Rondreis Sri Lanka

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje voor de Sri Lanka-kenners onder ons.
Mijn vriend en ik gaan namelijk deze zomer 18 dagen rondreizen op het eiland. Wij willen een back pack reis gaan doen en alleen met het openbaar vervoer reizen (trein en bus). Nu had ik een aantal plaatsnamen op een rij gezet en zo een rondreisje gepland, maar ik betwijfel of dit gaat passen in 18 dagen… Ik las namelijk dat er veel slechte wegen zijn en dat het vervoer allemaal niet zo snel gaat eenmaal op Sri Lanka.
Dit was het originele plan: Colombo - Dalhousie (Adams peak) - Uda Walawe national park - Yala national park - Arugam bay - Ella - Kandy - Batticaloa - Dambulla - Sigiriya - Trincomalee - Colombo.

Ik ben na het lezen in mijn Lonely Planet aan het overwegen om Ella/ Kandy de laatste bestemming te maken en wat meer in het zuiden te reizen. Wat denken jullie van het plan? Is het originele idee echt te veel reizen (wat ik eigenlijk zelf wel vrees)?

Hopelijk kan iemand me helpen! Alvast bedankt allemaal :slight_smile:

Hoi hoi.

Om een hele waslijst aan redenen is het dom en onverantwoord om Delhouse/AP te willen beklimmen als ie dicht is, mei-december. Schrappen dus. De reden dat bus-trein langzaam is zijn niet de wegen, maar net als overal de routes - je moet vaak overstappen. En twee parken wordt prijzig, safari met jeephuur is 90 USD voor twee.
Batti is niets te zien, Passekudah en Arugam zijn de stranden daar. Je zou ervan kunnen maken Colombo - Yala - Arugam - Ella - Kandy. Voor deze 4 bases en transfers reken op minstens 10 dagen. Tijd voor Dambulla/Sigiriya en Passi/Trinco stranden zou met moeite erbij kunnen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Erik,
Dank voor je reactie. Ook fijn dat je dat zegt van Adams peak, want in de Lonely planet staat niet dat dat onverantwoord is in het buitenseizoen. Daar staat dat je dan in elk geval met 2 personen moet gaan. Maar als je dit zo zegt, zullen we het zeker schrappen!
Ik denk dat we dan nu een reisje uit de Lonely Planet zullen maken, en dan inderdaad Colombo - Yala - Arugam - Ella - Kandy erin stoppen.
Groetjes Anne

Hoi Erik,

Less ik nu goed dat Adams peak dicht is in mei? De gehele maand mei? Met als reden?

Zonnige groet,

JEnya

Adam’s Peak is volgens mij nooit dicht. Alleen als er (buiten het seizoen) te weinig mensen komen gaan ze de berg niet meer op en sluiten ze dus de tempel en de top. Het is dus niet te zeggen wanneer ze dat doen, dat besluiten ze zelf. Maar Mei moet normaal nog te doen zijn, alleen garanties kunnen we niet geven.

De reden is dat het weer slecht kan zijn en de trappen glad. Je moet dan ook met minimaal twee man de berg op.

www.slightlychilled.tv is het best guesthouse in de buurt, vraag het daar, dan weet je het zeker!

Gr. Taco

Technisch is AP nooit dicht ja. Maar zoals gezegd ‘hele waslijst’. Mei is zo’n beetje met december de slechtste maand want dan zijn ze de verlichting aan het afbreken (en opbouwen in december) dus liggen er kabels met 220 v er op open en bloot op het pad dat je 's nachts alleen wilde bewandelen. Maar de lijst is veel langer: glibberig door regen ja, je draagt kilo’s zaklamp-batterijen en water en snacks mee, veiligheidsrisico’s (de kranten melden struikroverij 's nachts,thuis ga je toch ook niet met z’n tweetjes 4 uur lang het donkere bos in? :slight_smile: en je verstoort het broedseizoen op Peak Wilderness Reserve dat rond de bergtop ligt. Gewoon niet doen als verantwoord toerist.

Tnx,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Hoi Erik,

Duidelijk verhaal, ik had dat zo niet begrepen van andere klimmers. Heeft het wellicht ook iets met van welke kant je komt te maken? De verlichting loopt toch niet via alle paden? Ik laat het in elk geval uitzoeken, ook het gedeelte over criminaliteit. Dat is wel belangrijk.

Gr. Taco

Hmmm… verlichting en stalletjes zijn in seizoen aanwezig op beide populaire paden, Mother Path (Delhouse-Nallathanniya, 3-4 uur) en Father Path (Cairney-Ratnapura, 6-7 uur). En opbouw/afbraak loopt parallel.

Sukses,

E+S / samen 3 x bel geluid, via beide paden…