Should I jump?

Hallo allemaal!

Ik ben 21 en droom al van een buitenlandse leefervaring sinds ik 14 was. Ik studeer nu via afstandsonderwijs maar ik heb al eens gecheckt met de coördinator en dit kan ik gerust op pauze zetten zonder gevolgen. Ik ben dus op zoek naar een ervaring in het buitenland. Rondreizen of echt gewoon abroad gaan wonen en werken. Het maakt me allemaal niet uit. Ik neem het zoals het komt. Als ik wil rondreizen zal ik wel hier en daar een job moeten kunnen uitoefenen. Ik heb overal al eens gezocht maar ik dacht dat jullie misschien andere ideetjes hadden dan de typische eerste antwoorden of sites van google… Ik heb geen hogeschool diploma enkel van de middelbare school maar ik ben zeker niet op mijn mondje gevallen. Ik spreek nederlands, engels, frans en ik kan duits begrijpen. Graag zou ik portugees en spaans er nog bij leren. Noord en zuid amerika genieten mijn voorkeur maar ook australië en nieuw-zeeland zijn voor mij wel grote kanshebbers. Portugal heeft altijd al een speciaal plaatsje in mijn hart gekregen maar ik heb het gevoel dat ik het echt eens ver weg moet gaan zoeken. Ik vroeg me af hoe dat praktisch allemaal in zijn werk gaat. Budget, werk vinden, woonplaats vinden, … Heeft er iemand tips and tricks? Hoe begin je hier in godsnaam aan? HELP !

www.joho.nl

Bij mijn vorige reactie had ik niet zoveel tijd. Ik bedoelde: ga eens langs bij een van hun winkels en surf rond op hun site vol tips en ideeën.

Nu een wat uitgebreidere reactie.

Ik heb ook altijd al graag naar het buitenland gewild als kind, en het maakte toen ook niet zo veel uit hoe of wat. Inmiddels ben ik 39 en heb ik al aardig wat mogen reizen en wonen in andere landen (een maand in Rome gewoond en Italiaans geleerd, een half jaar in Frankrijk gewoond en gestudeerd, een half jaar in Engeland gewoond en stage gelopen, een jaar gereisd door 3 continenten, daarna nog vele kortere reizen gemaakt).

Jouw ideeën klinken nog een beetje ‘all over the place’ en zonder focus. Als je concreet iets wilt gaan doen, zul je toch iets meer moeten gaan kiezen, wat op korte termijn wel en niet gaat lukken en wat je NU het liefst wilt. Wees niet bang om dingen weg te strepen, veel dingen kunnen later ook nog wel!

Dingen die daarbij belangrijk zijn:

**- Australië is duur. **
Zowel het ticket als het leven daar. Kijk maar eens hier. Australia country guide - Lonely Planet | Australia & Pacific
Wel kun je een Working Holiday Visum kopen voor Australië, waardoor je daar mag werken. Volgens mij bestaat zo’n werkvisum niet voor de VS of Nieuw-Zeeland (wat ook dure landen zijn).
Maar verwacht niet dat je in Australië zoveel kunt verdienen en sparen als thuis. Je zult laagbetaalde baantjes moeten doen, wellicht weken werkloos zijn, en relatief duur wonen (hostels zijn duurder dan een huurhuis), tenzij je couchsurft (www.couchsurfing.org).
Australië kun je mijns inziens beter bewaren voor later als je rijk en oud bent! :wink:

Veel mensen willen erheen omdat het een soort hype is. Zelf ben ik er ook op jonge leeftijd geweest maar eigenlijk zou ik dat nu niet aanraden aan jonge mensen.

Er zijn veel landen die eigenlijk veel interessanter, veelzijdiger en spannender zijn, en ook vele malen goedkoper. Bijvoorbeeld met 900 euro per maand (nog los van tickets) moet je in Australië couchsurfen bij mensen thuis, op een houtje bijten en kun je niet veel leuke dingen doen (zelfs met bierdrinken moet je op je centen letten), terwijl je in Thailand met diezelfde 900 euro een maand als een koning (nou ja bijna dan) kunt leven met een eigen hotelkamer, 3x per dag heerlijk uit eten, een paar keer per week een massage, af en toe leuke tripjes zoals snorkelen, olifanten aaien, jungle trekkings of bij bergstammen logeren (ook los van een vliegticket).
Nou dan weet ik het wel wat je het beste kunt kiezen. :slight_smile:

- Hoeveel geld je hebt gespaard, bepaalt sterk wat je de komende tijd wel en niet kunt doen qua buitenlandervaring. Let op: nog steeds is er van alles mogelijk, bijvoorbeeld een seizoen druivenplukken in Frankrijk… maar backpacken door Zuid-Amerika zal wat lastiger worden als je geen geld hebt.
Het ligt er ook maar net aan hoe avontuurlijk je bent. Liftend en Couchsurfend en zelf eten kokend kun je een heel eind komen met weinig geld.

- Verwacht niet dat je echt geld kunt verdienen om van te reizen in Latijns Amerika of Azië. Alleen als je goed Engelse les kunt geven, heb je die kans. Een TEFL-certificaat en goede referenties helpen dan om werk te vinden. Maar bijvoorbeeld in Peru werkte ik 20 uur per week als lerares Engels voor €2,50 per uur / €50 per week plus wel een gratis kamer. (Meer uren hadden ze niet beschikbaar… andere scholen hadden maar 4 uren per week in de aanbieding… je moet dus soms hard zoeken en geluk hebben.)

Wat sommige reizigers ook doen in die continenten is dat ze in een hostel werken; ik denk voor gratis slaapplaats, maar ik denk niet dat ze er ook (veel) geld mee verdienen. In Latijns Amerika moet je dan waarschijnlijk wel de taal van het land spreken, wil je in een hostel kunnen werken.

Wel kan dat ‘stilzitten’ ervoor zorgen dat je even geen geld uitgeeft uit je budget. Snel reizen (veel busritten per week) is duurder dan langzaam.

Die Joho die ik eerder noemde, kan helpen bij werk vinden in het buitenland, of een taalcursus. En wellicht ook bij het vinden van woonruimte.

• **Verder weg is niet perse spannender en uitdagender. **
    Eerlijk gezegd als ik jou was, zou ik eerst eens dichtbij huis beginnen. Dat heb ik ook gedaan.
    Begin in Frankrijk, Portugal… daar een paar maanden de taal leren en werken. Misschien zijn daar wel wwoof-boerderijen, of kun je olijven plukken ofzo? Of misschien zelfs als entertainer op een camping of bij een ClubMed?
    Dat is al een onwijze ervaring waarvan je veel leert over hoe jij functioneert in een totaal andere, onbekende omgeving met cultuurverschillen, andere normen en waarden, weinig / geen bekenden om je heen.

Portugal verschilt méér van Nederland/België, dan Australië dat doet! Dus is veel interessanter, avontuurlijker en spannender, ook al is het dichterbij. Australië is wat dat betreft vrij suf en simpel: de omgangsvormen lijken best wel op die van Nederland en alles is netjes en goed geregeld en luxe en duidelijk. Sáái toch, voor een 21-jarige?? Haha

En Portugal is wel nog dichtbij genoeg om vrienden of familie op bezoek te laten komen, of desnoods eerder af te haken als het tegenvalt.

Portugal vind ik ook een heerlijk land maar misschien kun je ook Spanje overwegen. Als Latijns Amerika jou aantrekt, dan is Spaans toch wel een supertaal om te spreken! Daar zul je nog je hele leven plezier van hebben.
Portugees is natuurlijk ook handig in Brazilië en nog een paar landen in Afrika, maar aan Spaans heb je in veel meer landen iets.

Zet eens wat dingen op papier, wensen, ideeën, fantasieën… en kijk wat NU realistisch haalbaar is, wat je het méést trekt, en wat je misschien moet bewaren voor later. Praat eens met andere mensen die gereisd hebben of in het buitenland gewoond hebben (slim ook om dit forum op te zoeken).

Als je nieuwe vragen hebt, post ze maar hieronder. :slight_smile:

Succes met alle keuzes en de voorpret!