Routekaart maken voor mijn weblog.

Wie kan mij helpen om een routekaart te maken voor mijn weblog; waarbij ik elke dag kan laten zien waar wij zitten? Wij hopen half augustus weer naar Alaska te gaan voor een maand en willen weer een weblog bij gaan houden; waar dan ook de route op te zien is. Kan wel veel; maar niet alles :). Hoop dat iemand mij kan helpen.:wink:

In speciale reisblog sites komt er vanzelf een pinnetje op de plek waar je op dat moment zit / waar jij zegt dat het blog-verhaaltje over gaat (je kunt dus ook achteraf op een andere plek, het verhaaltje over een vorige plek typen, en gewoon zorgen dat die plaats ook in de plattegrond verschijnt).

Bijvoorbeeld ik gebruik www.travelpod.com. Maar volgens mij werkt het in www.waarbenjij.nu ook zo.

Voorbeeldje uit mijn laatste blog: http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/10/1358380800/tpod.html

Je ziet wel dat hij zelf rechte lijnen tekent tussen elk punt, en dus niet precies de weg die de bus heeft afgelegd.

En als ik op de kaart wél een pinnetje wil, maar niet een apart verhaaltje (in losse pagina) over die plaats schrijf, dan moet ik een lege ‘entry’ voor die plaats maken zonder verhaaltje. (Dat zie ik alleen als beheerder, die lege entry… in de ‘achterkant’ heb je een overzichtje van al je blogs en per blog de losse verhaaltjes = ‘blog entries’).
In mijn bovengenoemde voorbeeld zie je bijvoorbeeld wel - als je inzoomt - een pinnetje vanuit dat San Gil naar Barichara en naar Curutí, maar geen aparte pagina’s met tekst over Barichara en Curutí, want dat waren slechts dagtochtjes. Ik heb dat gewoon allemaal op één pagina beschreven in woorden. Maar vond het dan wel leuk om op de kaart zichtbaar te maken.

Travelpod.com heeft ook een erg goeie app, die op een iPhone super werkt (ook om foto’s te uploaden), maar op een iPad niet goed werkt (zoals zoveel dingen op een iPad niet goed werken!). Maar het handigst blijft natuurlijk werken op een laptopje of een computer in een internetcafé.

Als je het belangrijk vindt dat echt de weg van de bus / jouw auto / camper precies wordt aangegeven in plaats van rechte lijntjes, wordt het werk voor gevorderden. Met eigen kaarten maken in Google Maps (ingelogd met je Google gebruikersnaam) en die kaartjes embedden in je (Wordpress.com bijvoorbeeld?) weblog… gedoe dus. Als je dat toch belangrijk en leuk vindt, dan kun je het beste iemand in je eigen omgeving zoeken die handig is met internet / Google Maps en daar uitleg aan vragen, het is veel handiger om live uitleg te krijgen en meteen voor je te zien, dan via tekst die ik hier zou typen. Of even zelf pielen in Google Maps, iets onder ‘Mijn kaarten’ geloof ik.
Bovendien kun je je afvragen of je er tijdens je reis zoveel tijd in wilt steken, met misschien ook niet altijd even goede internetverbinding.

Een iets simpelere optie is om per plaats een screenshot van Google Maps te plakken in je blog. Maar dan kunnen mensen niet inzoomen en uitzoomen en zien waar het ligt ten opzichte van bijvoorbeeld Canada.

Bij mijn blog in Travelpod zie je ook dat een deel van mijn foto’s tussen de tekst verweven staat; de rest eronder. Dat is ook even pielen en oefenen, ik zou je aanraden dat thuis alvast te oefenen, mocht je voor Travelpod kiezen. Ik weet niet of dat in Waarbenjij mogelijk is. Of misschien heb je wel gewoon een Wordpress of ander blog waar je dat al in doet…

Ik hoop dat je het snapt en dat je er wat aan hebt.
Een mooie reis gewenst!

1 like

Hartelijk bedankt voor je tips. Was al bezig bij een andere websitebouwer; maar had hier geen mogelijkheid om een routekaart te implementeren. Ga de travelpod maar eens proberen en kijken of het bevalt. Zal wel weer even wennen zijn; maar mag ik voor eventuele vragen bij je terugkomen? Want ik zie dat je al heel veel reisverhalen hebt gemaakt. Ga ik zeker eens even bekijken en er mijn voordeel mee doen. Je kunt zoals ik bij jou zie dus onder 1 inlognaam en wachtwoord meerdere reisverhalen maken?

Ja klopt, je kunt meerdere blogs maken. Met daarbinnen meerdere verhaaltjes.
veel Nederlanders gebruiken www.waarbenjij.nu
Maar ik richt mijn blogs op alle reizigers die er misschien wat aan kunnen hebben, heb ook wat buitenlandse vrienden, en schrijf dus ook in het Engels. En heb daarom ook gekozen voor een Engelstalige blogsite.