Reisdocumenten Oekraine

Ik ben woonachtig in Nederland en verblijf op verblijfstitel (regulier bepaalde tijd). Ik heb de Oezbekistaanse nationaliteit en paspoort. Ik wil in september 2013 vanuit Nederland naar Oekraïne voor een bruiloft. Mijn vraag is kan ik met bestaande documenten afreizen of heb ik nog aanvullende reisdocumenten nodig. Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
Met vriendelijke groet
Natalya

Ik zou even contact opnemen met de ambassade van de Ukraine of met de visumdienst. Zij kunnen je uitsluitsel geven.

(Als Nederlander heb je voor Ukraine geen visum nodig.)

Hoi Natalya, Oezbekistan behoord tot de CIS landen en die hebben dus geen Visa voor de Oekraine nodig. (Oekraine is een on-officieel lid van de CIS).
Bij mijn weten vraagt de Oekraine geen aanvullende documenten zoals bv Rusland (uitnodiging) om daar een bezoekje te kunnen brengen. Mocht dat wel zo zijn, dan hadden we dat wel gehoord tijdens het EK voetbal dat o.a. in de Oekraine werd georganiseerd.

Maar…je weet het nooit ten tijde van politieke spanningen, dus volg het advies van Jenny hierboven op en neem contact op met de ambassade.

Waar je misschien wel naar moet kijken is de terugkeer naar Nederland. Ik weet niet hoe het nu is, maar een 10tal jaar terug kon je niet zomaar weer terug naar Nederland. Er stonden minimum termijnen van verblijf in het buitenland voor. Dus ik denk dat je dat ook even moet checken.