SCENIC DRIVES (deel 4 + slot)

Satu Mare - Borsa - Vatra Dornei

  • als je van Vatra Dornei vertrek, ga je tot in Sighetu Marmatiei;

  • Van Sighetu Marmatiei, op DN 19, parallel met de grens tussen Oekraïna en
    Roemenië, kom je Sapînta tegen; hier is een unieke kerkof “Cimitirul Vesel”
    (de Vrolijke Kerkof); het is beroemd door de houten en in blauw geverfde
    kruisen. De “vader”, Ioan stan Patras, gestorven in 1977, is ermee begonnen;
    de kleur “blauw” staat als symbool voor hoop en vrede en elke kruis is uniek
    en op het kruis is een samenvatting van de overlijden, in vrolijke verzen. Het
    traditie gaat nu nog voort, de leerling van de “vader”, zet het nu voort. Het
    is meer dan een bezoek waard, en als je iemand vind die voor je kan vertalen,
    het is echt grappig !

  • de weg gaat verder naar Negresti-Oas en dan kom je aan het einde van de
    traject, de stad Satu Mare;

Dit streek van Roemenië is zeer origineel gebleven, Maramures-Oas; het is
in hele Roemenië door unieke architectuur (poorten, kerken helemaal van hout,enz).
De mensen zijn gastvrij en beroemd tussen de Roemenen als zijnde de meest met een echte gevoel van bescherming en liefde van de vaderland.

  • lengte traject = 283 km

CÂMPULUNG MOLDOVENESC - SIGHETU MARMATIEI

  • je rijd op E576 - E58 - DN 17 tot voor de dorp Iacobeni; dan slaat je af
    richting Ciocanesti - Pasul Prislop (1416m )- Borsa - Viseu de Sus - Petrova - Rona de Sus - Bocicoiu Mare - Sighetu Marmatiei.

  • Câmpulung Moldovenesc

    • het is een ski gebied, op 621 m hoogte ( laag, als je denk aan de “Muntii
      Bucegi”;
    • je kun tochten maken naar “Rarau” (1651m ) en naar “Babele” (“de oude
      vrouwen”) ; de zicht van daar, op de berg, is zeer indrukwekkend;
  • Pasul Prislop

    • bevindt zich op 1416m hoogte;
    • hier, de beroemdste trektocht is naar de weerstation op “Muntele Pietrosul”
      (2305 m )
  • Borsa

    • hier vind je ook een klein skigebied, er is ook een skilift;
    • trektochten: naar “Muntii Rodna”, die ook als ingang dienen naar “Parcul
      National Muntii Rodnei”;
  • Bocicoiu Mare

    • hier is Oekraïna maar een steenworp ver; je kun een dagtrip of meer doen,
      zonder visum, alleen enkele papieren invullen en je paspoort laten zien;

en dan kom je aan het einde van je traject, Sighetu Marmatiei.

lengte van dit traject = 192 km.

Suceava - Vatra Dornei

  • je bent nu in de provincie “Bucovina”; voor dit traject, rijd je op E576 /E58
  • Suceava

    • hier was de hoofdstad van de middeleeuwse “Moldova”
    • de high-light is “Cetatea de Scaun”, een grote burcht die zeker een kijkje
      waard is;
  • Abdijen

    • Dragomirna (met een museum van middeleeuwse kunst)
    • Voronet ( de buitenmuren zijn gigantische fresco’s )
    • Humor
    • Moldovita
    • Sucevita
    • Putna
      Marginea - 9 km west van Radauti, is een dorp met grote faam : ze zijn
      gespecialiseerd in zwart aardwaren; de traditie gaat tot in
      Neolithicum;
  • de abdijen, onder UNESCO bescherming, staan verspreid rond Suceava; wil je
    deze bezoeken, dan heb je een goede en gedetaileerde kaart nodig;

*Piatra Neamt - Toplita

  • lengte traject = 139 km;
  • onder weg, kom je in Bicaz, de “Bicaz Dam” tegen en dan rond het meer tot
    tot in Borsec ( bronnen van verschillende mineraalwater, aangeraden door
    de dokters om een kuur te volgen voor diverse ziektes);
  • voor je aankomst in Toplita, rijd je over een top van 1105 m;
  • de hele traject is gewoon natuur, zo wild mogelijk;

*Brasov - Câmpulung

- lengte traject = 79 km
- je rijd op E574 / DN 73
- 18 km van Brasov, in Râsnov, kun je "Fortareata Râsnov" bezoeken; het is 
  een burcht die minder toeristisch is dan "Castelul Bran"; ook, ben je niet 
  ver van de top "Postavaru" met zijn 1802m ;
  • tijdens je rit, heb je zeer mooie zichten op “Muntii Bucegi”, met de top
    " Omu" (2505m ); je gaat herders tegenkomen, met kaas in spaarkorst, een
    plaatselijke specialiteit; ook vind je puppy’s ( van herders’ honden) die zeer
    schattig uitzien;
  • dan begin je aan de daling en voorbij de dorp Fundata, een
    niet geasfalteerde weg, breng je naar “Pestera Dâmbovicioara” (870m diep)
    maar ook de weg naar de groot is een “scenic drive” op zich;

SLOT

  • niet alle wegen zullen de kwaliteit hebben van een “autobahn” ; als de weg slecht is, dan rij je langzamer…je ben toch op vakantie ! voordeel: het geef je meer tijd om de natuur, de mensen en de architectuur van de huizen te bekijken; iedere provincie van Roemenië heeft zijn eigen stijl van bouwen;

  • tegenwoordig, vind je accomodaties overal; de Roemenen zijn gastvrij en als je bij hun logeer, al is het maar voor 1 nacht (onder de naam “pensiune”, “camera” of “camere”, “zimmer frei”, enz), zijn ze blij mee, bekijk toch eerst je kamer - is er iets die je niet goed vind, zullen ze zeker proberen naar je eisen te voldoen;

  • alle trektochten (ten minste in de natuur parken en reservaten) zijn aangeduid; gewoon de teken van je tocht volgen; NIET afwijken; in de bossen van Roemenië leven nog altijd wilde dieren;

-“valea” (vallei in het Nederlands) betekent een weg tussen bergen en niet altijd een grote vlakte;

  • de namen zijn in het Roemeens geschreven voor je gemak; het is duidelijker op dit manier omdat als je je weg kwijt ben en je vraag inlichtingen en wijs op de kaart, de Roemenen zullen snel de namen herkennen en zo krijg je een duidelijker antwoord;

NIET VERGETEN

  • Roemenië is de goedkoopste plaats in Europa voor je skivakantie;
  • camperen is toegelaten zonder restricties; zelfs je mobilhome kun je het overal parkeren;
  • om “iets” te regelen, in geval van…, de corruptie helpt je uit de miserie te geraken;
    -er zijn 2 “Câmpulung”: een is gewoon “Câmpulung” en de andere heet “Câmpulung Moldovenesc” omdat het bevindt zich in de provincie “Moldova”;
  • een paar woorden om je rijden aangenamer te maken:
    • DN = drum national = nationale weg;
    • E = european = europeese weg;
    • drum în lucru = wegwerken; opletten !
    • drum forestier = plaatselijke weg gebruikt meestal door tractoren en trucks;
      zelden of bijna nooit geasfalteerd; gewoonlijk in slechte staat;
    • unde este …? = waar is…? (richting vragen)
    • la dreapta = naar rechts;
    • la stânga = naar links;
    • drept înainte = rechtdoor;
      laat je kaart zien en wijs waar je naartoe wil.