We willen in de zomer van 2013 met onze dochter van 7 naar Sabah en/of Sarawak. We zijn al eerder op het Maleisisch schiereiland geweest en meerdere keren in Indonesië, ook met kind. Wat zijn absolute aanraders? Wat moeten we zeker niet doen? Wie weet er leuke plekken en accomodatie voor een gezin? Wat is de malariasituatie?
Zowel Sabah en Sarawak zijn heel goed te doen met kinderen.
Wat je absoluut moet doen in Sabah is afhankelijk van jullie interesses en als die verschillen van elkaar is er voor elk wat wils want je vindt er alles wat een vakantie tot een genot maakt. Bergen, jungle,rivieren,tropische eilandjes, prachtige stranden, snorkelen,duiken zwemmen en lekker niks doen.
Dan zijn er de gebruikelijke aanraders. Kota Kinabalu, Kinabalu park met Mount Kinabalu, de hoogste berg van Maleisie, Sepilok met z’n orang utang opvang centrum en waar ook gezorgd wordt voor de sunbear. Turtle Island waar je eke avond de schildpadden kan zien die aan land komen om hun eieren te leggen. Een cruise over de Kinabatangan rivier om alle wildlife te zien waar Sabah beroemd om is, Orang Utangs, Neusapen,Gibbons, krokodillen, olifanten en vogels, heel veel vogels…
In Sarawak zou je dan Kuching kunnen bezoeken met z’n orang utang opvangcentrum (net daar buiten) Bako Park , Mulu Park enzv.
Je kunt ook buiten de gebaande wegen gaan en dan kom je terecht op plaatsen waar je geen toeristen tegen komt maar alleen de zeer vriendelijke lokale bevolking.
Als je daar meer info over wenst kun je me altijd emailen :
Ook voor wat betreft de accomodaties.
Malaria komt haast niet voor, alleen als je voor langere tijd diep de binnenlanden in gaat is de kans daar op aanwezig.
Ik raad wel aan om iets tegen malaria mee te nemen, hetzij inentingen of pillen.
Kees
Ha Kees,
Dank je voor je uitgebreide tips. Fantastisch, we hebben nu nog meer zin om te gaan! We gaan nu langzaam de reis uitstippelen en met onze reisgenoten overleggen. Als we iets verder zijn en het is meer definitief dan neem ik graag contact met je op voor meer specifieke tips.
Groet, Dorine
:chin: “nog meer zin om te gaan” dat horen we graag want Sabah en Sarawak zijn echte pareltjes die er om vragen ontdekt te worden…
Met vriendelijke groet,
Kees
Hoe komt het dat jij zo’n expert bent? Veel gereisd of gewoond in die omgeving?
Groet, Dorine
Dank je voor het compliment maar ik voel me geen expert hoor, ook niet na 10 jaar hier te wonen.:chin:
Groetjes
Kees
Kees, je raadt aan om wel wat tegen malaria mee te nemen, hetzij inentingen of pillen. Wat bedoel je daar mee?
Om het risico uit te sluiten dat je het oploopt is het beter om even bij je huisarts langs te gaan en iets te vragen tegen malaria. Er zijn tegenwoordig verschillende medicijnen te verkrijgen. In overleg met de huisarts kun je voor jouw de beste kiezen. Er zijn inentingen tegen en pillen die je dagen van te voren moet innemen elke dag tot weken na je vakantie maar ook pillen die je 1 dag van tevoren 1 x per week in neemt tot je vertrek. Ik woon hier al 10 jaar en heb nog nooit iets ingenomen. Het is ook meer voor als je echt diep de jungle in gaat en daar langer zou verblijven, daar buiten en langs de kust zul je het niet oplopen.
Groetjes
Kees
Naar mijn beste weten bestaan er nog geen werkzame inentingen tegen malaria. Heb je misschien een link, waar ik daar iets over kan lezen? Ik wil namenlijk het liefst zoveel mogelijk malariapillen vermijden.
In de zomer van 2011 ben ik met m’n zoon van 8 o.a. in Sarawak geweest. We hebben toen alleen de gebieden gedaan waarvoor je geen malariamedicijn nodig hebt. zie Malaria | Maleisië | Vaccinaties op reis
Wij reisden low-budget en light - alleen met handbagage - en hebben ontzettend genoten van de Nationaalparken. Voor mijn zoon waren de highlights: Semongho, Bako, Lambir Hills, Sarawak Cultural Village. Vrijwel alles is ook goed te doen met het openbaar vervoer. Op die manier kom je ook makkelijk in contact med de plaatselijke bevolking.
In Miri hebben wij overnacht in Dillenia Guesthouse ( http://www.tripadvisor.dk/Hotel_Review-g303998-d1507742-Reviews-Dillenia_Guest_House-Miri_Miri_District_Sarawak.html ) Als jullie naar Miri gaan is dat zeker de plek om te overnachten. Mrs. Lee weet werkelijk alles over de streek en precies hoe je er - afhankelijk van je budget en wensen - het makkelijkst kunt komen. Ze doet dit allemaal zonder er commissie voor te vragen.
Sorry, zag net te laat, dat ik een link van de Deense site had doorgegeven. Ik woon nl. in DK. Hier dus de Nederlandse: http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g303998-d1507742-Reviews-Dillenia_Guest_House-Miri_Miri_District_Sarawak.html
En dan gelijk ook nog een acco-tip voor Kuching: Wij zaten in het Basaga Holiday Residences. Dat is uitstekend bevallen! Zie: http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g298309-d1494646-Reviews-Basaga_Holiday_Residences-Kuching_Sarawak.html#mtreview_116388227
Sorry dat wat laat reageer maar ik werd gevraagd om een groepje biologen uit zwitserland te begeleiden op hun toertje Sabah.
Om even terug te komen op de inentingen tegen malaria ben ik wat te snel van stapel gelopen, excuses daar voor.
Ik heb het daar namelijk enige tijd geleden over gehad met een kennis van me die in Singapore voor een
medisch onderzoekslab werkt.
Ze vertelde me toen dat er met inentingen al goede resultaten worden behaald. Ik heb net nog even gebeld en kreeg te horen dat het niet te zeggen valt wanneer het op de markt komt. Het is allemaal afhankelijk van onderzoeks resultaten en dat vergt gewoon heel veel tijd.
Helaas zul je toch nog aan de pil moeten…