Ik wil in november graag door china reizen en heb het plan om bij Shanghai te beginnen en naar Yunan te eindigen (dus van zuid oost naar zuid west). En onderweg wil ik graag ongeveer 6 stops maken bij plaatsjes. Maar ik heb maar een maand.
Ik ben alleen nog nooit in China geweest en heb geen idee of dit haalbaar is of dat ik mij zwaar vergis. Ik wil de hele reis over land doen trouwens, niet met het vliegtuig.
Is er misschien iemand die in China is geweest en die hier advies over kan geven?
Wat is de bedoeling na Yunnan? Door naar Laos?
Let op dat je voor het aanvragen van een visum voor China wel 1-en-ander moet kunnen aantonen, qua aantonen hoe je gaat uitreizen, schema en (enkele) hotelreservering (kun je aanmaken en weer annuleren).
Een snelle blik op de kaart van China:
Vanaf Shanghai heb je een legio mogelijkheden per trein.
In de nabije omgeving van Shanghai zijn een aantal interessante steden. (Persoonlijk zou ik overigens Beijing niet willen missen wanneer je daar nog niet bent geweest).
Onderweg naar Yunnan is Yangshuo (bij Guilin) het meest populair. November kan nog net goed weer hebben. Ik ben er wel eens eind oktober geweest met bijzonder mooi weer.
Vanuit Shanghai kan via Wuhan of Changsha, beide zijn geen trekpleisters.
Voor Hunan (mooi zijn o.a. Zhangjiajie bergregio, Jishou en Fenghuang) ben je een beetje laat in het jaar.
Eén van de mooiste routes die je kunt doen is van Guilin naar Guizhou (via vele minderhedendorpen). Maar geen eenvoudige route, met veel lokale bussen (heb ik een keer in september 2012 gedaan).
Van Guilin kun je ook een nachttrein naar Kunming nemen. Kunming is een aardige stad met een mild klimaar. En dan de populaire plaatsen Lijiang en Dali bezoeken en vermoedelijk door naar het diepe zuiden. In het zuiden van Yunnan heb je waarschijnlijk meer kans op mooier weer.
Mijn plan is om vanuit yanan door te reizen naar Myanmar.
Weet alleen niet of dit uberhaupt mogelijk is over land… Maar dat moet ik nog even uitzoeken. Anders vlieg ik naar Myanmar.
Maar misschien heb jij daar ook wel ervaring mee en weet jij of dat kan?
Dat gaat een lastige worden, kijk maar aan welke eisen je moet voldoen op:
Vliegen kan op Mandalay of Yangon, kijk eens op wikivoyage van die steden vanaf welke plekken dat kan. Er komen steeds meer mogelijkheden bij om van en naar Myanmar te vliegen. Zelfs een visum on arrival lijkt enigszins van de grond te komen. https://myanmar.e-visa.agency/
Wel duur…
Ik heb dat bij de ambassade in Bangkok gehaald (veel goedkoper), maar je kunt het ook in Nederland regelen (via de ambassade in Berlijn dacht ik). Zie het Myanmar forum en thorntree voor recente ervaringen. Wanneer je vliegt heb je een print van in- en uitreisticket nodig.
En december is hoogseizoen in Myanmar, zorg dat je de nodige reserveringen hebt gemaakt, want lodging in Myanmar is nog schaars om de massale toestroom van buitenlanders te kunnen opvangen (en helaas steeds duurder).
Ja inderdaad, ik heb ook even gekeken maar is heel moeilijk…
Ik wilde oorspronkelijk China (nov) - Myanmar (dec) - Indonesie (jan.) doen, maar misschien doe ik het wel andersom en begin ik in Indonesie. Daar is namelijk november wel een heel goede tijd om te gaan, en januari is het zo’n beetje de natste maand… Hoewel januari in China wel weer koud is, allen in het zuiden kan het wel meevallen geloof ik.
En misschien is het wel mogelijk om van Myanmar naar China te gaan over land, of gelden met het uitgaan van een land dezelfde regels als wanneer je erin gaat?
Zo op het eerste gezocht lijkt Kunming - Mandalay een optie.
In Kunming zit eventueel een consulaat voor Myanmar wanneer eVisa niet lukt of je te duur is.
Dan heb je direct een oplossing voor het visum voor China (uitreisticket).
Ik weet niet of je nog een goedkope ticket kunt scoren, kan zijn dat je laat bent.
Kunming heeft een prachtig nieuw vliegveld, ben er nog van naar Kathmandu gevlogen.
Van Yangon kun je vervolgens met AirAsia via KL naar Indonesie vliegen.
November kan voor berggebieden in Indonesië ook al laat zijn, al heeft de regentijd ook zijn voordelen en hangt het sterk af van waar je heen wil. Indonsië is groot. Je kunt Indonesië ook voor een andere keer bewaren, want januari is ideaal voor bijvoorbeeld Thailand, Cambodja en Laos.
Wanneer je je beperkt tot het diepe zuiden van China dan is januari wel te doen. De nachten kunnen fris zijn.
Bij de eerste zie ik $90 staan, bij de tweede $50.
En van die $50 zal nog wel een percentage naar Senior General Than Shwe zijn familie en vriendjes gaan.