San Cristobal de las Casas

Ik kan wel begrijpen dat voor velen het leukste plaatsje van Mexico is. Idyllisch gelegen, een relaxte sfeer, inheemse cultuur, een levende live-muziekscene en bovendien ook nog een ideale uitvalsbasis voor excursies in Chiapas…

Ondertussen al 20 jaar geleden dat ik er geweest ben. Heeft (had) inderdaad iets romantisch en idyllisch. Als je echter wat achter de schermen ging kijken was het al lang niet zo romantisch meer. Dit was op mijn eerste reis naar Mexico, en was voor mij de eerste maal dat ik in Mexico de achteruitgestelde indiaanse bevolking echt zag. Ik dacht dat ik meer dan 50 jaar terugging in de tijd …

Heb al veel hoeken van Mexico gezien, maar tot San Christobal zijn we telkens niet geraakt :o Komend jaar gaat het zeker lukken en hoop ik enorm van deze stad en z’n omgeving te genieten.

Ik ben afgelopen zomer nog in San Cristobal de las Casas geweest. En ik vind het inderdaad een van de mooiste dorpen van heel Mexico. Niet alleen het dorp zelf heeft veel sfeer en mooie oudheden, maar ook de hele omgeving is prachtig. Met de kleine dorpjes waar ze nog zo goed als traditioneel leven. Ik zou er graag nog een keer terug komen.

Inderdaad de leukste stad/dorp van Mexico. Zou ik wel weer eens naar terug willen voor een tijdje.
Lekkere relaxte sfeer en alles makkelijk op loop afstand te doen. Veel kroegjes. TOP!!!

San Cristobal de las Casas staat zeker in mijn top 3! Op nr. 2 mijn nummer 1 is toch het kleine tibetaanse dorpje Xiahe, maar goed dat doet er niet toe want dit is een ode aan san Cristobal!

Wij vonden San Cristobal veel te toeristisch. We kwamen met de auto aan op vrijdagavond en raakten bijna niet aan onze B&B door de drukte. In Real de Guadeloupe kon je op de koppen lopen. Je wordt er voortdurend aangeklampt door de verkopers en ziet er ook heel jonge kinderen bedelen/verkopen. Chamula en Zinacantan zijn wel prachtig.