Hoi,
Ik ga in april drie dagen naar Riga met vijf vrienden. Het wordt een heerlijke tijd alleen nu is mijn vraag waar moet ik echt heen… We zijn wel cultuur liefhebbers maar alles moet op zijn gemakje gaan…
Graag jullie tips
groetjes Karin
Hoi,
Ik ga in april drie dagen naar Riga met vijf vrienden. Het wordt een heerlijke tijd alleen nu is mijn vraag waar moet ik echt heen… We zijn wel cultuur liefhebbers maar alles moet op zijn gemakje gaan…
Graag jullie tips
groetjes Karin
Erg leuke stad! Voor de belangrijkste bezienswaardigheden hoef je niet ver te zoeken: de gehele oude binnenstad (Vecriga) is op een paar verdwaalde stukken betonrot na echt prachtig! Daar alleen kan je uren zo niet dagenlang ronddwalen. Ook zitten hier diverse musea en uiteraard talloze restaurants.
De grote markt in en rond de zeppelin-hangars achter het station is ook een verplicht nummer, en voor een leuk uitzicht moet je naar TV-toren. Mochten er onder je vrienden nog autoliefhebbers zitten, er zit ook een naar verluid (wij stonden helaas voor een gesloten deur) prachtig automuseum.
En heb je toch even genoeg van de stad, huur dan een auto en rij naar Cesis, een leuk stadje met een mooie kasteelruïne. Het verkeer in Riga is weliswaar bijna angstaanjagend chaotisch (Letland heeft dan ook relatief het hoogste aantal verkeersslachtoffers van heel Europa), daarbuiten valt het wel mee. Bedenk echter wel dat een op de kaart nog behoorlijk uitziende weg best onverhard kan blijken te zijn. En op de spaarzame snelwegen een afslag naar de linkerkant van de weg nemen doe je door de afrit voorbij te rijden, via een doorsteek naar de andere rijbaan te keren en aan die kant alsnog de afrit te nemen…
Jongeren spreken er overigens over het algemeen uitstekend Engels, de ouderen daarentegen meestal geen woord. En op veel plaatsen zal je meer Russische dan Engelse teksten tegenkomen.
Meer info: http://wikitravel.org/en/Riga
En even spammen: foto’s!
Ja, erg leuke stad, ik kom er graag terug, heb er 2 jaar een relatie gehad met een Letse mooie dame
Weet alle windstreken van Letland, maar het mooiste stadje is toch echt “Kuldiga” op ongeveer 2 uurtjes tuffen van Riga, je waand je hier echt in een ouderwetse (jaren 50) speelfilm. Ja dat “automuseum” is ook een aanrader, ligt ietsje buiten Riga, er staat nog een oude auto van “Stalin”. Ook zijn: Turaida, Ventspils, Madona, en Sigulda leuke plaatsen om te bezoeken.
Piepo…
Ik ben wel benieuwd naar de exacte plaats van dat automuseum.
Wij zijn van plan deze zomer in juni die kant op te gaan.
Ook andere aanraders van Letland, Litouwen, Estland en Polen zijn welkom! Onze interesse ligt voornamelijk op natuur gebied.
:zon:
Hoi iedereen,
Bedankt voor de tips…was een top weekend! Helaas zijn we de stad niet uitgeweest, maar de stad op zich is echt een aanrader…en vanaf Weeze vlieg je echt binnen 2 uur voor een laag prijsje… Aanrader voor lang weekend weg!
Groet Karin
Ja, Riga is echt supermooi en erg gezellig! En dat verkeer valt wel mee, ik weet niet waar die verhalen vandaan komen, maar ik vindt dat men in de Baltische Staten een stuk vriendelijker rijdt dan hier in Nederland!
Kom net terug uit een heeeeel koud Riga(kouder dan -20 overdag/-30 in de nacht). Mooie stad waar grauwe Sovjetbouwsels en fantastische middeleeuwse art-nouveau bouwwerken elkaar afwisselen. Waar extreme rijkdom en toch ook wel heftige armoede in schril contrast met elkaar staan. Je kan je daar iig wel een aantal dagen vermaken. Ik ben er 2 dagen geweest en had nog wel langer willen blijven.
Er is in het oude centrum genoeg te zien om een aantal dagen te vullen. De Centrale Markt is wel ff een verplicht nummertje, maar niet echt heel bijzonder ofzo. Eigenlijk gewoon een heel grote supermarkt verdeeld over 5 grote zappelin-hangars. “The museum of the occupation of Latvia” is wel de moeite waard. Gaat over de periode 1939-1990 waarin de Sovjets en de Nazi’s een waar schrikbewind voerden. Het oorlogsmuseum bij de kruittoren schijnt ook de moeite waard te zijn. Helaas ben ik daar niet geweest, omdat ze gesloten zijn op maandag en dinsdag. Hou je van mooie oude architectuur, dan ben je ook aan het goede adres. Wat uiteraard ook niet mag ontbreken is ff een bezoekje aan het vrijheidsmonument (dat kan je ook niet missen overigens) en, dat slaan veel mensen volgens mij over, het ‘Sovjet-monument van de Overwinning’ aan de ‘andere kant’ van de Daugava. Echt een typisch (grauw) Sovjet-monument, in een kale en kille omgeving, van 5 sterren die uit de grond omhoog komen met typische Russische beelden van militairen die de overwinning vieren.
Hou wel rekening met extreme-kou in deze tijd van het jaar (gevoelstemperatuur van -45!), hoewel dat ook zijn charmes heeft en bepaalde dingen uit de geschiedenis toch wel een andere dimensie geeft (Je krijgt een klein beetje het idee hoe koud Stalin’s slachtoffers het gehad moeten hebben in Siberie of waarom de Nazi’s door de kou de oorlog verloren)
Tot mijn grote verbazing spraken veel mensen gewoon Engels, zelfs de iets oudere garde probeerde dat, met wisselend succes.
Bij vragen, schroom niet en stuur me een PB ![]()
Hope this helps!