Rome: niet in vakantietijd!

Zojuist terug uit Rome, heerlijke tijd gehad, maar nooit nooit meer in vakantie tijd (was ook daar meivakantie). Lieve mensen houdt daar ajb rekening mee, want het Vaticaan en de Sixtijnse kapel worden een hel als je met zo’n 80 tot 100.000 mensen per dag naar binnen wordt gepropt. En geloof ons: u kunt gerust een skip the line ticket kopen. Voor de ‘ronselaars’ betaal je 2 tot 3 euro extra, maar ook in de omgeving van de ingang van de Vaticaan musea bevinden zich diverse officiele offices, waar je voor ca 15 euro extra de wachtrij (van ca 2/3 uur), dus voor zo’n 32 tot 35 euro, kan vermijden. Dit zonder gids, wil je met gids (wat ons betreft niet aan te raden), betaal je tussen de 45 en 50 euro p.p. Een absolute aanrader is wat ons betreft toch forum romanum: de sights richting stad met de highlights van uiteenlopende eeuwen tref je alleen in ‘open lucht museum’ Rome!

Inderdaad, dit jaar was het in de Meivakantie extreem druk in Rome. Misschien omdat er een nieuwe paus is of omdat het in Nederland zo koud is geweest en hier in Rome vaak de zon schijnt…ik weet het niet maar inderdaad als je niks geregeld hebt dan wordt het moeilijk om het vaticaan en/of het colosseum binnen te komen zonder in een lange rij te moeten staan. Via http://www.activiteiteninrome.nl/ kun je tours in groepsverband reserveren met Nederlandse gids. Bij het Vaticaan ga je dan door het museum, Sixtijnse kapel en de St.Pieterbasiliek. Colosseum en Forum Romanum is de andere tour. Daarnaast fietstours, transfer/taxi, koken, marktbezoek met proeverij, stadswandeling etc

Ik ben een keer eind februari geweest. Achttien graden en overal lekker rustig. Ideaal als je veel wilt zien :slight_smile:

Best is denk ik persoonlijk eind october te gaan.
Als je midden in zomer zit dan vallen de mussen van het colloseum :wink:

Of begin november dan is het ook niet meer apendruk!

Leuke stad mensen dat Rome.

Ja, beste tijden zijn eigenlijk van eind september tot half april. Daar tussen in is het altijd hoogseizoen met natuurlijk pikken rond de katholieken feestdagen. Maar een beetje slimme toerist kan toch de stad bekijken zonder er veel last van te hebben…

Ja beste mensen, die maanden, dat weten we allemaal wel. Toch is mijn algemene tip: het schiet er vaak bij in als je een vakantie boekt, maar houd (als het mogelijk is tenminste) rekening met de nationale feestdagen. In Rome was het 1 mei die roet in het eten gooide (en de dagen daaromheen die vaak als vakantie worden opgenomen), aan de andere kant van de bol (Indonesie), was het een half jaar geleden Idel Fitri (einde ramadan) wat voor een massa gekte zorgde. Jammer is het wel: ik raakte al voortschuifelend door de gangen van het Vaticaan in gesprek met een stel Amerikanen die zeiden ‘I hate it, it makes you feel quite cheap’. En dat was het: de halve wereldbol overgevlogen om daar te zijn, en je wordt behandeld als pakvee!