Rondreis Zuid-Afrika

Ik ben van plan om in 2009 een rondreis te maken door zuidelijk Afrika. Ik heb een interessante tour gevonden bij Nomad van Kaapstad naar Vic falls. Heeft er iemand ervaring met deze organisatie, en wat zou de beste periode zijn om te reizen?

Hoi Linda,

Wij hebben dit jaar Nederlandse gasten in onze lodge gehad die dezelfde reis met Nomad hebben gemaakt en dat is hun toen zeer goed bevallen. Ze zijn uiteindelijk geeindigd in Johannesburg en daar hebben wij hen opgehaald en vervolgens zijn ze nog een weekje bij ons (ZaZoe Xperience) geweest. Voor hen was dit een prima combinatie omdat je tijdens de rondreis wel heel veel aan het rondreizen bent (woord zegt het al ;-))
En zij vonden het wel fijn om dan ook nog een wat rustiger weekje op 1 plek erbij te hebben. Beetje indrukken verwerken, lekker nagenieten, middenin het bushveld dus nog altijd veel wilde dieren e.d. en ze hebben bij ons nog wat onderdelen uit de workshop fotografie gevolgd.

Goede periode: gehele jaar door kan eigenlijk wel voor zuid en zuidelijk Afrika maar er zijn wat verschillen per seizoen:
dec-febr - hoogzomer hier - superwarm en in veel delen van het land regentijd. Niet dat het dan de hele dag regent maar vaak regen en onweer aan het einde van de dag en nacht. Bushveld raakt dicht begroeid zodra eerste regens zijn gevallen en wild spotten raakt dus moeilijker. Meer muggen = denk aan malaria-voorzorgsmaatregelen.
mrt-mei - herfst - af en toe nog een buitje regen maar meestal niet irritant. Veel jonge dieren in het veld. Alles mooi groen en begroeid. Temperaturen worden iets milder.
jun-aug - midwinter in Afrika. Niet te vergelijken met Nederlandse winter. Overdag vaak nog 20-25 graden, lekker zonnig, maar de nachten koelen heerlijk af. Voor avonden lange broek en trui nodig. Nagenoeg geen insecten en muggen. Overwegend droog, bushveld raakt kaler dus wild spotten is dit seizoen het makkelijkste.
sept-nov - lente. Temperaturen gaan oplopen, boven 30 graden, eerste regens kunnen komen. Wild raakt drachtig en eerste jonge dieren worden geboren. Bushveld nog redelijk kaal maar ‘explodeert’ met groen en blad zodra er maar een druppel regen valt.

Wanneer je het beste kunt gaan, ligt dus aan je eigen keuzes. Ik weet ook niet of Nomad de rondreis het gehele jaar door aanbiedt. Ze rijden met overland trucks die - met name in Botswana - goed door drassig terrein kunnen rijden maar ik weet niet of ze dit midden in het regenseizoen zullen doen…

Veel plezier met je keuze en voorpret alvast. Wordt vast een hele mooie reis!
Mocht je nog wat langer in Zuid-Afrika willen blijven, neem dan eens een kijkje op onze website. We halen je zo in Johannesburg of noordelijker op voor een heerlijke verlenging met - zoals je wilt - heel veel of juist heel weinig extra activiteiten.

Groetjes,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Hoi Linda,

Ik heb afgelopen zomer een rondreis door (voornamelijk) Namibie gemaakt, de laatste dagen werden doorgebracht in Kaapstad.
Sawadee liet deze reis uitvoeren door Nomad.
Wij hadden een erg comfortabele overlandtruck.
De chauffeur en de courrier waren uitstekend.
Het weer was erg goed, zonnig en niet te heet overdag, tussen de 20 en 30 graden in Namibie, 's nachts wel behoorlijk fris, (een goede slaapzak of een extra deken is echt nodig) maar geen nachtvorst.
De dieren zijn in deze periode goed te spotten.

Bedankt voor jullie reacties. Het zal waarschijnlijk september worden maar we zijn de prijzen van de organisaties nog aan het vergelijken want je moet wel echt de kleine lettertjes ook lezen. Soms zijn alle excursies in de prijs inbegrepen, soms ook niet. We willen achteraf niet voor verrassingen komen te staan.

En ook feit of maaltijden wel of niet inbegrepen zijn (of maaltijdpot) kan groot verschil maken. Plus fooien(pot), etc.
September is in elk geval een mooie periode!

Groetjes,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Hoi Linda

Ik ben net een aantal dagen terug van de reis Cape to Vic Falls met Nomad. Ik vond het echt een ongelooflijke ervaring en een geweldige reis. Ik wil het je zeker aanraden om deze tour te maken.

Ik heb zelf geboekt bij een kleine organisatie in Nederland en niet via een grote touroperator. Het voordeel is dat je zelf je reis kan samenstellen. Sommige reizen blijven namelijk niet in Kaapstad (bijv. Kras) en ik wilde toch wel graag deze stad zien. Wat ik zeker wil aanraden is om de vlucht van Vic falls naar Johannesburg te boeken en niet de transfer over land. Dat is echt een eind.

Oktober vond ik een prima maand, lekkere temperaturen, in november begon het regenseizoen en regende het iedere dag iets, wij gingen toen Botswana in. Dit kan wel effect op je reis hebben. zeker voor de Okavango delta.

Mocht je meer info willen hebben, dan hoor ik het wel.
Groet
Edwin