Iemand ervaring met het meenemen van adhd medicatie naar Vietnam? Is een engelstalige verklaring met stempel van het NL ministerie voldoende?
Hallo,
Ik neem altijd een medicijnenpaspoort mee, verkrijgbaar bij de apotheek.
Nooit problemen gehad met douane.
Ik heb dan wel geen adhd, maar neem wel o.a. oxazepam mee om in het vliegtuig te slapen.
gr.
Ton.
Ik haal ook een medicijnpaspoort bij de apotheek en dit is ook altijd goed gegaan. Ik stop mijn medicatie ook altijd in mijn handbagage (voor het geval je koffer of tas kwijtraakt) met het medicijnpaspoort erbij. Bij mij is dit nooit gecontroleerd overigens.
Over het algemeen moet dat voldoende zijn.
Groetjes, Anne
Hallo,
Om opiumwetartikelen mee op reis te nemen heb je altijd een aparte verklaring nodig! Omdat Vietnam niet onder de Schengenlanden/Schengenverklaring valt heb je in dit geval een aparte Engelstalige verklaring nodig van de behandelend arts of huisarts die de medicatie voorschrijft.
Wanneer je deze verklaring hebt moet hij nog goedgekeurd worden door het CIBG (centraal informatiepunt beroepen gezondheidszorg). Op de website van Farmatec kun je er misschien nog wa meer over vinden. Ook kan het zijn dat je naast deze Engelstalige verklaring nog goedkeuring van de ambassade of consulaat nodig hebt. Hiervoor kun je hebt beste even bellen met de ambassade zelf.
Het is altijd handig om ook een medicijnpaspoort mee te nemen zoals mijn voorgangers al aangaven, maar dit vervangt niet de verklaring die je nodig hebt op de ADHD medicatie Vietnam binnen te krijgen. Het medicatiepaspoort kun je beter zien als een totaaloverzich van de medicatie die gebruikt wordt…
Bedankt voor de reacties, hoewel ik niets nieuws heb gehoord. Die engelstalige door CIBG getekende verklaring regelt mijn arts. Het gaat om dat zinnetje: “soms is ook nog goedkeuring van de ambassade nodig…”.
Als het je al lukt om deze vraag gesteld te krijgen bij een buitenlandse ambassade dan loop je nog tegen de situatie aan dat niemand iets wil autoriseren/stempelen/goedkeuren omdat ze kennelijk denken dat ze dan toestemming geven voor het smokkelen van drugs.
Die Schengenverklaringen daar ben ik sowieso mee opgehouden. Al ga je maar twee dagen naar België dan heb je al zo’n verklaring nodig. Mocht je vervolgens besluiten ergens twee dagen langer te blijven dan zit je of zonder medicijnen (je mag alleen afgepaste hoeveelheden meenemen) of je hebt het wel maar dan was je eigenlijk in overtreding. In Europa reis ik gewoon met een medicijnpaspoort en een oude (dus verlopen) verklaring van de arts en heb een kleine hoeveelheid meds bij me.
Wat een gedoe en geregel kan het soms zijn. Ik was niet op de hoogte hoe het zit m.b.t. ADHD medicatie. Maar je bent zelf al aardig op de hoogte gelukkig. Is alleen de getekende verklaring (Engelstalig) van je arts voldoende? Dat zou fijn voor je zijn, dan is het zo geregeld. Zou het GGD iets weten of je nog meer goedkeuringen nodig hebt, vraag ik me af?
Of ben je al voldoende geholpen?
Groetjes, Anne