Rondje bier voor héél het land als Australië cricketduel wint
http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/0/10/6/media_xl_257526.jpg?20101116114640
**SYDNEY - Een sponsor in Australië heeft het hele land een biertje beloofd als de cricketers van het nationale team de zogenoemde The Ashes-series winnen van aartsrivaal Engeland. Onder het motto ‘Schreeuw onze natie naar de zege’ belooft Victoria Bitter (VB) iedere Australiër een biertje. **
http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/18/9/5/media_l_257525.jpg?20101116114602
Door coupons in kranten kunnen Australiërs bij een overwinning een flesje BV gratis afhalen. De testmatch eindigt op 8 januari.
The Ashes is sinds 1882 één van de beroemdste sportwedsttrijden uit de geschiedenis, die één keer in de twee jaar worden gehouden en gaat tussen de nationale cricketteam van Engeland en Australië.
Als Australië de serie wedstrijden wint, betekent dat VB een rondje voor ongeveer 13 miljoen volwassen Australiërs. Het kost de biergigant, inclusief reclamekosten, een bedrag van om en nabij twintig miljoen Australische dollars, ongeveer veertien miljoe euro.
Bron: AD
Rondje gratis bier voor heel Australië
http://bier.blog.nl/files/2010/11/vb1-126x300.jpg
Een sponsor heeft er vast en zeker geen vertrouwen in dat Australië tegen aartsrivaal Engeland gaat winnen. Er wordt heel Australië namelijk een Victoria Bitter beloofd als het nationale cricket team de zogenoemde The Ashes-series winnen. Dit is een van de beroemdste sportwedstrijden die eens in de twee jaar worden gehouden. Hoeveel kost zo’n actie nou?…
Met de boodschap ’Schreeuw onze natie naar de zege’ belooft Victoria Bitter (VB) iedere Australiër bier via een coupon in kranten. Bij een overwinning kan deze bon worden verzilverd.
De reclamecampagne kost het bierconcern behoorlijk wat geld. Naast de 13 miljoen flesjes die uitgedeeld worden dienen ook alle advertenties en andere reclamekosten betaald te worden. In totaal is daarmee naar schatting 20 miljoen Australische dollar, zo’n 14 miljoen euro gemoeid. Ze zouden wel in aanmerking komen voor ‘leukste inhaker’
http://bier.blog.nl/wp-includes/images/smilies/icon_wink.gif
. Toch een behoorlijke investering waar niet echt de nodige creativiteit in is gestopt. Zeker niet in de ’schreeuwslogan’.
Apart trouwens dat zo’n actie niet tegen de alcohol wet- en regelgeving is. Soms kan het toch scheef zijn. In Nederland mag je volgens de Reclame Code Commissie geen borden langs het veld plaatsen en in Australië mag een bon om gratis bier af te halen wel. Ook minderjarigen lezen de krant.
Bron: Bierblog.nl