Tijdens een etentje gisteravond kwam er spontaan het plan dat we gedurende onze vijf vrije dagen in juli wel een korte roadtrip naar Zuid-Engeland konden maken. We willen met de trein (en onze eigen auto) van Calais naar Folkestone. Vanuit hier willen we richting Bath rijden. Dat zal ook het meest westelijke punt zijn voor ons, omdat we maar 5 dagen de tijd hebben. Aangezien ik niet bekend ben in Zuid-Engeland heb ik een aantal vragen over de route, wie kan mij hierbij helpen?
We willen op een aantal plekken overnachten (dus niet in 1x naar Bath rijden en in 1x weer terug). Wat zijn leuke dorpjes/steden voor een overnachting?
Wie heeft er tips over leuke accommodaties op de route? Bij voorkeur B&B of guesthouse en geen enorme massa-hotels.
Welke bezienswaardigheden / natuurparken / wandelingen zijn een aanrader? Natuurlijk maken we even een stop bij Stonehenge.
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Ik zou naar Bath reizen via de zuidkust, en bij Southampton omhoog gaan naar Bath. Juist deze route intens beleven, en de terugweg snel doen via de snelwegen. Voor overnachtingen zou ik denken aan Youth hostels (http://www.yha.org.uk/). Over het algemeen weinig luxe, maar niet duur en vaak erg gezellig. De laatste jaren zijn ze wel populairder geworden, dus het is handig van tevoren een overnachtingsplek uit te kiezen en te reserveren.
En wat betreft bezienswaardigheden, daar zijn er zoveel van aan de route dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Waar heb je vooral belangstelling voor? Monumenten en geschiedenis, landschappen, steden of juist afgelegen plekken, gezelligheid of rust om je heen, uitgaan, winkelen? die laatste twee kan ik je trouwens weinig advies over geven… Geschiedenis en het daarmee verbonden landschap des te meer. Ik zou zeggen laat weten wat je ongeveer voor ogen hebt en dan kan ik je zo een lijst geven die daar bijpast.
En in dat kader zou ik juist Stonehenge afraden. Het monument is ontegenzeggenlijk indrukwekkend, en het nieuwe bezoekers centrum zeker zeer informatief. Maar het is ook helemaal dichtgetimmerd, je wordt via een vaste route langs het monument geleid en komt er niet meer echt mee in contact. Bovendien is het veelal erg druk en niet goedkoop.
Ik zou je het iets noordelijk gelegen Avebury willen aanbevelen: Avebury | English Heritage Weliswaar minder goed bewaard gebleven dan Stonehenge, maar onderdeel van dezelfde geschiedenis en wat mij betreft net zo indrukwekkend. En de steencirkel is gratis, je kunt er vrij rondlopen en zelf je proberen voor te stellen hoe en wat het ooit geweest is terwijl je tussen de stenen zit. Daar komen ook redelijk wat mensen opaf, maar niet in de drommen zoals vaak bij Stonehenge.
Dank je voor je uitgebreide antwoord!
Inderdaad lijkt de route langs de kust de beste optie om naar Bath te gaan. Wij dachten zelf heen en terug te rijden via die route en bv op de heenweg 2x en op de terugweg 1x te overnachten. Of is het qua afstand/tijd echt zoveel sneller/handiger om terug in 1x via de snelweg te rijden?
Wij zijn vooral geinteresseerd in mooie landschappen/natuur (en wandelingen) en schattige en gezellige dorpjes. Uitgaan en shoppen staan niet op ons wensenlijstje. Voor savonds zouden wij het leuk vinden om in een dorp te overnachten waar het wel gezellig is en we ergens uit kunnen eten. Hoeft geen stad te zijn; een mooi rustig plekje vinden we ook wel fijn. Als je hier tips voor hebt dan hou ik me zeker graag aanbevolen!
Voor wat betreft Stonehenge: ik heb er wisselende ervaringen over gehoord. Toch vind ik het bijna cultuurbarbaars om er niet heen te gaan als ik er toch langs kom. Het is toch iets dat je gezien moet hebben vind ik…
Nogmaals dank voor je hulp!
Hoi Linda,
Ik zie dat de laatste reactie alweer van even geleden is, maar ik wilde het niet nalaten te reageren. Afgelopen september heb ik een roadtrip gemaakt door het zuiden van Engeland. In grote lijnen heb ik overnacht in Brighton, Cadnam (New Forest), Glastonbury, Bristol, Newbury en Canterbury.
Veel verschillende plekken bezocht, zoals de Seven Sisters, Eastbourne, New Forest, Winchester, Bath enz.
Ik heb met mijn eigen auto de overtocht gemaakt van Duinkerken naar Dover en terug. Overnachtingen had ik geboekt bij hotels, B&B’s en Airbnb’s. Mocht je nog tips willen dan hoor ik het wel!