Paul & Bas Zijn afgelopen week (1 november) van Savuti naar North Gate gereden over de klassieke route langs de Khwai rivier. Het schijnt dus weer mogelijk te zijn. Scheelt een grote omweg langs South Gate!
Exacte locatie weet ik niet (klant is nog onderweg) maar ik denk dat zij van Mababe Gate langs de Khwai rivier naar North Gate gereden zijn. Zoiets als wij gedaan hebben in 2010.
Langs die Mogotho campsite waar die leeuwen lagen, dat vond ik een prachtige route ja. Volgend jaar juli tm december ga ik die kant weer op en neem ik zeer zeker die route (als het dan te rijden is) !!
Weet jij of dat inhoudt dat Maghoto nog via de landingsbaan “Kings Airstrip”, langs de Khwai is te bereiken. Of ook alleen maar via de transit road vanaf Mababe. Of staat ook Maghoto blank?
Skype Chat (3 Mei) met Sango Safari Camp over de tracks North/East van Khwai Village:
[10:10:06] Come-Along-Safari.com: Can you ask the people from Sango/Khwai Village if it’s possible to drive from North Gate to Mababe Gate via the Transit road?
[10:10:31] Sango Reservations: stand by ill ask and get back to you shortly
[10:10:52] Come-Along-Safari.com: heard rumours that it won’t be possible until November…
[10:11:05] Come-Along-Safari.com: Detour via South Gate and Mababe Village
[10:42:58] Come-Along-Safari.com: ?
[10:46:17] Sango Reservations: Apparently it is not adivsable to use that route. its better to use the round about trip.
[10:46:41] Come-Along-Safari.com: thx!
[10:46:52] Sango Reservations: u r welcome
Ze bedoelen daarmee hetzelfde wat wij in Januari 2010 hebben gedaan maar dan andersom. Dus van North Gate ga je naar South Gate dan bij Kaziikini scherp links af (transit weg naar Mababe village) en dan over de steelbridge verder richting noorden, Mababe Gate en op naar Savuti…
Gelukkig niet naar Nata Bedankt voor de info Hans!
Halverwege de 200km blijven wij 2 dagen op Maghoto staan. Zullen van daaraf eens kijken of en hoever we langs de Khwai kunnen rijden want ik vond dat wel een prachtig stukje Botswana!!
Bericht van Khwai development trust in Khwai nav geruchten over de onbegaanbaarheid van Khwai naar Savuti:
Goodday (Fred)
On the 7th and 8th of August I have a reservation at Mogotho campsite. Now there are rumours that the whole area is flooded (untill aprox. november this year).
Can you acknowledge this?
What would be the best route to Magotho from Khwai Gate / Khwai village.
Is Magotho also flooded?
Is it possible to drive from Khwai village to Savuti?
Many questions but I hope you can answer them!
Kind Regards
Frans
Antwoord van Khwai development Trust:
Hi! Frans
All this stories that are going around about khwai is not true, all the site are not in water including Magotho where you are to stay and the crossings to Savuti are not too bad and also sandy.
Magotho staat inderdaad niet onder water (is ook nooit beweerd). Heb er 2 weken geleden nog klanten gehad… Het probleem is dat er twee diepe watercrossings zijn op de weg er naar toe vanaf Khwai village. Locale drivers weten precies waar ze moeten crossen (en vaak ook met een vrachtwagen) en zullen alle hectiek omtrent de toegankelijkheid niet zo goed begrijpen.
Mijn Locale contacten (Sango Safari Camp) en de uiterst betrouwbare Carsten Möhle adviseren mensen zonder snorkel en ervaring om om te rijden op dit moment. Ik heb dit advies ook gegeven aan een aantal klanten die er volgende week langskomen. Ik hoop over een aantal weken hun ervaringen te vernemen.
…Altijd zelf ter plekke checken/controleren en je afweging maken zou ik zeggen. Waterschade wordt nooit gedekt…
Het ging me ook meer om het pad langs de Khwai rivier en de doorgang naar Savuti. Het lijkt me toch wel dat die man weet dat we niet met een vrachtwagen komen.
Deze man woont daar dus zal wel weten waar hij over praat.
De Hoofdgids van Sango Safari Camp, Mr. Judge Sango woont ook in Khwai village en hij raadt het dus af… Ik zelf zou er over twee weken zijn (ware het niet dat een blessure roet in het eten gooit :mad:) en had zeker de directe route (ook langs de rivier en Magotho) gedaan/geprobeerd maar wil alleen maar zeggen dat onervaren reizigers goed moeten oppassen. Jij bent ervaren genoeg om de juiste beslissing te nemen ter plekke dus daar schuilt het gevaar niet. De onervaren nieuwkomers lopen een risico.
We have received the direct route taken by one of our customers on May 31. Drop me an email if you like to receive the Google Earth (.kmz) file: info@come-along-safari.com