Rijbewijs in Spanje

Hallo iedereen,

Binnekort vertrek ik voor 6 maanden of langer naar de Canarisch Eilanden. Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de regelgeving wat betreft het halen van een Spaans rijbewijs. Is het zo dat je met een spaans rijbewijs gewoon in NL mag rijden (EU-landen)?

Weet iemand misschien ook de kosten van de rijlessen(-examens) in Spanje??

Bedankt alvast voor de tips/reacties.

Mvg Maurice

Spanje behoort tot de EU en dus ja, met een Spaans rijbewijs mag je in Nederland rijden, evenals met een Nederlands rijbewijs in Spanje (wat ik doe). Wat lessen kosten weet ik niet, daar heb ik me hier nooit in verdiept…

Qua kosten lijkt het me toch een heel stuk voordeliger. Ik weet ook niet het examen daar eraan toe gaat maar als et mogelijk is ga ik dat zeker doen. :hihi:

ik zou het even voor de zekerheid bij de RDW navragen als ik jouw was. Vroeger mocht je als Nederlander niet met een buitenlands rijbewijs in Nederland rijden, tenzij je meer dan een jaar rijervaring had (als ik me dat zo goed herrinner).

Mijn moeder heeft nog steeds 2 rijbewijzen, een Oostenrijkse en een Nederlandse, zij heeft hem echter om kunnen zetten, zonder al te veel problemen. Dat was echter nog voordat het een EU-rijbewijs werd.

Vroeger was dat inderdaad zo, toen we niet één Europa waren, dat is nu inmiddels anders. Met een Europees rijbewijs (net als bijvoorbeeld een Europees identiteitskaart) mag je door heel Europa gaan.

Hier in Spanje mag ik mijn Nederlands rijbewijs blijven gebruiken, ik mág het ook om laten wisselen. Blijf ik hier wonen t/m de vervangdatum van het rijbewijs, dan moet ik wel hier een nieuwe aanvragen.

Kijk eens op deze site: http://ec.europa.eu/youreurope/nav/nl/citizens/living/car/driving-license/index_nl.html daar gaat het over rijbewijzen, staat misschien jouw antwoord niet bij. Maar stuur ze dan even een mailtje, volgens mij weten ze er daar alles vanaf. Enne… Mocht je het antwoord hebben, laat het ons hier dan even weten!

Ik ben nu namelijk toch wel benieuwd!

Liefs,
Carolina

Voorlopig ben ik hard op zoek naar informatie. Op de site van de RDW staat het volgende:

Het omwisselen van een buitenlands rijbewijs

In bepaalde gevallen kunt u het rijbewijs dat u buiten Nederland heeft behaald omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Dit is alleen mogelijk wanneer u in Nederland woont en over een geldige verblijfstitel beschikt.
Geldige rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunt u omwisselen:

[ul]
[li]Aruba[/li][li]België[/li][li]Bulgarije[/li][li]Cyprus[/li][li]Denemarken[/li][li]Duitsland[/li][li]Estland[/li][li]Finland[/li][li]Frankrijk[/li][li]Griekenland[/li][li]Groot Brittannië en Noord-Ierland[/li][li]Hongarije[/li][li]Ierland[/li][li]IJsland[/li][li]Italië[/li][li]Jersey (Staten van)[/li][li]Letland[/li][li]Liechtenstein[/li][li]Litouwen[/li][li]Luxemburg[/li][li]Man (eiland)[/li][li]Malta[/li][li]Monaco[/li][li]Nederlandse Antillen[/li][li]Noorwegen[/li][li]Oostenrijk[/li][li]Polen[/li][li]Portugal[/li][li]Roemenië[/li][li]***Spanje ***[/li][li]Slovenië[/li][li]Slowakije[/li][li]Tjechië[/li][li]Zweden[/li][li]Zwitserland[/ul]Er staat helaas niks bij met betrekking tot de eisen voor het opgaan in het buitenland. [/li]
@ Carolina, Zouden de spaanse examens niet makkelijker zijn, omdat ze daar allemaal als idioten rijden? :lol:

ik ga terug wonen in nederland ik heb een spaans rijbewijs moet ik nu dat rijbewijs weer omzetten naar een nederlands en zo ja hoelang heb ik de tijd

gr leo

Ja,dit meot je weer laten omwisselen als die verloopt,in Nederland.
Let wel: als eerder blijkt dat je nl rijbewijs had in nl kun je het omwisselen,als het een nieuwe omwisseling betreft(eerste keer) moet je examen doen in nederland, pfffffffffff dat is nederland he )))

let op ook: je moet hem omwisselen,anders is ie alsnog verlopen opdat een nl rijbewijs max 10 jaar na omwisselen nog geldig is,daarna moet je opnieuwe rijbewijs halen.

ik heb OOk een vraag!!!

Kun je met een nederlandse auto blijven rijden in nederland terwijl je bent uitgezetene van nederland.
Kun je met een nl huisadres dan ook een verzekering afsluiten.
dit wil ik weten ivm ongeval of schade en ik moet bij verzekering aankloppen.

groet

frank