Dol op fietsen? Dat hoef je vaak niet eens te vragen aan de gemiddelde Nederlander. Natuurlijk zijn wij dol op fietsen! Hup, de natuur in en de wind door onze haren. Wanneer ik dan vertel dat ik fietsen eigenlijk niet zo leuk vind, word ik gek aangekeken. Mijn ouders namen mij nooit mee op fietstochtjes en voor mij is het vooral een vervelende manier om van a naar b te komen. Fietsen in Zuid-Tirol leek mij dan ook echt verschrikkelijk. Vooral die hoge bergen, dat kan ik toch nooit? Gelukkig viel het mij hartstikke mee! Met de Bikemobil Card van Zuid-Tirol kan iedereen genieten van fietsen in deze prachtige omgeving. Of je nu een professionele fietser bent of een slak op wieltjes.
Terug met de trein
Geen conditie? Geen probleem. Weinig uithoudingsvermogen? Who cares! Zuid-Tirol maakt fietsen leuk en eenvoudig, ook voor de luie en onervaren fietsers onder ons. Dankzij het concept van de Bikemobil Card hoef je je namelijk geen zorgen te maken over de terugweg of over de lange afstand van de fietstocht. Met de Bikemobil Card kan je namelijk overal langs de fietsroute je fiets weer inleveren en de trein terug nemen. De verhuurpunten van de fietsen bevinden zich namelijk in de buurt van stations, zodat je altijd kan stoppen wanneer je geen puf meer hebt om verder te gaan. De Bikemobil Card kost ongeveer €24,- voor 1 dag en is inclusief de huur van een fiets en vervoer met de bus, trein of zelfs de kabelbaan.
Verse sapjes
Ik moest er dus ook aan geloven. Er stond een fietstocht van 35 km op het programma van Innichen naar Bruneck. Deze route is gelukkig niet heel erg moeilijk, maar voor beginners zijn er toch nog een aantal pittige stukken. Ik slik wanneer ik hoor dat er een hoogte verschil is van 400 meter. Geen idee of dat veel is, maar het klinkt wel veel in mijn oren. Al vrij snel merk dat de tocht gelukkig vooral bergaf gaat en begin ik te genieten van de magische omgeving van Zuid-Tirol. We passeren blauwe bergmeren, hoge rotsen en mooie Alpendorpjes. Er zijn veel stops onderweg, de speciale Bike-Stops. Hier kunnen fietsers even rusten of lunchen. Wij nemen even een kleine omweg naar het dorpje Prags, waar je kan genieten van verse fruitsappen en Zuid-Tiroolse jams van Alpe Pragas. Vooral het sap van de Zweedse blauwe bessen is fantastisch. Nog nooit heb ik zo een puur en vers sapje gedronken. Je krijgt er alleen wel een blauwe mond van.
Bruneck
Voor ik het wist waren we in Bruneck en leverde ik mijn fiets weer in bij de fietsverhuur. Met zere benen waggel ik de stad in, want vóór ik de trein weer terug neem wil ik Bruneck natuurlijk wel even zien. Bruneck (of Brunico in het Italiaans) is de hoofdstad van het Pustertal en is een oude stad met romantische straatjes en gastronomische parels. Zelf plof ik neer bij PUR Südtirol, een delicatessenzaak met een café waar ze enkel en alleen producten verkopen uit Zuid-Tirol. Denk aan echte Zuid-Tiroolse producten zoals wijn, rauwe ham en lekkere appeltjes. Ik sluit mijn fietsavontuur af met een flinke glas van het Zuid-Tiroolse appelsap.
Heb jij al eens gefietst door Zuid-Tirol?