Ritalin op reis

Ik heb een vraag over het medicijn Ritalin (menthylfenidaat). Ik hoorde dat Ritalin een medicijn is dat onder de opiumwet valt. En dat je hiervoor aanvullende regelingen moet treffen om het mee te kunnen nemen, met name in Schengenlanden (?). Ik heb een medisch paspoort. Wie weet of ik nog meer voorzorgsmaatregelen moet nemen om niet in problemen te komen met autoriteiten?

Heel erg bedankt!!

ps: Ik vlieg vanaf het vliegveld van Frankfurt via een overstap in Abu Dhabi (VAE) naar Johannesburg (ZA) om zo naar Botswana te gaan. Ik reis op dezelfde manier weer terug.

hey marieke,

ik heb met mijn medicijnen altijd een medicijn paspoort en een verklaring in engels van mijn arts mee dat ik deze medicijnen moet gebruiken… met deze papieren nooit problemen ergens gehad… ze hebben me er tot nu toe zelfs nooit naar gevraagd terwijl ik toch met hele lading injectienaalden reisde…

ik ben nog niet in landen geweest die jij noemt, maar ik denk dat je met medicijn paspoort en eventueel verklaring van een arts gewoon moet kunnen reizen!

Hoi Marieke,

Ik heb laatst voor dezelfde vragen gestaan. Heb gebeld met PB51.
Indien je reist binnen de Schengen landen heb je voldoende aan een Sechengen verklaring van de inspectie van gezondheidszorg. Indien je echter naar een ander land gaat (zoals ieder land in afrika) dien je met behulp van een doktersverklaring toestemming te krijgen van de ambassade of het consulaat van het betreffende land om je medicatie mee te nemen.
In mijn geval moet ik contact opnemen met de ambassade van Gambia.:retard: