Monteverde, wat te doen?

Wij (familie van man, vrouw en 2 mini’s van 4 jaar oud) gaan in januari voor een 3-tal weken naar Costa Rica. Het reisschema ligt al vast, de vlucht, huurauto en hotels zijn geboekt en nu ben ik me wat aan het orienteren qua uitstapjes.

Vooral Monteverde is een lastige vind ik. Het lijkt me zo verwarrend allemaal. Ik vind info over Monteverde Cloud Forest, Santa Elena Cloud Forest en Selvatura park en dan spreekt men ook over ‘de hangbruggen’. Waar zijn die hangbruggen dan? In monteverde, Santa Elena of Selvatura? En als je een tocht boekt met gids, gaat dat dan op die hangbruggen of is dit dan gewoon een tocht op de grond door het nevelwoud?

Ik zie echt door het bos de bomen niet meer… Kan iemand me hier wat uitleg over geven?

Is het noodzakelijk op voorhand te boeken? Ik lees op verschillende sites van reisagentschappen dat slechts 100 personen tegelijk ‘het’ park (welk?) binnen mogen en je dus best vooraf boekt. Begeleide tochten duren echter 3 uur en dat lijkt me erg lang met 2 kleine kinderen. Of zijn die juist superinteressant, ook voor kinderen? De avondtochten (vanaf 17u30) duren slechts 2 uren, maar is dit doenbaar met kinderen?

Help?!

(en bedankt aan al wie mijn veel te lang verhaal wilde lezen)

Het Monteverde Cloud forest is een privé reservaat. Je maakt hier met een gids een wandeling van zo´n 2 uur. Dit gaat in een groep tot ongeveer 8 personen, je gaat bij deze wandeling over 1 hangende brug. De kosten zijn US$ 34 p.p. Kinderen betalen de helft. De wandeling begint om 7.30 uur. Net buiten het park heb je een kolibri tuin. Hier hangen flessen met gezoet water om kolibri´s te lokken.
Het Santa Elena park is een nationaal park. Het rangerstation is in Santa Elena dorp. Bij de Nationale bank omhoog en na ongeveer 50 meter aan de linkerhand. Je kunt in het Santa Elena park alleen gaan wandelen of bij het rangerstation de dag ervoor een gids regelen. Het is niet zo druk in het park Santa Elena zodat je hier niet hoeft te reserveren. Selvatur is een privé onderneming die een canopy heeft en een wandeling met vele hangende bruggen. Je kunt deze wandeling zelf doen of een gids huren. Indien je het zelf doet dan ga je vrij snel. Binnen 1,5 uur ben je weer terug. Selvatur haalt je op bij je hotel, en dat is prettig vanwege de slechte weg. Dit kost niets meer. Wil je een canopy doen dan heb je ook nog Extremo.
Verder heb je in Monteverde een mooi kikkerhuis, een slangenhuis, een vlindertuin, een kaasfabriek enz.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Hallo Johan

Bedankt voor de reactie!

Mag ik weten wat jouw persoonlijke voorkeur verkiest? We hebben 2 volle dagen, waarvan 1 halve dag (voormiddag) reeds ingepland is voor een paardrijtocht.

Ik denk dat we sowieso wel een half dagje selvatura zullen inplannen want dat lijkt me leuk met kinderen.

Maar dan hebben we nog een hele dag of 2 halve dagen over. Monteverde of Santa Elena dan? En overdag of de night tour? Of beide?

Ik las ook ergens over een Sky Tram, waar is die dan juist?

Nogmaals bedankt!

Sky tram is een park net als Selvatura. Hier heb je ook bruggen (minder dan bij Selavatura) een canopy en extra een tram. Dit is een kabelbaan. Het Sky park ligt iets dichter bij het dorp Santa Elena dan Selvatura. Allebei in de richting van het park Santa Elena. Verder heb je in Monteverde ook nog een treintje, misschien wel leuk voor de kinderen.
http://www.conozcacostarica.com/monteverde/actividades/monteverde_rainforest_railroad.htm

Johan
www.costaricaopmaat.nl

In Costa Rica aangekomen zul je zien dat jouw Nederlandse strakke planning ( 's morgens dit, 's middags dat) meestal in duigen valt. Je bent op vakantie dus laat alles maar ook een beetje afhangen van het moment zelf…

In Monteverde zijn ook lokale gidsen die je voor relatief weinig geld de omgeving laten zien zonder dat je tussen hordes toeristen (bv op de hangbruggen) loopt. Zelf heb ik op aanraden van lokalen de hangbruggen overgeslagen en ben uiteindelijk vogels e.a. gaan spotten met een lokale man. Hij voorzag ons van verrekijkers en telelenzen etc. De meest prachtige dieren gezien (die zich bij de hangbruggen steeds minder vaak vertonen). Veel hostels kunnen je over deze mogelijkheid informeren (ook leuk voor de kids!). Volgens mij hete het 'freddy’s birdwatching).
Veel plezier!

Bedankt voor de tip Marcel, die neem ik zeker mee!

Wij willen zo weinig mogelijk vooraf boeken (enkel de hotels zijn reeds geboekt), maar ik oriënteer me wel graag vooraf over de mogelijkheden zodat ik ter plaatse niet meer hoef uit te zoeken wat er allemaal te doen valt in die bepaalde regio. Alleszins erg bedankt voor jullie hulp allemaal!