na een kleine week per bus naar Cairo. Door de Sinai. Ik zou je op de hoogte! (Al weet je nooit of de situatie in deecember het zelfde is als in februari. Toch zou ik gewoon boeken.)
Ja, wij zien zelf en horen van onze gasten gelukkig andere geluiden maar veiligheid is en blijft een persoonlijke ervaring. Er is wel meer hassle voor toeristen op straat maar dit is omdat ze graag iets aan je willen verkopen.
Verder hebben we bijna dagelijks gasten in Cairo op excursie en die geven juist aan dat het veel veiliger is dan ze voor vertrek hadden verwacht.
Dat de cruiseboten niet zouden varen is echt niet waar. De Nijlcruises tussen Luxor en Aswan en op het Nassermeer, het heeft sinds maart 2011 allemaal weer gewoon gevaren.
Ik zag op de Belgische website inderdaad iets staan over de noordelijke Sinai maar we hebben daar recent geen gasten gehad dus dat kan ik niet checken (en op de Nederlandse website staat er niets over). Dahab ligt overigens in de Zuid-Sinai (een uurtje van Sharm el Sheikh) en is een superrelaxt en gezellig plaatsje. Eind deze maand hebben we gasten die er naar toe gaan dus dan heb ik meer up to date info.
Hartelijke groet uit Luxor,
namens Kingfisher Tours,