Reizen Noordereiland in oktober?

Hallo,

we denken eraan om in oktober gedurende 3 weken het Noordereiland te verkennen per camper.
Het enige wat ons doet twijfelen is het klimaat.
Heeft er iemand ervaring met reizen op het Noordereiland in oktober?

Thanks.

Prima te doen, maar verwacht geen warm weer. Redelijk zonnig, gemiddeld 17 graden, maar dat daalt al snel als je naar hoger gelegen gebieden gaat. Redelujke kans op regen, verder geen gekke dingen. Beetje Hollands weer dus :slight_smile:

1 like

hey, bedankt voor de reactie!
Zou het een groot verschil uitmaken moesten we in november reizen?

Enige verschil is dat het dan iets warmer is :slight_smile: Weten jullie je route al?

We waren er onlangs 2e helft november. Overdag eigenlijk nooit jas nodig, rond de 20’; 's nachts koeler met name op zuidereiland maar daar gaan jullie dus niet heen. Gewoon denken aan West-Frankrijk in mei (en april als je oktober pakt), zowel breedtegraad als klimaat lijken daar behoorlijk op.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Ik zou mij kunnen voorstellen, dat het dan in het oosten wat stabieler is dan in het westen. Of vergis ik mij?

W​el dat valt tegen, hoewel de heersende regenbrengende wind inderdaad van de Tasmanzee komt. Deze keer zaten we op Noordereiland maar beperkt, alleen Auckland-Waitomo en Coromandel, maar Zuidereiland hadden we 10 dagen oost- én westkant en temperaturen waren niet fundamenteel anders tussen die twee. Wel zijn plekken aan uiterste westen voorbij bergketens, zoals Greymouth en Milford Sound, altijd relatief nat hoewel FJ Glacier perfect droog en zonnig was. Op Noordereiland aan westkant zal het ietsje onstabieler en natter zijn, maar de hoofdroute daar is Auckland-Waitomo-Hamilton-Taupo-Wellington en die ligt hoog en droog in het binnenland.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Je hoeft niet de hoofdroute te nemen. Je kunt ook kiezen voor een west - oostroute van Cape Egmont naar de East Cape.

hey,
iedereen bedankt voor de info!

Het zal november worden.
Onze route ligt voorlopig nog niet vast. Aankomst en vertrek vanop AKL.
Ik denk dat we op 3 weken wel de voornaamste zaken kunnen aandoen (Cape Reinga; Russell; Rotorua; Taupo; Tongariro Alpine Crossing; Manawatu Gorge; Mount Taramaki;…)
We gaan proberen om al hikend het eiland te ontdekken.
De camper geeft ons ook de vrijheid om te gaan waar we willen. Trouwens, heeft er iemand ervaring met Walkabout campers?

Denk ook eens aan:
Highway 43, the Forgotten World Highway, Taumarunui - Stratford
Cape Egmont
White Island, hete bronnen in Bay of Plenty, spectaculairder dan rond Rotoroa
Waioeka Gorge tussen Opotiki en Matawai, binnenlandroute naar Gisborne
Kustroute Opotiki - Gisborne met o.m. zijweg naar East Cape
Route Napier - Gisborne
Mahia Peninsula, afslag vanuit route Wairoa - Gisborne
Te Urewera National Park met o.m. Lake Waikaremoana, Rotorua - Wairoa
Rangitoto Island, veel vulkanisch gesteente, boot vanuit Auckland
Waiheke Island, boten vanuit Auckland en Coromandel
Coromandel Peninsula, met o.m. Cathedral Cove bij Hahei
Great Barrier Island, t.n.v. Coromandel Peninsula

Ik weet niet, of die zaken die jij noemt wel de voornaamste zaken zijn. Het oostelijk deel van het noordereiland wordt heel vaak overgeslagen, net alsof dat niet bestaat. Dat deel is dun bevolkt met veel natuur. Kijk ook de foto’s in google en de films in youtube. Oordeel zelf.

1 like

Thanks voor de tips!!!
Ik denk dat we onze 19 dagen zeer goed kunnen vullen!!!