Ik heb gelezen dat er in Monteverde maar een beperkt aantal bezoekers per dag wordt toegelaten. Moeten we reserveren als we eind juli (op vrijdag of zaterdag) willen wandelen in het park (zonder gids)? Zo ja, hoe lang van tevoren moet ik reserveren?
Veel Costaricanen, of zoals ze zich zelf noemen: “Tico’s” hebben geen agenda en een heleboel hebben ook geen horloge.
Afspraken maken, zoals wij dat kennen in Nederland: op die en die datum om zo en zus laat bij daar en die plek is hier niet zo gebruikelijk.
In Nederland staat zo’n afspraak. Dat is in de agenda opgeschreven, daar houden we ons aan.
Hier gaat dat wat anders. Voor de beleefdheid wordt weliswaar een afspraak gemaakt, maar dat is nog helemaal niet zeker dat die afspraak doorgaat. Daar moet eerst nogmaals over gesproken worden en de dag voor de afspraak confirmeer je de afspraak nogmaals. En dan kan het zomaar zijn dat de persoon met wie je een afspraak hebt gemaakt een uur later komt of helemaal niet komt opdagen. Vergeten of plotseling een andere gebeurtenis met hogere prioriteit.
In de zakenwereld gaat dat natuurlijk niet altijd op. Maar ook daar worden afspraken altijd geconfirmeerd.
Om dus al maanden van te voren een toertje voor een canopy te regelen…
In Nederland heel gewoon misschien, maar hier in Costa Rica??
Ik weet niet of dat dat zou gaan lukken.
Hier is het meer “Pura Vida” en “mañana” zien we wel verder.
Gewoon een veel minder gestresst leven zonder al die agenda’s!