Reistip: De toeristische mogelijkheden van Cantal, Auvergne (deel 3)

Van 29 mei tot 2 juni 2006 was ik in de Cantal, een streek van Auvergne, Frankrijk. Hoe de eerste dag verliep kun je lezen in dit artikel en de tweede dag in dit artikel. Hieronder vind je mijn relaas over de derde en vierde dag.

Kastanjes in Cantal
De aftrap voor de derde dag van onze reis door de Cantal was een bezoek aan het kastanjehuis. Het zuiden van de Cantal kenmerkte zich vroeger door veel kastanjebomen. De naam van de streek is daar dan ook vanaf geleid: Châtaigneraie. De streek ligt niet alleen in het zuiden van Cantal, maar beslaat ook een deel van het departement Lot en Aveyron. Een reden voor ons om Maison de la Châtaigne (het Kastanjehuis) te bezoeken, een soort kastanjemuseum. Het Kastanjehuis is opgericht naar aanleiding van het jaarlijkse kastanje evenement dat in Mourjou plaatsvindt, genaamd Fièira de la Castanha. Dit oktober evenement trekt elk jaar maar liefst 20.000 bezoekers. In het kastanjehuis vind je allerlei weetjes over kastanjes wereldwijd, de productie van kastanjeproducten en je kunt er zelfs diverse producten proeven die met kastanjes zijn bereid, zoals pasta en likeur! Het smaakte enigszins apart, maar je moet het zeker eens proberen. Voor de niet-Franstaligen onder ons is ter plaatse ook geschreven uitleg in het Nederlands aanwezig.

Wil je Maison de la Châtaigne bezoeken? Je vindt 'm in de plaats Mourjou. Kijk voor meer info op www.mourjou.com

http://www.wereldwijzer.nl/album/data/542/medium/060529cantal_213.jpg

Het paardencentrum
Paard rijden? Nooit gedaan, maar wel op mijn lijstje van 'stuff to do". Het moest er maar eens van komen tijdens deze persreis naar Cantal. Een bezoek aan het Centre Equestre in Maurs stond op het programma en we hadden de mogelijkheid om een ritje ter paard te maken. Zo’n kans laat je niet voorbij gaan dacht ik. Bij het paardencentrum aangekomen maakten we kennis met de eigen: Tristan Gracient, wereldkampioen in een tweetal disciplines. Nadat we te zien hadden gekregen hoe een merrie geïnsimineerd werd (werkje van 10 minuten en weg was de boer met de merrie) kregen we een rondleiding door het paardencentrum. En daarna was het dan eindelijk tijd…een ritje op een paard! Het bleek dat ik en Sylvie de enigen waren die ter paard zouden gaan, samen met paardenkampioen Tristan. Het werd me wel makkelijk gemaakt. Het paard was reeds opgetuigd. Op aanwijzingen van een mooie jonge meid die het paard vasthield klom ik er rustig bovenop. Even vroeg ik me af of er ueberhaupt wel leven in dat paard zat. Het bewoog nauwelijks en leek ver over zijn houdbaarheidsdatum heen. Ideaal dus voor iemand die nog nooit eerder paard had gereden. Het meisje gaf me nog een paar aanwijzingen voor de besturing en daar gingen we dan. Een makkie eigenlijk. Met vier basisbesturingen (links, rechts, gas en remmen) kun je al makkelijk een ritje maken merkte ik.

Ook toeristen kunnen een ritje of zelfs lange tochten maken bij dit paardencentrum. Zowel onder begeleiding als zonder. Ook pony’s zijn aanwezig voor de kinderen. Voor meer informatie kun je bellen met dit paardencentrum op 0033 471623107 of e-mailen met [EMAIL=“christeltristian@aol.com”]christeltristian@aol.com

http://www.wereldwijzer.nl/album/data/542/medium/060529cantal_240.jpg

Vakantiepark La Châtaigneraie
Na het bezoek aan het paardencentrum was het tijd om weer eens te gaan genieten van de lekkernijen die het Franse land te beiden heeft. Lunchen dus. Dit zou gaan gebeuren in vakantiepark La Châtaigneraie.

Het ruim opgezette park bestaat uit diverse vakantiehuisjes, appartementen en hotelkamers en is voorzien van een groot binnen(!)zwembad. Tijdens het hoogseizoen is er een animatieprogramma, maar verwacht hier geen Center Parcs -achtige toestanden. Het park en de inrichting van het receptiegebouw doet enigszins ‘oud’ aan en zal de jonge Nederlander over het algemeen niet aanspreken. Ben je echter op zoek naar een rustig vakantiepark in Frankrijk die nog niet is ontdekt door toeristen buiten Frankrijk, dan ben je hier wel aan het juiste adres.

Na onze rondleiding door het park werden we in het hoofdgebouw geleid naar een grote zaal, die op dat moment werd bevolkt door een grote groep van ongeveer 40 Franse senioren, die hun ‘lunch’ nuttigden. Nadat wij zaten begon ook onze Franse lunch: drie gangen met wijn en o.a. zeer voortreffelijk klaargemaakte eend. Het smaakte weer voortreffelijk, die Franse ‘lunch’.

De website van Vakantiepark La Châtaigneraieis te vinden op www.vacances-chataigneraie.com. Hier is ook de contactinformatie voor het vakantiepark te vinden.

http://www.wereldwijzer.nl/album/data/542/medium/060529cantal_252.jpg

Spa Center AquaTeil
Na de lunch stond een bezoek aan het Spa Center AquaTeil op het program. Deze zou de volgende maand worden geopend; de puntjes werden nog op de i gezet. Bij binnenkomst bleek dat ze zo goed als gereed waren om de eerste bezoekers te ontvangen. Het is zeker geen groot spa center, maar alles zag er goed verzorgd uit. Na de welkomstbalie ga je richting de omkleedhokjes, om vervolgens een douche te nemen en het bad in te gaan. Het bad is voorzien van waterstralen en stromingen. Baantjes trekken zal hier de beperkte grootte van het bad niet lukken, maar uiteindelijk is dat ook niet de bedoeling. Verder is het spa center voorzien van een sauna cabine, een ruimte met nieuwe cardio apparatuur en uiteraard een geavanceerde zonnebank. En niet zomaar eentje; tijdens het ‘zonnen’ kun je je vermaken met een TV scherm dat recht boven je neus hangt. Bij lekker weer is het ook mogelijk te vertoeven op het terras of op het strand. Ook zwemmen in het nabijgelegen meertje is mogelijk. Het spa center is gesitueerd direct naast een klein vakantiepark, maar ook bezoek van buiten is in het spa center welkom.

AquaTeil vind je in de plaats Le Rouget. Telefoon: 0033 (0)4.71.49.33.30 E-mail: [EMAIL=“cdccererance@wanadoo.fr”]cdccererance@wanadoo.fr

http://www.wereldwijzer.nl/album/data/542/medium/060529cantal_280.jpg

Varen op een platbodem boot
Het laatste onderdeel van deze dag zou plaatsvinden op een boot. Op een Gabare, een platbodem boot, zouden we gaan varen en picknicken. Het weer was tijdens ons verblijf in de Cantal echter niet al te best en de kans op regen tijdens de picknick op deze toch al koude dag was groot. Er werd derhalve besloten om wel te gaan varen, maar de picknick te nuttigen in het hotel.

Natuurlijk waren we al weer aan de late kant. Sylvie racede weg op en weg af. Op het moment dat we er bijna waren hadden we een tegenligger op een te smal weggetje. Het bleek de eigenaar van de boot met zijn dochter te zijn, die onze aankomst blijkbaar al had opgegeven. Nadat zij waren omgekeerd en we bij de boot aankwamen, verscheen ook de burgemeester van het nabijgelegen dorpje Chalvignac (een Station Vertes), blijkbaar ook al vertrokken en snel gebeld dat we toch waren gearriveerd. Na een koud maar leuk tochtje over een stukje stuwmeer van de Dordogne was het tijd om richting het hotel te gaan.

In het hoogseizoen vaart de platbodem boot op vaste tijden en is reserveren niet nodig. Buiten het hoogseizoen kunnen groepen reserveren. Voor meer informatie kan gebeld worden met 0033 (0)5 55 27 52 74 of 0033 (0)5 55 27 59 07.

Scénoparc iO
We begonnen de vierde dag met een lange rit naar Scénoparc iO, themapark van 35 hectare dat de 40.000 jaar oude relatie tussen mens en dier centraal stelt. Het park is vrij nieuw (geopend in mei 2006) en dat was toen wij er waren nog wel te merken. Het was er verre van druk (pluspunt?) en vertalingen voor diverse video’s die te zien zijn waren op dit moment nog niet gereed.

http://www.wereldwijzer.nl/images/ww.0002.jpg

Het park is zeer breed opgezet en doet vooral aan een alternatieve dierentuin denken, met dieren als oerossen, muskusossen, buffels en hoornschapen. Scénoparc iO zou een familiepark moeten zijn met naast informatie over de oudheid ook vermaak voor de kinderen. Het is echter vooral informatie en weinig vermaak en het hedendaagse kind zou er zich mijns inziens snel kunnen vervelen. Waag je je toch aan een bezoek aan dit park, neem dan vooral even de tijd voor een heerlijke salade in het restaurant La Grange dat je op het park vindt. Voortreffelijk!

Meer informatie hierover vind je op de <A HREF=http://www.scenoparc-io.com>website van Scénoparc iO</A>.

Het lokale drankje Avèze
In Rom-Es-Montage vind je het bezoekerscentrum over het lokale drankje Avèze. De Avèze wordt gemaakt van de plant Gentian, die onder andere veel voorkomt in het vulkanengebied van de Auvergne, tussen de 900 en 1.500 meter hoogte. Het is een bitter drankje dat bij mij persoonlijk niet in de smaak viel, maar bij mijn medereizigers dan juist weer wel. Je moet er dus van houden. In het bezoekerscentrum vind je informatie over de oorsprong van de plant en de productie van de drank, middels een diavoorstelling. Ook een rondleiding is hier mogelijk (in het Frans, wel Engelstalige documentatie aanwezig).

Meer informatie over de Avèze en het bezoekerscentrum vind je op deze <A HREF=auvergne-tourisme.info. Het bezoekerscentrum vind je op Rue de la Gentiane in de plaats Riom-Es-Montagnes.

Een ritje op de ezels
Op naar de ezels! Jawel, wat is er nou leuker dan een tochtje met een stelletje ezels. Echte ezels dan wel te verstaan hoor. Het kan bij Bernard Mommalier in Valette. Na eventjes in de wachtruimte aan een lange tafel gezeten te hebben kwam een lange vriendelijke kerel tevoorschijn. De ezels stonden reeds buiten op ons te wachten. En daar gingen we dan, met de ezels aan een touw over smalle paadjes door het groene Franse landschap. We mochten niet zelf op de ezels gaan zitten. Dat was meer voor kinderen bedoeld.

Wandelen met ezels? Neem de kids mee, die vinden dat geweldig. Er zijn diverse mogelijkheden, van korte wandelingen tot hele trektochten. Het kan bij Bernard Mommalier in Valette. Telefoon 0033 (0)471782333 E-mail: natures-cantal@wanadoo.fr

**Links
**- Website Stations Vertes

handig info,ziet er wel leuk uit