Reisredactie reistip: Tentoonstelling de zee – salut d'honneur Jan Hoet in Oostende

De zee. Op velen heeft het een intense aantrekkingskracht. Van de woeste golven tot de kabbelende branding; een inspiratiebron voor vele kunstenaars. Jan Hoet – een welbekende curator uit België – deelde deze fascinatie voor de zee en haar kracht.

Boven: La Vague van Gustave Courbet
Linksonder: *The Spirit of Saint Louis *(1988) van Luc Tuymans, rechtsonder: Océanie: la mer van Henri Matisse

‘De zee’ zou de laatste tentoonstelling van Jan Hoet worden. Hij heeft deze helaas niet kunnen afmaken. Op 27 februari is hij overleden. ‘De zee’ is niet alleen een hommage aan de zee, maar ook een hedendaags eerbetoon aan deze welbekende curator. Aan de Romestraat 11 in Oostende herbergt Mu.Zee deze tentoonstelling waarbij de zee in al haar facetten in beeld wordt gebracht.

Jan Hoet wilde graag met verschillende generaties de dialoog of juist de discussie aangaan. Deze keer wilde hij een tentoonstelling openen met een golf. Hij moest en zou ‘La Vague’ van Gustave Courbet tentoonstellen. Ik zie waarom als ik naar het schilderij uit 1869 kijk. De zee wordt hier getoond in haar kracht: een groot spel tussen rust en dynamiek trekt aan de toeschouwer voorbij. De zee is vastbesloten. De fascinatie van Jan Hoet bevestigd.

Links: Three Seascapes (ca. 1827) van Joseph Mallord William Turner
Rechtsboven: Histoire d’amour (Dr. Huysmans) (1971) van Marcel Broodthaers, middenrechts: Boot (2004) van Tim Eitel

Naast ‘La Vague’ aanschouw ik ‘Océanie: la mer’ van Henri Matisse. Zeesterren, algen en andere exemplaren uit de zee verschijnen ten tonele in dit grote schilderij uit de voormalige privécollectie van de vader van Jan Hoet. Luc Tuymans’ ‘The Spirit of Saint Louis’ is bij uitstek een eerbetoon aan Jan Hoet. Jan was namelijk de eerste die in hem geloofde. Werk van Cézanne, Roy Liechtenstein, Picasso en Joseph Mallord William Turners ‘Three Seascapes’ golven voorbij.

Maar ik begrijp dat Jan Hoet Jan Hoet niet zou zijn als hij ook aandacht zou schenken aan een nieuwe generatie kunstenaars. Immers, hij heeft hedendaagse kunst op de markt gezet. Deze jonge kunstenaars met uitsluitend de Belgische nationaliteit – dat geldt voor alle kunstenaars waarvan werk in Mu.Zee tentoongesteld wordt – hebben speciaal voor de tentoonstelling werk gemaakt om de zee te eren.

Linksboven: Nautilus (Penta) van Wim Delvoye (2013), daarachter van zijn Atlas # 2 (2003), rechtsboven: Naglfar (Die Argonauten) (1998) van Anselm Kiefer
Linksonder: Otherside (2014) van Micheal Borremans, rechtsonder: onderdeel van Interprétation des Courants Emotionnels Sous-Marins van François Devos

Diverse schilderijen, foto’s en films passeren de revue en laten de zo intense en inspirerende kracht van de zee zien in dit voormalige warenhuis waar de kunstwerken prachtig tot hun recht komen. De witte muren, houten vloeren en hoge plafonds brengen op hun beurt weer een hommage aan de tentoonstelling die me al deinend op de golven van de kunstwerken van de vele kunstenaars de kracht en de diversiteit van de zee laten inzien.

Naast deze exhibitie in Mu.Zee kun je je laten onderdompelen op 12 locaties in Oostende waar de tentoonstelling verder gaat. In 10 hotels vind je evenwel kunstenaars die meedoen aan deze expositie. Neem bijvoorbeeld ‘Kolona’ van Hana Miletić in Hotel Bero, dat prachtig gelegen nabij de zee ligt. Van 23 oktober 2014 tot 19 april 2015 neemt Oostende je mee in de wereld van de zee. Voor meer informatie en prijzen, zie www.muzee.be.

Ga jij je laten onderdompelen door alles dat Oostende met ‘de zee’ te bieden heeft?