Reizen en werken in Zuid-Europa; medio Januari 2026

Al een tijdje heb ik plannen om in Januari sowieso voor ca 3 a 4 weken te gaan reizen en ook te gaan werken (ook om de kosten te kunnen ‘drukken’).
Mijn voorkeur heeft Zuid-Europa (zoals Spanje, Portugal etc).
En qua werk zou ik bijvoorbeeld op boerderijen willen gaan werken.
Vind het echter wel lastig om hier concrete aanknopingspunten in te vinden.
Wie heeft ervaring met werken in Zuid-Europa en dan vooral op boerderijen oid?

2 likes

Hoi Hega!

Je zou eens kunnen kijken naar platforms als www.wwoof.es en www.workaway.info Daar vind je boerderijen in Spanje en Portugal waar je helpt in ruil voor kost en inwoning — ideaal om goedkoop te reizen en lokale mensen te ontmoeten.

Wil je liever iets duurzaams doen, kijk dan naar permacultuurprojecten of Rewilding Spain voor natuurherstelwerk.

Heb je hier iets aan?

1 like

hoi SanneSan,

Heel erg bedankt voor je reactie en links.
Ben hier erg blij mee.
Wil de komende weken alles goed gaan uitkristalliseren en duidelijk gaan krijgen.
Ergens vind ik het wel erg spannend.

Hoi Hega, ik kan me goed voorstellen dat het spannend is! Laat je weten hoe het uiteindelijk verloopt?

hoi SanneSan,

Dat is prima.
Ik verwacht nog wel op veel weerstand te stuiten (mbt mijn plannen) en dat is iets wat me wel wat onzeker maakt.

Hoezo weerstand dan? In welk opzicht?

Vooral weerstand (bij anderen) in de vorm van twijfels enz.
Ook ivm mijn vorm van autisme, ASS.
Hierdoor loop ik nog weleens tegen problemen aan, oa op sociaal vlak.

Ach, iedereen valt wel in een bepaald hokje. Gewoon lekker doen waar je zelf energie van krijgt. Ga ervoor! :flexed_biceps::flexed_biceps::flexed_biceps:

Dag Hega,

Mag ik je eerst vragen hoe oud of jong je bent en waaróm je voor geld alleen zou móeten werken als je maar 3-4 weken weggaat; van jouw reactie hangt voor mij, ervaren en inmiddels gepensioneerde reiziger, af wat ik je allemaal zou kunnen adviseren (ik heb uiteraard ook ervaring met mensen helpen met verschillende vormen van autisme)

Dank je wel SanneSan

Ik ben bijna 49 jaar.
Helaas heb ik geen betaalde baan en daarom zou ik er ook bij willen gaan werken.
Alleen is het maar de vraag hoe het zich in de praktijk zal gaan ontvouwen.
Het liefst zou ik zoveel mogelijk willen gaan reizen.
De financiele middelen zijn bij mij echter toch wel wat beperkt.
Daarom zou ik de combi van reizen en werken willen gaan doen.

En dan misschien ook wel in de zin van huis verkopen / huur opzeggen? Dat doen er ook veel. En dan campertje kopen of gewoon rondreizen.

Of je ergens kunt werken is vaak ook wel een kwestie van mogen werken in een land…

Fijn en dapper Hega dat je met ‘een vreemde’ zomaar en openhartig durft te gaan communiceren :+1:, ik zal dat vertrouwen natuurlijk nooit gaan beschadigen;
integendeel; ik wil je steunen en wellicht een bijdrage leveren in een mogelijke nieuwe fase in jouw leven..

Ik ga deze email en ons mogelijke ‘gesprek’ uiteraard niet op het forum met jou vervolgen ..

Naar ik aanneem ben je (weer) een alleenstaande ?

Ik geloof, ook na mijn mooie reisleven, niet in toeval.., maar omdat ik soms de tijd neem om te kijken op het forum waar mensen in algemene zin nu met reis- en/of reispartner vragen ‘zitten’ of bezig zijn ..; kwam ik dus, niet bij toeval, op jou uit;
een kwetsbare, open en eerlijke vrouw van 48 jaar ..

Uiteraard heb ik ook ervaring met Portugal (en Spanje) en oa.,zo genoemde ‘work aways’…

..als je vanmiddag wil, dan ben ik bereid om ea. met je te delen en via een ‘gesprek’ met jou, wellicht tot een advies te komen..

Laat maar weten of je daar zin en behoefte aan hebt,

Groetend,
Martin

| Hega
12 oktober |

• | - |

Ik ben bijna 49 jaar.
Helaas heb ik geen betaalde baan en daarom zou ik er ook bij willen gaan werken.
Alleen is het maar de vraag hoe het zich in de praktijk zal gaan ontvouwen.
Het liefst zou ik zoveel mogelijk willen gaan reizen.
De financiele middelen zijn bij mij echter toch wel wat beperkt.
Daarom zou ik de combi van reizen en werken willen gaan doen.

Heel erg bedankt voor jullie feedback.
Ik merk momenteel aan mezelf dat ik het één en ander echt even goed moet gaan laten bezinken.
Voor mijn gevoel sta ik nu even op een soort van ‘kruispunt’.
Wil de komende tijd goed de opties gaan bestuderen etc.

2 likes

Hoi Hega,

Ik ben 48 jaar jong en reis nu een jaar door Spanje met de auto. Afgelopen 3 jaar veel gereist (als backpacker) en echt een vrij leven voor mezelf gecreëerd, zonder veel geld.

Naar Centraal Amerika, Mexico, Zuid Europa geweest. Ik werk vaak voor kost en inwoning, bij projecten via HelpX. De bijdrage om daar lid te worden is volgens mij goedkoper dan bij andere platformen. Ik heb op dit platform meer succes dan op bijv Worldpackers. Hier staan ook veel boerderijen op.

Ook ben ik lid van van Couchsurfing (€15 per jaar). Hier kun je gratis overnachten bij locals. En betrouwbaar, als je mensen met positieve reviews kiest.

Beide een hele leuke manier van reizen!

Ik zou zeggen, volg je hart, stel jezelf open en laat je niet leiden door angst! Er zijn overal ter wereld veel mensen te vinden die willen helpen.

Groetjes en alvast veel plezier! Je mag me altijd vragen stellen. Christel

1 like

Wat mooi om te lezen.
Heel erg bedankt voor je fijne reactie.
Dit waardeer ik ook enorm.