Should I jump?

Hallo allemaal!

Ik ben 21 en droom al van een buitenlandse leefervaring sinds ik 14 was. Ik studeer nu via afstandsonderwijs maar ik heb al eens gecheckt met de coördinator en dit kan ik gerust op pauze zetten zonder gevolgen. Ik ben dus op zoek naar een ervaring in het buitenland. Rondreizen of echt gewoon abroad gaan wonen en werken. Het maakt me allemaal niet uit. Ik neem het zoals het komt. Als ik wil rondreizen zal ik wel hier en daar een job moeten kunnen uitoefenen. Ik heb overal al eens gezocht maar ik dacht dat jullie misschien andere ideetjes hadden dan de typische eerste antwoorden of sites van google… Ik heb geen hogeschool diploma enkel van de middelbare school maar ik ben zeker niet op mijn mondje gevallen. Ik spreek nederlands, engels, frans en ik kan duits begrijpen. Graag zou ik portugees en spaans er nog bij leren. Noord en zuid amerika genieten mijn voorkeur maar ook australië en nieuw-zeeland zijn voor mij wel grote kanshebbers. Portugal heeft altijd al een speciaal plaatsje in mijn hart gekregen maar ik heb het gevoel dat ik het echt eens ver weg moet gaan zoeken. Ik vroeg me af hoe dat praktisch allemaal in zijn werk gaat. Budget, werk vinden, woonplaats vinden, … Heeft er iemand tips and tricks? Hoe begin je hier in godsnaam aan? HELP !

www.joho.nl

Bij mijn vorige reactie had ik niet zoveel tijd. Ik bedoelde: ga eens langs bij een van hun winkels en surf rond op hun site vol tips en ideeën.

Nu een wat uitgebreidere reactie.

Ik heb ook altijd al graag naar het buitenland gewild als kind, en het maakte toen ook niet zo veel uit hoe of wat. Inmiddels ben ik 39 en heb ik al aardig wat mogen reizen en wonen in andere landen (een maand in Rome gewoond en Italiaans geleerd, een half jaar in Frankrijk gewoond en gestudeerd, een half jaar in Engeland gewoond en stage gelopen, een jaar gereisd door 3 continenten, daarna nog vele kortere reizen gemaakt).