Seizoenswerk in Noorwegen

Hai Allemaal,

Ik ben nieuw op deze website, maar al langer bekend met werken in het buitenland. Momenteel werk ik in Thailand, maar ik zou komende zomer graag weer een seizoen in Noorwegen willen werken. In 2005 heb ik al eens een seizoen in Noorwegen gewerkt, maar ik zou graag iets nieuws willen proberen. Ik heb niet veel eisen wat het werk betreft en heb ook al veel ervaring op verschillende gebieden (voornamelijk toerisme).
Omdat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen met zoeken zijn alle tips van harte welkom!

Groetjes Marit (24) :zon02:

Hey, ik werk al een aantal jaren in Noorwegen, in toerisme.
Hoe goed ben je in de bergen?? Begeleiden van dagtochten met gasten, niet te moeilijk. langste is maar 13,5 km.
Gr Linda

Hai Linda!

Bedankt voor je berichtje! Heb gemerkt dat Noorwegen niet zo een heel populair forum heeft :wink:

Ik heb 2 jaar terug gewerkt als reisleidster in Italie, waar ik bijvoorbeeld ook uitstapjes naar Venetie heb begeleid. Ik heb geen ervaring met dagtochten door de bergen, maar het klinkt leuk en denk dat ik het wel zou kunnen!! :slight_smile:

Groetjes Marit

hee hee, zou je niet willen backpacken in Denemarken, zweden en Noorwegen?

groetjes Diego(19 jaar)
dan 20;)

Zou ik superleuk vinden! Maar ook om te backpacken heb je toch een beetje geld nodig, zeker in dure landen als in Scandinavie! Vandaar dat ik eerst zal moeten werken :wink:

Het is wel een heel ander soort werk, maar met enige conditie zou hetgeen probleem moeten zijn.
Ik zal mijn baas nog eens polsen. Maar de laatste jaren heb ik het alleen gedaan, 't hele seizoen. En voor ik startte hadden ze ook een ‘hoogseizoen’ gids, ongeveer van 15 juni tot 15 aug.
I’ll give it a try. :smile:
Gr Lin

hee hee, jeps je hebt gelijk! Je moet natuurlijk wel wat centjes hebben!!

Tjauw Tjauw!!

Hee Lin,

Dankjewel! Je weet maar nooit :slight_smile: Doe jij het het hele jaar door?

Groetjes Marit

Gidsen is alleen voor de zomer maanden. Trouwens heeeeel veeeel gasten zijn Nederlanders.
In de winter werk ik voor het zelfde bedrijf ( www.oppdalbooking.no ). Ben op het moment manager van een appartementen complex. Wel ffies wat anders, maar bevalt goed. Heb genoeg tijd om mijn board en ski’s onder te binden :)Vandaag is het wat kouder, -28 :stuck_out_tongue: maar hebben een lekker zonnetje.

BTW Scandinavie hoeft niet duur te zijn, er zijn veel goedkope(re) producten in de winkels (eigen merk / First prise)
Maar een zak met geld is altijd goed :slywink:

Ziet er gaaf uit! Spreek je ook (vloeiend) Noors?? En woon je ook vast in Noorwegen? Doe je het gidsen ook nog? Pff… zou echt graag weer naar Noorwegen willen, tis zo een mooi land!!

In mei begint het seizoen weer, eerste voorbereiden en dan tegen eind mei dan de eerste gasten op tochten, als het mee zit.
Mijn Noors is niet vloeiend, gebruik het eigenlijk niet. Met alle toeristen voornamelijk Engels en Nlds, hoewel ik af en toe wel struikel ove mijn Nlds :s Spreek ook Duits, maar laat dat varen, met veel uren werken en nog met vrienden meeten, werd taal 1 hutspot, sprak Nlds, Noors en duits door elkaar :stuck_out_tongue:
Ik woon hier niet, maar wel bijna. Heb het nu naar mijn zin en Oppdal bevalt heel goed, maar de wereld is groter :stuck_out_tongue:
Heb in totaal nu 4 maanden vakantie per jaar, dus genoeg tijd om te reizen :smiley: en misschien na deze zomer een banen/land switch…

Haha, die talenhutspot ken ik als geen ander… Ik spreek momenteel ook een mengeling van duits engels en nederlands en nog wat thaise woordjes tussendoor, heel fijn…
Maar het klinkt wel echt erg leuk wat je doet, ben benieuwd of je iets voor me op de kop kunt tikken!

Groetjes

Wat leuk om te lezen! Ik ga in juni voor 3 maanden naar Noorwegen toe om te wonen en werken. Wat ik van de jongens daar weet is dat zei in de winter bij de skie/snowboard verhuur werken, en in de zomer bij het rafting centrum. Ik zit trouwens in Ringebu, provincie Oppland.

Ik weet niet of dit forum nog leeft, maar Marit, heb jij nog werk bij Lin gevonden? Vind het namelijk ook heel erg leuk klinken, en dacht, misschien is er voor deze zomer wel een nieuw iemand nodig?!
Heb zelf ervaring op verschillende gebieden, vooral toerisme ook. Waaronder zeiltochten begeleiden en skiles.

Heeft iemand anders nog tips om een zomer in Noorwegen te werken?

Bedankt!

Groetjes Sanne

Hoi Sanne,

Nee, ik wacht nog in spanning af… Maar wellicht kunnen we elkaar nog wel helpen… Watvoor werk zoek je? Vind je horeca bijvoorbeeld ook leuk?

Groetjes Marit

He Marit,

Snelle reactie! Horeca lijkt me ook leuk, heb je daar contacten in? Maar wat me helemaal leuk lijkt is iets waarmee je lekker buiten bezig bent omdat Noorwegen me echt een geweldig mooi land lijkt. Maar horeca is natuurlijk ook een leuke manier om de mensen en het land te leren kennen. Ik spreek alleen geen Noors, en heb echt 0 contacten in die hoek. Sta verder overal wel voor open en ben een aanpakker.

Ik hou het forum in elk geval in de gaten!

Groetjes Sanne

hoi sanne, ik kom ook in de horeca terecht, bij de KRO, als je dit opzoekt (kro ringebu) op google krijg je de website te zien. Het wordt gerund door Nederlanders. Misschien kan je hun is een mailtje sturen? Voor zo ver ik weet hebben ze genoeg mensen, maar zeker weten doe ik het niet. Verder hebben ze nog wat contacten in Noorwegen, het is het proberen waard.

Hai Meiden!

Hoe staat het met je vakantiebaantjes in Noorwegen? Al iets gevonden?

Linda, heb jij miss nog nieuws voor me? Toevallig nog iets gehoord van je baas?

Voor een horeca baantje kunnen jullie ook kijken bij Briksdalsbre, daar hebben ze vaak ook nog wel mensen nodig!

Groetjes

Hey,
Sorry voor late reactie, maar erg druk op 't werk.
Al wel met de baas gesproken, maar nog geen antwoord. Pasen komt eraan en alle ogen zijn daar op gericht. Is hier een mega feest. Dus zal na de pasen worden.
grLin

Hoi, zou jij een baan weten in Thailand voor mij ?
Ik dacht dat je daar qua werkvergunning heel moeilijk aan de slag komt.

groeten Arthur