Mijn vriendin en ik gaan een jaar reizen. Onze plannen zijn:
Zuid Amerika
Australië
Azië
We zijn op zoek om een round the world ticket te boeken. Wie kan ons helpen met handige websites waar we dit soort tickets kunnen boeken. Andere tips zijn ook welkom.
dit lukt je niet op websites denk ik
die zijn nl. gericht op retourtjes en niet op hele reisschema’s
probeer het eens op info@beins.nl , ik heb daar vaker tickets geboekt.
Voor een RTW ticket moet je eenigzins een route op het oog hebben. In jouw geval wil je Zuid Amerika, Australie en Azie op je route hebben. Ik heb er niet echt kaas van gegeten van tarief constructie’ s en bepalingen welke vliegmaatschappijen hanteren, dit verandert om de haverklap. Een goede tip is: boek een RTW ticket bij een grote maatschappij die in een alliantie zit. Ik heb in 1999 een RTW ticket geboekt bij United Airlines. United zit bij Star Alliance, en heeft zo ongeveer het grootste netwerk met veel hubs. Connections ed zullen zo goed als mogelijk worden afgestemt op jou reis wensen.
Overigens is het vaak zo dat aan een RTW ticket bepalingen zitten zoals MPM (Maximum Permitted Mileage) Dit is de maximale toegestane hoeveelheid aan mijlen die je mag vliegen voor het tarief waar je het RTW ticket voor aanschaft. Vaak is het ook zo dat je niet mag rerouten, en sommige maatschappijen doen moeilijk als je bij de boeking een conjunction ticket neemt die los staat van hun maatschappij en los van de alliantie. Verder is het vaak zo dat als je Int. binnenkomt in een land (met de Nat. vliegmaatschappij) je voordeliger airpasses kunt krijgen dan dat je met een (andere) buitenlandse maatschappij binnenkomt.
Check het boek: “vliegt u ook te duur” van Hugo van Reijen.
Hier staat een hoop aan informatie in vwb alles wat met vliegen te maken heeft.
Naast de RTW tickets is ernatuurlijk ook de mogelijkheid om een route constructie zelf te maken aan de hand van goedkope tickets…
Een goedkoop ticket kan ook een dure koop zijn!
Aan bijna elke stoel in een vliegtuig hangt wel een ander prijskaartje. Er zijn zoveel tariefsoorten binnen de Economy class.
Je hebt de vroegboek seats, je hebt de grote hoeveelheden in een keer stoelen (groepsreizen) de APEX stoelen, en dan nog de SITI, SOTO, SITO en SOTI tickets:
(S)old (I)nside (T)icketed (I)nside: dat zijn tickets die uitgegeven worden in een land waar aangevangen wordt met een reis en ook geeindigd wordt met een reis<is altijd de goedkoopste ticket keuze op basis van een retour>
De SOTO: (S)old (O)utside (T)icketed (O)utside is het duurste ticket, je schaft nl een ticket aan vanuit het buitenland, je laat de reis beginnen en ticket uitprinten in het buitenland en je eindigd in een ander land dan waar je van vertrekt.
De (S)old (I)nside (T)icketed (O)utside is een ticket die op basis van een enkele reis juist goedkoop is. Je koopt in Nederland bv een ticket, en laat dit uitprinten volgens de voor die stoelklasse geldende Nederlandse prijs in het buitenland. De andere is (S)old ((O)utside (T)icketed (O)utside in het buitenland gekocht ticket, die in een ander land wordt uitgeprint en de reis zal eindigen in een ander land…ook een duur ticket. Iedere maatschappij heeft een andere indeling van klassen binnen de Y (Economy) ook wel Cattle class genoemd door personeel van KLM en daarbij zijn eigen tarieven.
De restricties welke bij “goedkope” tarieven gelden zijn dat je ERG ruim van te voren moet boeken, je weinig of geen compensation krijgt bij lost baggage, geen stop over on company account (als je om wat voor reden dan ook gestrand bent door bv een mechanisch defect) en geen date flight change allow, soms geen extra baggage allowance van 10 K als je niet full fare Int. reizende bent met SQ (Singapore Airlines). Persoonlijk betaal ik liever ietsje meer en ga voor een full fare tarief dan dat je voor een dubbeltje op de eerste rij zit en altijd moet bijbetalen als je om wat voor reden een oponthoud hebt, je baggage foetsie is, je de vertrek datum wilt veranderen etc, etc. Meestal kun je met goedkope ticket ook niet eens de data veranderen, vraag daarom altijd naar de voorwaarden van de goedkope tickets!
Er zijn vele soorten tickets, oa de drie maands tickets, half jaar tickets en de RTW tickets, en de open tickets. deze zijn altijd duurder dan de een maand tickets. De RTW is bv een jaar geldig en zit in de categorie fullfare ticket, in de fullfare categorie heb je het meeste recht van spreken wanneer er door omstandigheden het eea gebeurd: vertraging >denied boarding compensation, soms…extra baggage allowance, stop over on company account.
De duurste ticket vorm, je hebt ze in de buisness ook, want zelfs daar heb je stoelen die niet de zelfde prijs hebben. Orienteer je goed, als je een (RTW) of goedkoop ticket wil hebben, tijd is altijd de prijsfactor in de kostprijs van een ticket.