reisplan 4 weken juli/augustus met 2 jonge kinderen (3 en 6)

Hoi,

Ik heb even een voorlopig reisplan opgesteld. graag hoor ik op of aanmerkingen:

dag 1 aankomst,
dag 2,3 acclimatiseren in Marawila
dag 4 Kegalle, (Elephant freedom project)
dag 5, 6 Nuwara Elya (incl World’s end)
dag 7, 8, 9 Ella (incl theeplantages)
dag 10, 11 Ratnapura (incl Udawalawe park en Sinharaja regenwoud)
dag 12, 13 Rekawa (turtle watching)
dag 14 Yala, Yala park
dag 15 Yala Park, eindigen in Arugam Bay
dag 16 Arugam bay
dag 17 Batticaloa
dag 18, 19, 20, 21 Trincomalee (pigeon island, whale watching, relaxen)
dag 22 Polonnaruwa (sigiriya)
dag 23 Kandy (perahera )
dag 24, 25, 26, 27 Unawatuna (relaxen voor de terugreis)

Trincomalee zou misschien dagje korter kunnen, en dan dagje extra in Ratnapura
we hebben met 2 jonge kinderen flink wat relax dagen ingebouwd, zodat we ook
als we daar zijn nog kunnen schuiven.

is het te doen om pas op het laatste moment te boeken via Airbnb of goedkopere hostels?
of is alles vol in die tijd?

groeten
Leon en Petra

Hoi maar weer,​

Is niet allemaal doenlijk.

• Dag10: Sinharaja is te doen vanuit Ratnapura al is het wel vroeg vertrekken (7 uur 's ochtends ben je 9 uur bij ingang met taxi voor een dag, is eigenlijk al aan late kant). UW niet, is 2 x 2.30 uur per taxi en safaris zijn 6-9 en 15-18 uur
  • Dag17: Batti heeft weinig te doen, Kalkudah/Passikudah is de strand tussenstop
  • Dag24: Kandy naar U’tuna is 5 uur met auto en 6-7 uur met trein, geen echt makkelijke planning.

Ik zou voor oostkust alles maanden vantevoren boeken omdat het daar echt piekseizoen met krappe markt is, de rest kan kort vantevoren. En zoals al in andere draad gemeld: heel, heel veel stukken kennen geen trein of AC bus. En je hele route is niet goed geschikt voor chauffeur met rondreismodel (Rs 45/km), terwijl voor taxiritjes Rs 75/km geldt omdat de chauffeur leeg terug moet. Dus zou wel eens heel duur kunnen gaan worden; omgooien van de route zodat het ‘sightsee’ deel aan één blok zit waarna je de chauffeur wegstuurt, en het stranddeel aan het einde (met trein terug Trinco-Colombo), is logischer.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Inderdaad, oostkust ruim van te voren boeken. En Kandy natuurlijk ook, dat is nu al moeilijk aan het worden. Ratnapura kan in die periode wel behoorlijk nat zijn. Volgens mij kan de route wel logischer. Je gaat nu de bergen in, naar het zuiden en zuidoosten en dan de bergen weer in en weer naar het zuiden. Ik zou proberen om toch een rondje proberen te maken waarbij Kandy vanwege de Perehera wel vast staat.

we gaan het even meenemen in de planning. Kandy staat vast maar ook het elephant freedom project moeten we eerste week doen omdat het anders volgeboekt is. dus we ontkomen er niet aan om 2x de bergen in te gaan.

Hoi,

we hebben het geheel een beetje aangepast en we vertrekken eerst noordwaarts.

aankomst 25 juli colombo,
2 dagen marawila (bijkomen)
1 dag elephant freedom project (dag is al gereserveerd en staat vast)
dan vervolgens Anuradhapura & Wilpattu (ipv Yala)
Trincomalee
Sigiriya (Ik lees dat het ook heel mooi is om een andere rots in de buurt te beklimmen (Pidurangala) zodat je een mooi uitzicht hebt op de leeuwenrots. en dat er veel minder agressieve wespen zitten. Ik zie mezelf en kids niet in bijenpakken hijsen om een rots te gaan beklimmen.)
via Kandy het treintje naar Nuwara Elya (World’s end) en door naar Ella (theeplantages en wandelen)
dan afzakken met de taxi naar Sinharaja en eventueel Uda Walawa om vervolgens aan de zuidkust ergens te eindigen.
voor de Perahera nemen we dan nog even de trein terug naar Kandy.
Moeten alleen nog even kijken welke dag we daarheen gaan, waarschijnlijk dan niet de laatste dag, maar wel een dag van de Esala Perahera.

We gaan vooral met lokale treinen en eventueel luxe bus tussen anuradhapura en trinco.

de plaatjes die we op internet zien van lokale treinen lijken goed te doen te zijn.
We zijn bekend met de treinen in India en deze lijken wel vergelijkbaar.

klinkt het al iets logischer?

Groeten
Leon en Petra.

Hoi maar weer,
Ja wordt langzaamaan beter.

[ul]
[li]Tussen Colombo en Trinco zijn zeker luxe bussen met dichte deuren, tussen A’Pura en Trinco ben ik daar veel minder zeker van.[/li][li] Pidurangala bovenste 50 meter is écht niet te doen voor jongere kinderen, dat is echt een klauterbergpaadje naar de top. Maar vanaf de tussen-rustplaatsen heb je ook een redelijk uitzicht.:wereld:[/li][li]Treinen zijn ongeveer gelijk aan de Indiase korte afstandstreinen ja maar dan zonder AC (alleen fans), en met de buitendeuren open maar dat is beduidend minder hinderlijk dan bus omdat er veelal nog binnendeuren vanaf balkon naar het zitgedeelte zijn. Voor korte afstand ‘power sets’ geldt dat niet, die zijn voor kids beduidend gevaarlijker.[/li][/ul]

Sukses,

<Erik> & [Sandya]