Reistijd in Sri Lanka

Hallo allemaal,
Ik ga van de zomer 2 weken naar Sri Lanka. Ik ben er nog nooit geweest en ik had een vraag en ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.
Op elke website die ik bezoek zijn de reistijden binnen Sri Lanka verschillend. Bij de ene staat een taxi van Negombo naar Colombo op 30 minuten en bij andere websites ander half uur.

Ik verblijf in principe twee weken in Negombo maar wilde vanuit daar wat uitstapjes maken. Ik zou bijvoorbeeld naar Wilpattu NP willen maar volgens sommige sites is dat 7 uur rijden voor 150 kilometer en googlemaps zegt bijv. 2 uur? Kunnen jullie mij daar misschien een helder beeld van geven?

alvast bedankt!

Hoi Flo ortje,

Sites zoals Google Maps zijn erg dom, die gaan uit van een Westers wegennet wereldwijd.
In Lanka geldt voor álle routes m.u.v. de nieuwe 4baansweg: 30-40 km/uur gemiddeld over de langere afstand. Waarom zul je snel genoeg zelf ervaren.
Dus ja, Negombo-Colombo is minimaal 1 uur en zodra er ook maar een beetje spitsuur is, eigenlijk altijd overdag m.u.v. misschien 11 tot 14 uur, al snel 90 minuten. En Negombo-Wilpattu is 4 uur minstens. Sowieso is een dagexcursie naar een wildpark vrijwel nergens te doen omdat de beessies zich alleen tonen van 6-8:30 uur 's ochtends en vanaf 3 uur 's middags, tussendoor vinden ze het te heet en verstoppen ze zich ver van de drink-kijk plaatsen in de jungle. En sowieso raadt elke reisgids aan om in Lanka niet alleen maar aan de kust te gaan zitten want met dagtrips vandaaruit zie je maximaal 30-40% van de toeristische hoogtepunten. Juist door die trage wegen zijn veel binnenland-sites, zoals Sigiriya, alleen in 2+ daagse tochten te bezoeken.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi hoi,

Ik ben het eens met Erik. Het is beter om een rondreis te maken. Sri Lanka heeft zoveel moois te bieden, maar is een dagexcursie kan dat gewoon niet. De afstanden zijn in een dag niet te doen. Zelf vond ik Negombo in de zomer niet zo heel veel aan. Wij konden daar ook niet zwemmen omdat het aan die kant moesson was. Er lagen ook geen mensen op het strand.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes Anika

Hoi,
Bedankt voor jullie antwoorden heb ik veel aan!
Groetjes

Hoi Floortje,

Dat is mooi! Ik wens je veel succes, als je nog iets wilt weten hoor ik het wel!

Groetjes Anika