FRED Vorstenbosch
Oud - en Nieuwjaar wensen vanuit Rusland.
Zoals ik u in eerdere reisverslagen verteld heb, ben ik als vrijwilliger, met mijn meer dan 30 jaar toerisme ervaring, van tijd tot tijd op reis, om mijn kennis over het toerisme over te dragen en hen die daar behoefte aan hebben.
Van deze en andere reizen maak ik reisverslagen en publiceer deze op internet.
Dit reisverslag, aan mij aangeleverd door mijn vrienden uit Astrakan (Zuiden van Rusland) en Vologda ( Noord West Rusland), gaat over Nieuwjaar in Rusland.
Een beknopt verslag hiervan treft u hieronder aan.
Mijn vrienden uit Rusland, kwamen op het idee om een Nieuwjaarswens aan U te sturen en te vertellen hoe men onder meer in de Oblast Astrakan of Oblast Vologda (Oblast betekend provincie) Oud - en Nieuwjaar viert.
Hoe wordt ondermeer Oud en Nieuwjaar gevierd in Astrakan ?
Binnenkort viert Astrakan weer Oud en Nieuwjaar .
(Artikel geschreven door mijn vertaalster JULIA )
De straten van de stad zijn gedecoreerd met slingers, voorzien van lichtjes en met een Nieuwjaarsboom, welke in elk district van de stad staat.
De mooiste boom staat in het centrum van Astrakan op het Leninplein.
Een wel heel grote Nieuwjaarsboom staat midden op het plein, prachtige lichtslingers komen van de top van de boom naar beneden en stralen gedurende de avond hun pracht uit.
Elke winkel en elk winkelcentrum zijn versierd om de mensen in feeststemming te brengen en te houden, ook is er speciale feestelijke kleding te koop speciaal voor deze dagen.
**Kerstmis wordt niet tot nauwelijks door ons zo gevierd vertelt mij JULIA **zoals dat mensen in het westen dat doen.
De Russisch Orthodoxe Kerk viert de Kerst wel, maar dan op een andere datum dan 25/12…
**Nieuwjaarsfeest **is, zoals eerder gemeld, het belangrijkste feest voor de Russen.
Volgens een verklaring van de president van Rusland, hebben de Russen in de periode van 01.01 tot 08/01 hun officiële vakantie. Deze vakantie is speciaal georganiseerd voor families om de ouders meer mogelijkheden te geven, om meer tijd met hun kinderen door te brengen en samen te rusten en te genieten.
Nieuwjaar wordt gevierd op 31/12 zoals overal op de wereld.
Voor deze festiviteit kopen mensen, nieuwe kleding omdat ze er dan erg knap uit willen zien. Maar ook een heleboel voedsel, drank, etc. en cadeautjes voor onder de Nieuwjaarsboom en nog veel meer.
Eigenlijk is Nieuwjaar het familiefeest in Rusland.
Daarom vieren vele mensen dit thuis tezamen met hun directe familie.
Een speciale tafel wordt hiervoor opgemaakt en de lekkerste dingen worden geserveerd.
Het is ook een traditie dat een Nieuwjaarsboom in elk huis of flat komt te staan waaronder de cadeautjes uitgestald worden.
Maar er zijn mensen en mensen. Sommige kiezen er voor om thuis te blijven, terwijl anderen graag te gast zijn bij hun vrienden en/of bekenden, om daar een feest te gaan organiseren. Ook is het mogelijk om het Nieuwjaarsfeest te vieren in een café, in een restaurant of in een hotel, elke plek levert zijn eigen entertainment programma en verrassingen.
Echter, speciaal onder de jongeren is het populair om een vakantiewoning te huren en daar Nieuwjaar te gaan vieren.
Op Nieuwjaarsdag zijn er verschillende straat programma’s in de stad.
Vele mensen gaan naar het centraal gelegen plein waar men Nieuwjaar om 00.00 uur afwacht. Dan feliciteert men elkaar, zingt liedjes samen, bekijkt het vuurwerk , proost op het Nieuwjaar, kust elkaar en nog veel meer.
Thuis staat op een opzichtige plaats een rijk gedecoreerde Nieuwjaarsboom, welke te vergelijken is met onze oude vertrouwde kerstboom. Meestal is dat geen kunstkerstboom maar een echte. Ballen, lichtjes, kaarsen, alles wat wij kennen, hebben ze ook. Onder de kerstboom liggen prachtig verpakt de cadeaus uit gestald om op teken van het hoofd van de familie uitgepakt te mogen worden.
Als de Russen Nieuwjaar thuis vieren dan is het een regel om naar de speciale TV uitzending te kijken. Elk jaar, om 23.50 uur, kijken de Russen naar de uitzending van de president alwaar hij de Russen feliciteert met het Nieuwe Jaar. Dan op 00.00 uur slaat de grote klok in Moskou (de naam hiervan is - Kuranti - ) 12 maal en dan feliciteren wij elkaar en wensen onder het genot van een glas champagne elkaar een gelukkig Nieuwjaar. Dit is hier een traditie.
Het Nieuwjaarsfeest duurt tot in de kleine uurtjes en het gaat er heel gezellig aan toe.
De volgende ochtend hoeft men niet vroeg op te staan, men heeft immers een week vrij!
Natuurlijk zijn er vele andere tradities en speciale dingen die bewaard zijn gebleven in Russische families en deze verschillen van familie tot familie.
Een van die tradities is de - **LIEFDESBRUG **- waar ik een artikel over geschreven heb en die binnen een niet al te lange tijd op internet te lezen zal zijn.
Maar het belangrijkste is dat de mensen hier warm van hart zijn en erg gastvrij.
Astrakan zelf kan gezien worden als een smeltkroes van mensen en gewoonten, mede gezien het feit dat Astrakan toen gelegen was aan de caravanroutes, daarom zijn er vele mensen van verschillende naties en geloven die op een vredige manier met en naast elkaar wonen en leven. Astrakan is een unieke stad waar het soms op lijkt dat de tijd even stil is komen te staan omdat er niet zoveel moderne dingen zijn zoals in andere grote steden, er zijn nog steeds vele oude gebouwen met een geweldig mooie architectuur. Astrakan wordt ook vaak aangeduid als een groot dorp dit omdat deze stad niet zo bijzonder groot is en dat op iedere stap je doet je altijd wel vrienden en kennissen tegen zult komen.
Dus als je de wens hebt om door de straten en langs de oever van de visrijke Wolga en over de bruggen van mijn stad te wandelen, er een boottochtje op de vele kanalen te maken, ons Kremlin met eigen ogen te zien en om onze stad te zien met een levende historie, of zelfs met ons het Nieuwjaar te komen vieren, dan ben je meer dan welkom.
**Ik JULIA, verwelkom U hier graag in Astrakan en wens U een Fijne Feestdagen en een gezond Nieuwjaar toe !
Hoe wordt ondermeer Oud en Nieuwjaar gevierd in Vologda ?
Een uitbundige en een Gelukkig Nieuwjaar vanuit Oblast Vologda gelegen in Noord West Rusland wensen wij U toe !
**Deze wensen zijn niet van de lucht in de woonplaats van - **Vadertje Vorst **- te Ded Moroz in Rusland, gedurende de feestelijkste nacht van het hele jaar.
**Vadertje Vorst **heeft zijn kasteel in het Noord Westen van Rusland, in de Oblast Vologda. (Oblast betekend provincie.)
Ter informatie: De stad Vologda heeft circa 350.000 inwoners, kent circa 30 kloosters en kathedralen, heeft moderne winkels, er rijden heel veel bij ons bekende auto’s maar ook Russische en Chinese auto’s.
Omdat de geografische ligging van de stad tamelijk hoog in Rusland (richting noord pool) gelegen is , is de temperatuur in de winter behoorlijk koud met veel sneeuw.
Circa 75 % van Oblast Vologda is bedekt met dennen - en berkenbossen.
In deze bossen leven vele beren, vossen, wolven, herten , klein wild en kent de Oblast een geweldig aanbod aan vogels en flora.
**Maar nu weer terug naar Nieuwjaar in Oblast Vologda.
**Op 31 december komt **- Vadertje Vorst - **terug van zijn reizen door Rusland en ver daarbuiten, om alle bezoekers een Gelukkig Nieuwjaar te wensen en om zijn vele verhalen en ervaringen te vertellen.
Bijzonder gelukkig zijn de bezoekers aan **- Vadertje Vorst - **die in zijn woonplaats Velikiy Ustyug het Nieuwe Jaar gaan vieren, dit omdat de bezoekers op zijn Nieuwjaarsverhalen worden getrakteerd.
Volgens sommigen is er geen betere start om het Nieuwe Jaar te beginnen met het magische luiden van de klokken en deze gehoord te hebben.
Een gigantisch vuur wordt ontstoken op de weide van Shurshyk.
Harsachtige pijnboomtakken worden in het vuur geworpen met als doel om het verleden te verbranden en om te zien hoe de heldere lichtende vlammen de dromen over het Nieuwe Jaar te laten uitkomen.
Precies om middernacht, wanneer de klokken van het Kremlin 12 uur slaan, komt **- Vadertje Vorst - **persoonlijk uit zijn Kasteel om al zijn gasten en zijn medewerkers een gelukkig Nieuwjaar toe te wensen.
Schitterend vuurwerk, in vele kleuren, worden ontstoken en veelkleurige vuurpijlen worden de lucht ingeschoten.
De mensen hebben gloeiend hete -, hoog opvlammende toortsen in hun handen om de omgeving te verlichten en misschien ook hiervan een beetje warmte te krijgen.
Het kan heel koud zijn in deze streek, welke is gelegen op ongeveer 450 kilometer ten noorden van Moskou en 650 kilometer ten westen van Sint Petersburg…
Elke van de 12 maanden van het jaar kent zijn eigen toorts.
Het Nieuwe Jaar is gekomen en fantastische beelden van vuurwerk verrassen menig bezoeker.
Er zijn spelen georganiseerd, er wordt gelachen, gegeten, geproost, gedanst, men omhelst elkaar en wenst elkaar een Goed Nieuw Jaar toe.
**Vadertje Vorst **trakteert op speciale verrassingen, aan hem gegeven door de - slimme bos vrienden - en door Vadertje Vorst doorgegeven aan zijn medewerkers en de bezoekers die in grote getale zijn gekomen om dit spektakel mee te vieren.
Gedurende deze feestelijk Nieuwjaarsnacht, kan je op de tonen van de muziek, aanstormende paardenhoeven horen kletteren, die vanuit de bossen naar de weide, waar het feest plaatsvindt, aankomen rennen.
Natuurlijk kunt u een ritje op een arrenslede maken, dit alles tegen de achtergrond van een fantastisch mooie nachtlandschap voorzien van (hopelijk) een fantastische sterrenhemel met als decor het kasteel van **Vadertje Vorst, **die heer en meester is van het witste sneeuw dat je kunt vinden.
Het feest duurt tot in de hele late uurtjes en dan is het ook tijd voor de bezoekers en medewerkers om te gaan slapen en het Nieuwe Jaar met een schone lei en goede voornemens te beginnen. Zoals u begrijpt kan het wel eens heel laat worden, men heeft immers nog een hele week vrij om tezamen met de familie door te brengen en te genieten van het goede leven.
****Misschien wilt u dit Russisch spektakel ook eens meemaken.
U bent van harte uitgenodigd en er is een Engelstalig programma voorhanden, die een bezoek aan **Vadertje Vorst **wordt georganiseerd zodra er sneeuw is (dus niet alleen gedurende de feestdagen)…
**
**Ik hoop dat ik u met hun verhalen een plezier gedaan heb.
Mijn Russische vrienden wensen u nogmaals **GELUKKIGE FEESTDAGEN **toe
en natuurlijk sluit ik mijzelf bij hun wensen aan.
**FRED Vorstenbosch
**P.S. Ik weet dat ik niet alle informatie over deze feestdagen compleet heb.
Een ieder viert zijn feestdagen zoals men dat zelf wenst.
Dit is wat mijn vrienden uit Rusland naar mij toegestuurd hebben.
*Toch nog wat extra informatie m.b.t. het onderwerp.
Nieuwjaar - 01 januari (het is een heel grote feestdag, die zoals Kerstmis in West-Europa of Amerika wordt gevierd)
Orthodoxe Kerstmis - 07 januari (in tegenstelling tot het nieuwjaar met pret en vuurwerken is het een grote kerkelijke dag )
Oud nieuwjaar van de Orthodoxe kerk - 14 januari (het oud nieuwjaar al naar de oude kalender van de Orthodoxe kerk - in de regel is dat een religieuze feestdag, maar de grap en fuiven zijn er ook)